Kan beter lokaal OV fileleed HW verzachten?

20 april 2021

Het fileleed teistert niet alleen de A29 maar inmiddels ook onze lokale en provinciale wegen. Zeker gezien de geplande renovatie van de Heinenoord- en de Kiltunnel zullen de problemen de eerste jaren zeker niet verminderen.
Voor een deel van onze forenzen zou een verbetering van het Openbaar Vervoer tussen woon- en werkplek niet alleen voor henzelf een oplossing zou kunnen bieden, maar het zal ook in bepaalde mate de verkeersdruk op de eerdergenoemde wegen.

Wat is op dit moment het geval.
Over de A9 rijden op dit moment een aantal bussen van het zogenaamde R-Net. Razendsnelle verbindingen tussen Rotterdam, Goeree Overflakkee, Zeeland en Noord-Brabant. Op de A-29 inmiddels  goed gefaciliteerd door tijdens files gebruik te mogen maken van de vluchtstrook. Om snelheid te kunnen maken is het aantal tussenstops beperkt. De Hoeksche Waard kent er slechts 1, ter hoogte van Numansdorp/Zuid-Beijerland. Voor een groot deel van de forenzen/automobilisten is deze halte geen optie.
Het P+R-terrein staat ‘s morgens vroeg al overvol evenals een aantal lokale wegen er naar toe.

Als er in de toekomst al een tussenstop op busstation Heinenoord zou worden overwogenen is dat, vanwege het ontbreken van een P+R aldaar, voorlopig ook zeker geen optie.

Tijdens een weekje Texel, nu een jaar geleden, werd ik aangenaam verrast door de Texelhopper, een gehele nieuwe vorm van openbaar vervoer op het eiland.
In een aantal opzichten is Texel vergelijkbaar met de Hoeksche Waard.
Vandaar dat ik het geavanceerd vervoersysteem nader heb bestudeerd en in het hiernavolgende zal trachten draagvlak te creëren voor een vergelijkbare vorm van Openbaar Vervoer binnen de Hoeksche Waard.

Allereerst een overzicht van een aantal kentallen van de Hoeksche Waard en Texel.

Stappenplan:

Enquête SurveyMonkey (Budget)

aankondigingen via Kompas, AD, Facebook, Twitter

vooraf overleg met Connexion, Vrijwilligersbusjes Klaas Veerman, Taxibedrijf, Gemeentebestuur, Provincuebestuur

Subsidie

Analyse Texelhopper,

Vergelijking Texel <-> Hoeksche Waard

(Tussendoor contact met Connexion over dit onduidelijke artikel in het AD over seniorenabonnement)