Taskforce Openb.Vervoer HWGO 2.0 van start met nieuwe enquête
Toen een aantal politieke partijen vlak voor de zomervakantie signalen kreeg dat de abonnementstarieven van het openbaar vervoer na de zomer wel eens flink hoger konden worden, staken ze de koppen bij elkaar. CDA en SGP Korendijk en PvdA Hoeksche Waard en Goeree Overflakkee voerden actie, bereikten goede resultaten, maar kwamen ook nieuwe problemen tegen.
Hoe is de stand van zaken een paar maanden later?
Lees hier ons persbericht van 11.10.2015.
De enquête
Onderaan dit artikel vindt u de link naar de online-enquête.
(Deze enquête betreft alleen de reizigers die op abonnement reizen. De reizigers die losse ritten ‘op saldo’ rijden verwijzen wij voor informatie naar de website van CONNEXXION
Het doel van deze enquête is het in kaart brengen van de gevolgen van de overgang van ARRIVA naar CONNEXION. Invullen heeft dus alleen zin als u het afgelopen en het volgend jaar dezelfde route aflegt.
In de enquête stellen we een aantal vragen die enige voorbereiding vragen. Dit is niet alleen nodige voor een goed beeld van de problemen die mogelijk gaan ontstaan ten gevolge van de gewijzigde dienstregeling per medio december, maar ook om u een beeld te vormen van de wijzigingen waar u zelf mee te maken gaat krijgen.
Vóórdat u de enquête gaat invullen raden wij u aan allereerst te kijken bij VERANDERING BUSLIJNEN of er voor uw traject iets verandert.
Vervolgens kunt u op deze kaart opzoeken wat uw start- en eindzone is en hoeveel zones u voor uw reis doorkruist; in de bestaande situatie met Arriva en eventueel ná 13 december met CONNEXION.
Tot slot is het handig als u bij het invullen van de enquête de gegevens van uw huidige abonnement bij de hand heeft.
Bij het beantwoorden van de vragen kunt u van de volgende bronnen gebruikmaken:
(De onderstaande gegevens zijn overgenomen van de de website van CONNEXXION; de volledige teksten vindt u hier onder “ACTUEEL”)
VERANDERING BUSLIJNEN
In onderstaande tabel vind u een overzicht van de huidige Arriva lijnen en welke Connexxion lijnen dit worden per 13 december. U kunt in de tabel zien van welke buslijn u per 13 december gebruik kunt maken. Voor uitgebreide informatie over de verschillen tussen de buslijnen van Arriva en Connexxion klikt u hier (pdf).Overzicht eerste en laatste ritten per lijn
In de toelichting leest u per lijn alle belangrijkste kenmerken. Download het bestand ‘kenmerken per buslijn’ hier (pdf). Vooralsnog is de volledige nieuwe dienstregeling nog niet beschikbaar. Wel kunt u alvast in een overzicht zien wat de eerste en laatste ritten per lijn zijn.Klik hier voor het overzicht van de eerste en laatste ritten per lijn (pdf).
ScholierenlijnenIn aanvulling op de basislijnen en spitslijnen bied Connexxion 11 scholierenlijnen aan, om de scholieren goede reismogelijkheden te bieden naar de verschillende scholen.Klik hier voor het overzicht van de verschillende scholierenlijnen (pdf).
TARIEVEN EN KAARTSOORTEN
In de regio Hoeksche Waard / Goeree Overflakkee kunt u reizen met de OV-chipkaart. U kunt ervoor kiezen om te reizen op saldo of om een abonnement aan te schaffen. Ook zijn er kaartjes te koop in de bus. Hieronder vindt u een overzicht van de verschillende mogelijkheden.
In deze enquête gaat het uitsluitend om reizigers die met een abonnement reizen.
Regioabonnement
Reist u vaak in de regio Hoeksche Waard/Goeree Overflakkee? Dan is het Regio Abonnement ideaal voor u.
Voor wie?
Als u in een bepaalde periode heel vaak (dagelijks) reist voor bijvoorbeeld werk of school is dit busabonnement voordeliger. Het Regio Abonnement is geldig in de regio Hoeksche Waard/Goeree Overflakkee maar, afhankelijk van de sterwaarde, ook in Voorne-Putten, de regio Rotterdam en de regio Den Haag. Voor het Regio Abonnement heeft u een persoonlijke OV-chipkaart nodig.
Waar te gebruiken en waar geldig?
Het Regio Abonnement is een abonnement voor een vaste prijs, verkrijgbaar in een maand- en jaarvariant. In de regio Hoeksche Waard, Voorne Putten, Den Haag en Rotterdam kunt u onbeperkt reizen met het openbaar vervoer van Connexxion, HTM, HTMbuzz, RET en Veolia binnen het geldigheidsgebied van uw centrumzone en sterwaarde.
Let op! Het saldo (geldbedrag) op uw OV-chipkaart moet € 0,- of meer zijn om in te kunnen checken met uw abonnement, ook in het gebied waarin uw abonnement geldig is. Reist u vanuit het gebied van uw Regio Abonnement door naar een gebied, waarin uw abonnement niet geldig is? Dan wordt er automatisch saldo (geld) van uw OV-chipkaart afgeschreven, voor de rit buiten uw abonnementsgebied.
Geldigheidsgebied
Het geldigheidsgebied kunt u zelf kiezen en hangt af van de gekozen centrumzone en de sterwaarde van het abonnement. Klik op de kaart voor een grotere versie (pdf).
In onze webshop helpen wij u bij het vinden van de juiste centrumzone en sterwaarde. Kies bij ‘uw productgegevens’ hieronder een centrumzone en sterwaarde. Bij ’toon reisgebied op kaart’ ziet u dan meteen het geldigheidsgebied waarbinnen u kunt reizen. Het Regio Abonnement is in de regio Hoeksche Waard/Goeree Overflakkee geldig vanaf 13 december.
Toevoeging door Taskforce: Een meer gedetailleerde kaart van alle OV-zones in Nederland vindt u hier.
Voorwaarden
Op het Regio Jaarabonnement (Randstad Zuid) zijn de productvoorwaarden van toepassing
Tarieven Regio Abonnement
De tarieven voor 2016 zijn nog niet door de CONNEXION vrijgegeven.
Doordat u het aantal zones in de enquête aangeeft kan de Taskforce t.z.t. de prijzen vergelijken met de door u opgegeven prijzen van het afgelopen jaar.
Ter indicatie de prijzen die CONNEXXION het afgelopen jaar hanteerde:
Voltarief | Reductietarief* | |
1 ster | € 48,- | € 31,- |
2 ster | € 78,- | € 52,- |
3 ster | € 116,- | € 77,- |
4 ster | € 154,- | € 102,- |
5 ster | € 192,- | € 127,- |
6 ster | € 231,- | € 152,- |
*Het reductietarief geeft 34% korting en is geldig voor jongeren tot en met 17 jaar en personen van 65 jaar of ouder. De kosten van een jaarkaart zijn 10 keer de prijs van een maandkaart.
De tarieven voor 2016 zijn nog niet bekend en worden in overleg met de Provincie Zuid-Holland vastgesteld.
Landelijke producten
Landelijke OV-chipkaart producten zijn producten die u bij iedere vervoerder door het hele land kunt gebruiken. Hieronder treft u een overzicht aan van de landelijke producten.
OV studentenkaart
In de regio Hoeksche Waard/Goeree Overflakkee is ook de OV studentenkaart geldig. Meer info over het gebruik van de OV studentenkaart vindt u ophttp://www.studentenreisproduct.nl/
Altijd Korting
Altijd Korting is een reisproduct dat 20% of 40% korting geeft in bus, tram en metro in heel Nederland op de gehele ritprijs. Het nieuwe kortingsproduct is speciaal ontwikkeld voor reizigers die regelmatig reizen over langere afstanden. Het Altijd Korting product kan alleen op een Persoonlijke OV-chipkaart worden geladen en is verkrijgbaar als maand- en als jaarabonnement. Het landelijke Altijd Korting reisproduct is voordelig voor woon-werk of zakelijke reizigers, maar ook voor reizigers die regelmatig een dagje uitgaan en daarbij gebruik maken van bus, tram en metro.
Altijd Korting biedt 20% korting voor iedereen en 40% korting voor scholieren (12 t/m 18 jaar). Altijd Korting is er ook voor kinderen (4 t/m 11 jaar) en reizigers van 65 jaar en ouder. Zij ontvangen 20% korting bovenop de voor hen geldende leeftijdskorting. De korting wordt gegeven op de gehele ritprijs, dus zowel het basistarief als het kilometertarief.
Altijd Korting is niet geldig in de trein. Als de reiziger overstapt op de trein, stopt Altijd Korting en reist men verder zonder korting. Altijd Korting is ook niet geldig op waterbussen en watertaxi’s, buurtbussen en het nachtnet van bus en tram. Altijd Korting kan niet gebruikt worden in combinatie met een regionaal kortingsproduct.
Wat kost Altijd Korting?
• Maandabonnement € 17,50
• Jaarabonnement € 175,00
OV-jaarabonnement
Met het OV-jaarabonnement, een reisproduct van NS, kunt u ook bij Connexxion reizen. Het OV-jaarabonnement is handig en voordelig als u veel met de trein reist en ook met de bus, tram en metro.
Voordelen van het OV-jaarabonnement
• Onbeperkt reizen met al het openbaar vervoer in Nederland.
• 12 maanden reizen, 10 maanden betalen.
• Uw gezin profiteert mee met Bijkaarten.
• 40% Samenreiskorting voor maximaal drie reisgenoten in de voordeeluren.
• 25% korting op diverse treinreizen door Europa: koop voor € 15,- per jaar een RailPlus kaart bij een verkooppunt van NS Hispeed.
• Korting op een Greenwheels abonnement.
• Belastingvoordeel bij gebruik voor forensenverkeer.
• Heeft u een 1e klas OV-jaarabonnement? Dan heeft u gratis toegang tot de NS Hispeed Lounges op Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal en Schiphol.
Meer informatie
Het OV-jaarabonnement is een reisproduct van NS. Ga voor meer informatie naarwww.ns.nl of vraag informatie bij een NS-servicepunt.
Netabonnement
Met het Netabonnement kunt u onbeperkt reizen met bus, tram en metro bij alle vervoerders in heel Nederland. Het Netabonnement is een product dat u op uw Persoonlijke OV-chipkaart moet laden. In- en uitchecken is verplicht. Het is te koop als Maandabonnement of als Jaarabonnement.
Wanneer is het Netabonnement interessant?
Het is een aantrekkelijk abonnement als u veel en ver (dagelijks) reist met bus, tram en metro bij verschillende vervoerbedrijven. In dat geval kunt u het beste kiezen voor een Netabonnement.
Waar te koop?
U koopt het Netabonnement direct via onze webshop. Het is ook te koop via onze Servicepunten en bij andere vervoerders. U kunt het daarna afhalen bij één van de afhaalautomaten in de bus of op andere plaatsen. (Kijk op de adresvinder voor een automaat bij u in de buurt).
Wat kost het Netabonnement in 2015?
Maandabonnement | Jaarabonnement | Reductie* maandabonnement | Reductie* jaarabonnement |
€ 273,30 | € 2733,00 | € 180,40 | € 1804,00 |
* Alleen geldig voor 4 t/m 18 jaar en 65 jaar en ouder
COMPENSATIEREGELING
Eén van de resultaten van de vorige enquête en de daaropvolgende acties richting de Provincie is de instelling van een compensatieregeling voor reizigers die door de overgang can ARRIVA naar CONNEXION méér dan 10% duurder uit zijn.
Voor de toelichting op deze compensatieregeling klikt u hier
TOT SLOT
Voor nadere informatie kunt u terecht bij de telefonische klantenservice van CONNEXXION: 0900-2666399 of per e-mail via www.connexxion.nl
Kom u er met hen niet uit of heeft u een klacht, die wij met onze inventarisatie mee kunnen nemen dan kunt u e.e.a. per email sturen naar : [email protected]
NAAR DE ENQUÊTE
Om de enquête in te vullen klik hier.
LET OP: De enquête bestaat uit 10 vragen; vul ze svp allemaal in !
Wij danken u bij voorbaat voor uw deelname en houden u per mail op de hoogte van de ontwikkelingen.