PvdA in de Raad van de Hoeksche Waard, januari 2022

3 februari 2022
In de raadscyclus van januari zijn de volgend onderwerpen na behandeling in de oordeelsvormende vergadering (18 januari) als hamerstuk doorgeleid naar de besluitvormende vergadering (25 januari):

Afvalstoffenverordening

Dit betrof een actualisatie van deze verordening. Onze fractie kon hier mee instemmen.

Looncompensatie voor zorgpersoneel WMO

Een voorstel van het collegebudgetten beschikbaar te stellen voor de looncompensatie van het zorgpersoneel WMO werd door de PvdA-fractie van harte ondersteunt. Het is goed dat de middelen van het Rijk direct beschikbaar komen voor de bestemming. In de toelichting gaf het college aan dat er eerst rekening is gehouden met een lagere indexering. Het is daarom goed om de vinger aan de pols te houden en tegen de zomer opnieuw te bezien of bijstelling nodig is.

Zienswijze Begrotingswijziging DG&J

Opnieuw was er sprake van begrotingsoverschrijdingen bij de dienst Gezondheid & Jeugd. Weliswaar kwamen de extra Rijksmiddelen als geroepen maar de PvdA-fractie heeft zijn zorgen naar voren gebracht over de informatievoorziening en de rol van de gemeenteraad. De PvdA-fractie heeft een amendement ingediend om de raad per kwartaal te infomeren over de voortgang van de jeugdhulp, de ontwikkelagenda van het netwerk MT als van veilig Thuis. Het amendement werd met brede steun aangenomen.

Participatievisie

Met een aantal vragen en kanttekeningen kon de PvdA-fractie instemmen met de participatie visie die aan de raad werd voorgelegd. Er ligt een duidelijke relatie met de mogelijk nieuwe Omgevingswet. Daarbij is de PvdA voor een duidelijke stevige rol van de gemeenteraad waarbij erbij omvangrijke en/of ingewikkelde trajecten van tevoren kaders worden gesteld.

Bestemmingsplan Burgemeester De Zeeuwstraat 118A-120A Numansdorp

Onze fractie heeft ingestemd met dit voorstel met de volgende inbreng: Het is een terugkerend verwijt dat inwoners zich niet gehoord voelen door de gemeente of niet serieus genomen. Ook bij dit bestemmingsplan voor twee woningen was dit weer zo.

Mensen dienen een zienswijze in en voelen zich dan door de manier waarop daarmee wordt omgegaan toch genoodzaakt om in te spreken. Twee insprekers hebben dat tijdens de beeldvormende vergadering uitstekend gedaan. Zij hadden goede argumenten en terechte zorgen.

De zorgen die zij uitten betroffen de veiligheid en de ontsluiting. Onze fractie heeft er bij het college op aangedrongen hierover in contact te treden met de bewoners en gezamenlijk naar een oplossing te zoeken. (Dit is reeds opgepakt).

Bestemmingsplaan Bevershoekstraat 2 in ,s-Gravendeel

Onze fractie heeft ingestemd met dit voorstel met de volgende inbreng: De druk op de woningmarkt is groot, maar kennelijk is het in een bepaald segment toch lastig om een koper te vinden. Het plan om een kapitale woning dan maar te verbouwen tot zorgappartementen is creatief, maar in onze ogen ook wel een beetje vreemd.

Zeker met de geplande nieuwbouw erbij geteld kom je op een aanzienlijk bedrag aan investeringen voor die appartementen. De kosten ervan zullen dan ook in het hogere segment vallen. Er is ongetwijfeld behoefte aan appartementen in ,s-Gravendeel maar de initiatiefnemer mag hopen dat hij met deze ontwikkeling niet van een keer op veertien keer onverkoopbaar/verhuurbaar uitkomt.

Uitkoop woningen onder hoogspanning tracé

Het betreft een landelijke regeling waarmee onze fractie van harte instemt, al was het maar wegens de veronderstelde negatieve effecten op de gezondheid die het wonen onder een hoogspanning tracé tot gevolg kan hebben. De fractie van de PvdA is het er dus mee eens, maar tegelijkertijd wel een beetje verbaasd over de anti-kraak bewoning van de betreffende panden. Je zou zeggen dat voor anti-krakers dezelfde gezondheidsrisico’s gelden.

Omgevingsvergunning voor een appartementengebouw aan de Ooststraat in Oud-Beijerland

Voor de fractie van de PvdA past het plan voor deze realisering naadloos in onze denkwijze over nut en noodzaak van inbreiden. Prettig is dat de wegen hier al voldoen aan de eisen die het ontwerp wegencategoriseringsplan stelt. We moeten dit plan nog wel vaststellen maar elke stap in de richting van Duurzaam Veilig is voor ons welkom. Onze fractie heeft ingestemd met dit voorstel.

Uitvoeringsplan gelden fondsen Windpark Oude Molen Strijensas

De inwoners van Strijensas en de Mariapolder mogen blij zijn met de uitvoeringsplannen van de Stichting Windwaarde. Dit is voor de PvdA de manier om duurzaamheid en leefbaarheid te vergroten en om een bijdrage te leveren aan de energietransitie. Ontwikkelaar, gemeente en bewoners dragen met deze gezamenlijke inspanning bij aan de vitaliteit van het gebied onze fractie vindt een schoolvoorbeeld van een project waarin iedereen meedoet. De PvdA fractie heeft hier van harte mee ingestemd.

Bespreekstukken waren:

• Ontheffing woonplaatsvereiste wethouder Van Waveren
Moties vreemd aan de orde van agenda

Ventilatie op scholen

De PvdA- fractie heeft zich eerder hard gemaakt voor een goede ventilatie van de scholen. Investering in ventilatie op scholen is het belang van leerlingen, leraren en onderwijsondersteunende personeel. Op de besluitvormende vergadering was de PvdA samen met de VVD, Burgerbelangen, Groen Links en Constructief Hoeksche Waard mede-indiener van een motie die oproep deed aan de wethouder om in gesprek te gaan met de scholen over de aanpak van de ventilatie. De Wethouder reageerde positief over de motie. De Motie is unaniem aangenomen.

Bescherming damherten

Op de besluitvormende vergadering lag er een motie over de Damherten. In de motie werd het college gevraagd dat de provincie Holland Zuid afziet van hoger beroep en een nieuw besluit neemt om de damhertenpopulatie in de Hoeksche Waard te erkennen als wilde populatie, zodat een leefgebied, maatregelen voor populatiebeheer en een regeling voor schadevergoeding vastgesteld kunnen worden. Ook gaat het college gezien de overwegingen van de raad aan dringen op diervriendelijke alternatieven van populatiebeheer. De PvdA-fractie heeft de motie gesteund om een signaal af te geven

Rekenkamerrapport over inhuur en inzet externen

Het rapport van de Rekenkamer Hoeksche Waard Quick scan externe inhuur zal tijdens de besluitvormende vergadering in februari een bespreekstuk zijn. Aan een raadsvoorstel op basis van wat tijdens de oordeelsvormende vergadering aan de orde kwam wordt gewerkt. De fractie van de PvdA zette in de oordeelsvormende vergadering de toon, die veel bijval kreeg, met de volgende inbreng: Wij zouden kort kunnen zijn over de resultaten van de Quick scan externe inhuur door de Rekenkamer Hoeksche Waard. Al was het maar omdat de fractie van de PvdA niet verbaasd is over de conclusies. En op grond van die onthutsende conclusies onderschrijft zij de aanbevelingen.

Toch is er, ondanks onze tevredenheid over een opnieuw prima rapport, voor ons alle aanleiding om enkele kanttekeningen te maken. Onze fractie heeft zich van meet af aan ongerust getoond over de nogal hoge kosten van inhuur. Pijnlijk is dat onze ongerustheid ontstond bij een veel lager bedrag dan nu uiteindelijk is vastgesteld. Op 25 september 2019, het eerste jaar van deze eerste raadsperiode hebben wij vragen gesteld waarop geen helder antwoord kwam. Op 7 juli 2020 heeft de fractie van de PvdA een motie ingediend met als strekking dat er onvoldoende inzicht was in de criteria die worden gehanteerd bij beslissingen over externe inhuur.

In die motie stelde de PvdA de vraag om inzichtelijk te maken en aan te geven wat de ideale verhouding zou zijn tussen vast en flexibel. Tevens was de vraag om de uitkomsten voor de begroting van 2022 ter beschikking te stellen aan de raad. Vooral ook omdat de kosten van de flexibele schil stevig op de begroting drukken. In 2021 heeft onze fractie bij de behandeling van de Perspectief Nota, overigens net als de fractie van Constructief Hoeksche Waard – die tegen onze motie had gestemd, maar dit terzijde – nog een keer vragen gesteld. Met de antwoorden op die vragen zijn beide fracties door het college opnieuw het bos ingestuurd.

Kijk naar de nietszeggende taal en de getallen. Het rapport van de Rekenkamer vertelt ons nu hoe het wel zit en dat een deel van de verwarring komt doordat de definitie van het college een andere is dan die wordt gehanteerd in de jaarrekening. Feitelijk was het voor de raad hierdoor nagenoeg onmogelijk om zijn controlerende taak uit te voeren. Bij het probleem van die verschillende definities komt ook nog dat de doelstelling van 5 procent inhuur onhaalbaar was. Dat moet het college hebben geweten. Het heeft daarmee de raad willens en wetens op het verkeerde been gezet.

Nu ligt dat naar de mening van de fractie van de PvdA ook aan de raad, die in deze kwestie meer dan een pakje boter op het hoofd heeft. Want, de allerbelangrijkste conclusie van de Rekenkamer is dat er geen beleid is om de inhuur te verminderen naar een realistisch structureel niveau. Daarmee schiet deze raad opnieuw tekort in zijn belangrijkste taak, het stellen van kaders en het controleren op de uitvoering. Wie geen uitgangspunten van beleid formuleert heeft geen instrumenten om te controleren.  Met als gevolg dat de kosten van de in huur 70 procent hoger zijn dan in die van vergelijkbare gemeenten.

De coalitiepartijen CDA, SGP, Christen Unie en Lokalen Hoeksche Waard, plus de Seniorenpartij, Constructief Hoeksche Waard, Burgerbelangen en Pahladsingh en Rood hebben de gemeente met hun tegenstem tegen de motie van de PvdA dan ook een slechte dienst bewezen. De kosten van de inhuur bedragen inmiddels enkele tientallen miljoenen euro’s en dat had bij eerder ingrijpen veel minder kunnen zijn. Onze vragen in 2019 gingen het over het terugbrengen van het bedrag voor inhuur van anderhalf naar een miljoen euro, om maar even te schetsen hoe deze raad zich voor de gek heeft laten houden.

De fractie van de PvdA stemt van harte in met de vijf aanbevelingen aan het college. Zijn bestuurlijke reactie op het rapport komt voor ons als mosterd na de maaltijd. Net als bij de twee vorige rapporten is de toon ervan tamelijk defensief. Verschil met de vorige keren is dat de bevindingen van de Rekenkamer worden onderschreven. Pijnlijk is dat veel van wat in die bestuurlijke reactie staat natuurlijk veel eerder bekend was en had moet worden gedeeld met de raad, bijvoorbeeld in antwoord op gestelde vragen. Dat er een Rekenkamer nodig is om het college ertoe te bewegen inhoudelijk en feitelijk te communiceren met de raad is laakbaar.

Over het betoogje waarin wordt geprobeerd de vergelijking met vergelijkbare gemeenten ter bagatelliseren, kan de fractie van de PvdA kort zijn, dat is een pijnlijke dissonant. Deze uitleg is volstrekt onvoldoende om dat extreem hogere percentage van 70 procent te verklaren. Het is van het college in dit verband een beetje flauw om te verwijzen naar de grote ambities van de raad. Die had en kreeg geen enkel inzicht in de getallen en werkwijze van het college, dat de hand vooral in eigen boezem moet steken.

Ook de laatste zin van de bestuurlijke reactie heeft ons pijnlijk getroffen. Het is voor ons te gek voor woorden dat het college toezegt aan de slag te zullen gaan met de punten die het herkent. Het is aan de raad en niet aan burgemeester en wethouders om de krenten uit deze pap te halen. Wat de PvdA betreft ontbreekt aan de twee aanbevelingen aan de raad een erg belangrijk derde punt, dat wij graag als eerste vermeld zouden zien: formuleer beleid, stel kaders en zorg, met behulp van de twee andere aanbevelingen, voor een adequate controle op de uitvoering.

Onze fractie wil de begeleidingscommissie vragen om ook deze keer de aanbevelingen en conclusies te vangen in een raadsvoorstel dat niet alleen een opdracht verstrekt aan het college, maar ook aan de raad die bij zichzelf te rade moet gaan over hoe deze kwestie zo uit de rails heeft kunnen lopen. Wij geven de collega’s één woord mee ter overdenking: Beleid.