Indrukwekkend betoog Willy Spaan over Hitsertse Kade in raad Hoeksche Waard

30 september 2020

Tijdens het agendapunt “Spreekrecht burgers” van de beeldvormende raadsvergadering op 30 september 2020 kreeg Willy Spaan namens de werkgroep Hitsertse Kade het woord.

Zoals gebruikelijk gaf de voorzitter van deze vergadering (het CDA-raadslid AD Valkenburg) de raadsleden de gelegenheid tot het stellen van informatieve vragen aan de inspreker.

Zeer tegen deze gewoonte in nam CDA-wethouder Paul Boogaard het woord en voerde een soort debat met mevrouw Spaan. Nadat de wethouder min of meer het woord was ontnomen door de voorzitter deed CDA-raadslid Karoline Vorthoren het nog eens dunnetjes over.

Hieronder de spreektekst van mevrouw Spaan.

(Klik hier om het ‘debatje’ na afloop terug te kijken/luisteren.)

Voorzitter, leden van de Raad,

De leden van de werkgroep Hitsertse Kade in Zuid-Beijerland maken zich ernstig zorgen over het voortbestaan van het recreatieterrein aan het Haringvliet.

Om reden dat het erfpachtcontract van de 1 hectare zonneweide eind van dit jaar afloopt en nog steeds niet is verlengd, zond de werkgroep u een ‘brandbrief’ met het dringende verzoek alles in het werk te stellen om de zonneweide te behouden.

Het recreatieoord bestaat sinds begin jaren ’80 uit de oude dorpshaven met jachthaven, een zonneweide aan het water met enkele eenvoudige faciliteiten en een parkeerplaats.

Het is bizar dat het aanvankelijke streven om het gehele recreatieterrein van een kleine hectare na 35 jaar een opknapbeurt te geven, uiteindelijk uitloopt op het verlies van de publiek toegankelijke zonneweide, tegelijk de enige zwemlocatie in Zuid-Beijerland en de westhoek van de HW. Terwijl de jachthaven, die alleen toegankelijk is voor leden van de watersportvereniging, al l is gerenoveerd en het pachtcontract daarvoor wél is verlengd. De formele bestemming van de Hitsertse Kade is sinds jaar en dag de combinatie van ‘jachthaven én dagrecreatie’.

Het op zichzelf positieve plan het gebied te ‘revitaliseren’ is via plannen voor de bouw van vakantiehuisjes op zowel het haventerrein als langs de zonneweide, geëscaleerd in bouwplannen voor luxe paalwoningen voor permanente bewoning uitsluitend op de zonneweide. Daarmee is de aandeelhouders van eigenaar Gors- en Ambachtsheerlijkheid Zuid-Beijerland een financiële worst voorgehouden die, nu de woningen op de zonneweide zijn geschrapt, danig in de weg zit.

Wij zitten met allerlei vragen:

Waarom is de gemeente niet tijdig en standvastig opgekomen voor de algemeen sociaal-maatschappelijke, recreatieve en landschappelijke belangen van haar gebied en haar inwoners?
Waarom is voor de jachthaven wel alles geruisloos gerealiseerd, zoals de vereniging wenste en tegen welk pachttarief en duur?
Waarom laat de gemeente de regeling van de zonneweide nu op haarbeloop?
Hoe kan de gemeente voorkomen na 31 december aanstaande alle rechten te verspelen?
Hebben de onderhandelaars van de gemeente voldoende mandaat en kennis en ervaring om er met de ambachtsheerlijkheid uit te komen?
Is het verstandig om de onderhandelingen over te laten aan rentmeesterskantoor Overwater in Strijen, terwijl kantoor Verhagen in Oud-Beijerland de rentmeester is van de ambachtsheerlijkheid? Met andere woorden: kunnen beide kantoren wel onafhankelijk en vrij tegenover elkaar staan om de strijd aan te gaan? Of hebben geen van beide daar belang bij?

Wij verzoeken u met klem om hierin te duiken en te stimuleren dat er en hoe er constructieve stappen gezet kunnen – ja, moeten worden.

Dank u wel, voorzitter

Mocht u vragen hebben, dan blijf ik nog even beschikbaar.