PvdA in de Raad van de Hoeksche Waard, november/december 2023

21 december 2023

PvdA in de Raad

Vergadercyclus november/december 2023

De laatste cyclus van 2023 werd afgesloten met een raadsvergadering op 12 december die een agenda had met daarop 27 agendapunten.

Aan het begin van de vergadering werden twee petities aangeboden aan de raad. De eerste petitie betrof een verzoek tot het afschaffen van de hondenbelasting. De tweede petitie was een verzoek tot het handhaven van de nachtbus. Beide petities zijn tijdens de behandeling van de Slotrapportage 2023 aan de orde gesteld.

Ook is stil gestaan bij het overlijden van O.A Kwak, oud-raadslid van de toenmalige gemeente Cromstrijen.

Tijdens de vergadering is afscheid genomen van Marga Sundermeijer, die namens BurgerBelangen lid was van de gemeenteraad. Zij is opgevolgd door Pauline Rijsdijk. Voor de fractie van WOW is Dirk van Helm toegetreden als burgerlid.

Bij de vragen van de actualiteit heeft de PvdA-fractie vragen gesteld over de opvang in Ter Apel. Zoals bekend kan de opvang daar het aantal mensen niet aan en pakken gemeenten in Nederland onvoldoende hun rol. Vanuit Groningen, o.a. vanuit de gemeente Stadkanaal zijn er dringende oproepen gedaan aan alle gemeenten in Nederland. De fractie heeft de volgende vragen gesteld:

1. Zijn er binnen de Hoeksche Waard mogelijkheden om extra asielzoekers op te vangen om zo de druk op Ter Apel te verlichten?
  2. Heeft de gemeente hierover reeds contact gezocht met het COA?
  3. Is de gemeente bereid om verdere mogelijkheden te inventariseren voor (noodopvang) en hier de raad over te infomeren?
  4. Kan de portefeuillehouder aangeven hoe het staat met onze taak om statushouders te huisvesten? Is er sprake van achterstanden?

De burgmeester heeft in antwoord op deze vragen aangegeven in overleg te staan met het COA en te streven naar een duurzame opvang van asielzoekers en statushouders. Binnen de provincie Zuid -Holland vindt een scan plaats voor mogelijk plekken voor directe opvang. Het gaat om schepen, hotels en leegstaande panden.

Op verzoek van het college is het bespreekstuk Bestemmingsplan ‘s-Gravendeel West Fase 1 teruggenomen wegens de vele bezwaren met betrekking tot de voorgenomen ontsluiting. Zowel inwoners als raadsfracties (ook die van de PvdA) hadden massieve kritiek.

De volgende agendapunten zijn als hamerstuk vastgesteld, waarbij door onze fractie een aantal stemverklaringen zijn afgelegd:

Gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit HW in het omgevingsplan HW aanwijzen als adviseur omgevingskwaliteit.

Beslissing op het bezwaarschrift tegen het besluit van 7 februari 2023 tot het afwijzen van het verzoek tot intrekking van het bestemmingsplan Laan van Heemstede 60 Puttershoek.

De PvdA-fractie heeft tegen dit voorstel gestemd met een stemverklaring

Al in de voormalige gemeente Binnenmaas heeft de PvdA tegen deze wijziging van het bestemmingsplan gestemd op grond van ruimtelijke kwaliteit. De PvdA wilde open polders behouden en had ernstig bezwaar tegen het aantasten van het natuurgebied Argusvlinder. De huidige fractie heeft om dezelfde redenen tegen gestemd.

Verklaring van geen bezwaar voor het legaliseren van een carport, serre en terras polderdijk7 Maasdam. De PvdA-fractie heeft tegengestemd met de volgende stemverklaring:

Na het debat in de oordeelsvormende vergadering konden wij maar tot een conclusie konen. Het voorstel redeneert naar onze menig toe naar een voor de initiatiefnemer positieve beslissing, waar handhaving correct zou zijn geweest.

Bestemmingsplan Oud Piershilseweg in Piershil. Onze fractie heeft van harte in kunnen stemmen met het voorstel omdat het hier vooral gaat om sociale (4) en middeldure (9) koopwoningen.

Bestemmingsplan Langeweg 12 Oud-Beijerland. Onze fractie heeft ingestemd met dit voorstel omdat hier sprake is van inbreiding en sociale woningen. (volgens de 30%-40%-30%  gehanteerde norm). Wel heeft de fractie in de oordeelsvormende vergadering stevige kritiek uitgesproken over de manier van omgaan met omwonenden en ruimtelijke tekortkomingen. Beide kritiekpunten werden door de wethouder gedeeld. Er is inmiddels overleg tussen de ontwikkelaar en de omwonenden. Bovendien zullen nog ruimtelijke verbeteringen worden aangebracht.

Bestemmingsplan Schenkeldijk 6 Strijen. Onze fractie heeft tegen dit voorstel gestemd met de volgende stemverklaring:

Behalve een aantal tekortkomingen in het voorstel is voor ons de hamvraag of er destijds contact is geweest tussen de omwonenden en de gemeente over de toekomstige bestemming van het betreffende perceel.

De beantwoording van het college op de inbreng van onze fractie heeft ons er niet van kunnen overtuigen dat vanuit de gemeente alles correct is verlopen.

Verder werden een Aanpassing van de Financiële verordeningen, de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en de Algemene subsidieverordening Hoeksche Waard 2023 vastgesteld.  Bij de subsidieverordening heeft de fractie de versoepeling van de controle bij bepaalde aanvragen te ondersteunen maar daarbij ook kanttekeningen geplaatst.

Het eerste bespreekstuk dat aan de orde kwam was de Slotrapportage 2023. Er waren twee mede door de fractie van de PvdA ingediende amendementen. Het eerste betrof het schrappen van de nachtbus. Hierover was met name bij jongeren onrust ontstaan wat heeft geleid tot een petitie. Het amendement werd aangenomen – in dit geval mede gesteund door het college dat zei niet goed te hebben nagedacht over dit onderwerp. Er werd daardoor een bedrag van 93.138 euro toegevoegd aan de reserve Tijdelijke beleidsimpulsen, waaruit de lasten voor de nachtbus in 2024 worden gedekt.

Het tweede amendement betrof de toevoeging van een beslispunt dat de energietoeslag 2023 alsnog ter beschikking wordt gesteld aan mensen met een inkomen tussen de 120 en 130 procent van het minimuminkomen. De PvdA fractie heeft dit van harte gesteund. Vooral de coalitiepartijen (CDA, SGP, VVD en Lokalen Hoeksche waard) maakten hier bezwaar tegen. Als gevolg daarvan haalde dit amendement het niet. De Slotrapportage werd gewijzigd vastgesteld.

Bij het bespreekstuk Belastingverordeningen 2024 werd een motie ingediend voor de afschaffing van de hondenbelasting. Die motie is na een lange gedachtewisseling ingetrokken. Er volgt verder onderzoek en het onderwerp zal in de loop van 2024 opnieuw aan de orde komen.

Een amendement dat mede door de PvdA werd ingediend bij het bespreekstuk Participatiebeleid bij de Omgevingswet kreeg 19 stemmen tegen en 14 voor. De VVD had aangegeven voor te zullen stemmen. In dat geval had het amendement dat beoogde meer recht te doen aan de inbreng van betrokkenen – anderen dan de initiatiefnemers – het wel gehaald. Staande de vergadering wijzigde de VVD het standpunt in lijn met dat van de overige coalitiepartijen.

Uiteindelijk werd nog twee moties behandeld die vreemd waren aan de orde van de agenda.

De motie Schone en gezonde Hoeksche Waard, een initiatief van GroenLinks, was mede door onze fractie ingediend. De motie haalde het mede dankzij de steun van de fractie van de Lokalen. De motie roept het college op ‘in samenwerking met het opgerichte regionaal projectteam afspraken te maken over het bundelen en beschikbaar stellen voor inwoners en gemeenteraad van actuele en betrouwbare informatie over de kwaliteit van onze wateren, bodem en lucht’.

Deze motie is een uitvloeisel van de onrust en de discussie over de uitstoot van PFAS door onder andere het bedrijf Chemours in Dordrecht. Ook in het oosten van de Hoeksche Waard zijn hoge concentraties PFAS vastgesteld.

Het dictum van de Oliebollenmotie droeg het college op om ‘de verkoop van oliebollen en aanverwante lekkernijen door winkeliers op 31 december 2023 tussen 12.00 en 17.00 uur te gedogen’.

Wethouder Paul Boogaard kwam met een verrassende reactie. Hij verweet de Detailhandelsraad dat die er geen erg in had gehad dat 31 december dit jaar op zondag valt. Tevens meldde hij dat de plaatselijke regels met betrekking tot de Winkelsluiting verkoop verbieden, maar dat verkoop op straat – marktkramen – wel mogelijk zou zijn als alsnog (tijdig) een vergunning zou worden aangevraagd.

Een andere opmerkelijke opmerking van de wethouder, die zelf in bestuurlijke zin geen enkele actie had ondernomen en zijn ‘oplossing’ aan het slot van de raadsvergadering (die vier uur heeft geduurd) uit de hoge hoed toverde, was dat het nieuws van de ‘mogelijkheden’ zich wel snel zou verspreiden.

De wethouder toonde zich verbaasd dat niemand wist wat de mogelijkheden zijn omdat ‘dit toch voor iedereen te vinden en te lezen was’.

Daarmee kwam een einde aan de laatste vergadering van de gemeenteraad in 2023. De leden van de PvdA-fractie wensen iedereen fijne feestdagen een heel gelukkig en een gezond 2024.