PvdA in de Raad van de Hoeksche Waard, september 2021

4 oktober 2021
PvdA in de Raad augustus/september 2021

Na het zomerreces heeft de raad zijn werk weer opgepakt en is er van eind augustus tot medio september een volledige raadscyclus gehouden. Met als sluitstuk de besluitvormende vergadering van 21 september. Na behandeling in de beeld- en oordeelsvormende vergadering zijn de volgende agendapunten als hamerstuk doorgeleidt naar de besluitvormende vergadering van 21 September:

• Actualisatie Detailhandelsvisie
  • Bestemmingsplan Waterstoftankstation Heinenoord
  • Bestemmingsplan Sportlaan westzijde Strijen
  • Verklaring van geen bedenkingen Reedijk 7 Heinenoord
  • Tijdelijke aanvulling Algemene Subsidieverordening HW 2020
  • Afschaffen dagtoeristenbelasting Tiengemeten
  • Tussenuitspraak Raad van State over Camping De Kreek.

De volgende bespreekstukken zijn aan de orde geweest in de besluitvormende vergadering van 21 september:

Wegencategoriseringsplan Hoeksche Waard: tijdens de oordeelsvormende vergadering was de algemene conclusie dat dit onderwerp nog niet compleet is uitgewerkt en werd voorgesteld dit af te voeren van de besluitvormende vergadering. Het besluit hiertoe werd door de raad bekrachtigd.

Houd Numansdorp bereikbaar

Bestemmingsplan partiële herziening ruimtelijke plannen Numansdorp-Zuid.

Het voorstel was om het aantal te bouwen woningen in de Torensteepolder te verhogen. Dit bestemmingsplan heeft tijdens de ter visie legging tientallen zienswijzen opgeleverd waarin de zorgen werden uitgesproken over de verkeersafwikkeling op de centrale as in Numansdorp (mobiliteit).

Voor de fractie van de PvdA een herkenbaar probleem, dat zich niet alleen voordoet in de kern Numansdorp. Het was dan ook niet voor niets dat onze fractie tijdens de behandeling van de Perspectiefnota op 6 juli een motie heeft ingediend die uitsprak dat bij nieuwe bestemmingsplannen de afwikkeling van het verkeer (mobiliteit) een even belangrijk onderdeel hoort te zijn.

Deze motie is door de raad aangenomen en dat had een behoorlijke invloed op de vaststelling van het bestemmingsplan Numansdorp-Zuid. In het oorspronkelijke voorstel van het college werd de verkeersproblematiek niet onderkend of op de lange baan geschoven. Voor onze fractie was dit niet acceptabeel en uiteindelijk ook niet voor een meerderheid van de raad.

Het college heeft naar aanleiding van de kritiek van de meerderheid van de raad en de motie van 6 juli besloten gehoor te geven aan de oproep om de verkeersituatie op de centrale as en de aangrenzende straten/wegen aan te pakken, zodat die aanpassingen gereed zijn als de te bouwen woningen gereed zijn. Voor de PvdA-fractie was ook van belang dat in de aanpassing van het bestemmingsplan 20% sociale woningbouw wordt gerealiseerd.

Vluchtelingenopvang in AZC ‘s Gravendeel

Tijdens deze raadsperiode kwam ook het verzoek van het COA aan het college om medewerking te verlenen aan het openen van het voormalige AZC in ’s-Gravendeel voor noodopvang van asielzoekers. Dit voor de periode van een halfjaar met de mogelijkheid om met een half jaar te verlengen. De gemeente Hoeksche Waard heeft hierop positief gereageerd en is inmiddels in overleg met het COA over de uitwerking van dit voornemen. De PvdA-fractie kon hiermee instemmen.

Op de besluitvormende vergadering werd de (geactualiseerde) detailhandelsvisie voor de gemeente Hoeksche Waard.  De PvdA-fractie kon hier mee instemmen maar vroeg daarbij aandacht voor de vragen die wij hebben bij de rol van de gemeente bij de (langdurige) leegstand van winkelpanden.

Extra aandacht voor draagvlak onder mantelzorgers

In de Mantelzorgagenda voor geeft het college aan wat voor de komende periode (2021-2024) van belang is voor de mantelzorgers in de Hoeksche Waard. Mantelzorgers zijn heel belangrijk voor de zorg voor familieleden en vrienden. Maar mantelzorgers zijn vaak zelf zwaar overbelast, worden ouder en schaarser. In de mantelzorg stelde het college voor om minder uit te geven aan de blijk van waardering en meer te doen aan de praktische ondersteuning aan huis die ook de mantelzorgers ten goede komt. Dat kwam ook naar voren uit de gesprekken met enkele mantelzorgers. De PvdA-fractie kon instemmen met de voorstellen vroeg wel aandacht voor het draagvlak onder de mantelzorgers en had bedenkingen over het budget. Daarom hebben we ook een mandement van Groen Links en Burgerbelangen gesteund waarbij werd gevraagd om een verruiming van het budget.

Aan de was ook de conceptvisie Wonen-Welzijn-Zorg. De procedure rondom de nota was allesbehalve fraai. Ook inhoudelijk viel er nog het nodige bij op te merken. De PvdA-fractie miste een meer sturende rol van de gemeente om nieuwe woonvormen te creëren die het gat tussen zelfstandig wonen en het aloude verzorgingshuis kan dichten. Daarnaast hadden we kritische opmerkingen bij de geringe aandacht voor de lagere inkomensgroepen en het bijna irrationale geloof in de zelfredzaamheid van mensen. Ten aanzien van het ontwikkelen van nieuwe woon (zorg)vormen hebben wij met het CDA en vele andere fracties een motie mede ingediend. Deze motie vroeg om een meer sturende ambitie van de gemeente. De motie is aangenomen.

Reset nodig in overleg overleg Oosterse Gorzen

Vreemd aan de orde was het punt ten aanzien van de sloopplannen van HW wonen van 132 sociale huurwoningen in de wijk de Oosterse Gorzen. Een plan wat begrijpelijk leidt tot veel onrust en vragen. Wij hadden de indruk dat het overleg tussen bewoners en HW wonen wel een reset nodig had. Een motie van Constructief Hoeksche Waard waarbij onder meer werd gevraagd om tijdige participatie, volwaardige medezeggenschap, een sociaal plan waarin afspraken kunnen worden gemaakt over huren en terugkeer. In de motie werd het college gevraagd om erbij HW wonen op aan te dringen bij HW Wonen om met de bewoners te komen tot een sociaal plan. Een motie waarin werd gevraagd om een second opinion hebben wij niet gesteund omdat dat in de eerste plaats een zaak vinden van de bewoners en HW wonen. Wij hebben in het debat ook om aandacht gevraagd voor positieve voorbeelden zoals bijvoorbeeld bij de wijk Bevershoek in “s Gravendeel

Nu de Corona maatregelen zijn versoepeld zijn de spreekuren van de PvdA-fractie weer fysiek mogelijk.

Dus heeft u vragen, suggesties, aan- en/of opmerkingen of wilt u uw verhaal delen en sparren met raadsleden over de Hoeksche Waard?

Kom dan op maandag 4 oktobe2021 naar het spreekuur in het gemeentehuis te Oud-Beijerland aan de W. van Vlietstaat no.6 vanaf 19.00 tot 20.00 uur.

De volgende mogelijkheden zijn op maandag 1 november 2021 vanaf 19.00 tot 20.00 uur of maandag 29 november 2021 vanaf 19.00 tot 20.00 uur.

Eventueel is er de mogelijkheid een afspraak te maken op een ander voor u geschikt moment.

We heten u graag van harte welkom.