PvdA in de Raad van de Hoeksche Waard, maart/april 2024 | Mobiliteitsplan

30 april 2024

PvdA in de Raad van de Hoeksche Waard, maart/april 2024 | Mobiliteitsplan

Fysiek Leefomgeving, Mobiliteit, Duurzaamheid en Openbare Ruimte

Met voorsprong het belangrijkste onderwerp voor het Fysiek Domein was in april de discussie over de Keuzenotitie Mobiliteitsplan Hoeksche Waard. Dat plan had er al 2019 moeten zijn.

In de trage aanloop naar de Keuzenota, waarin het nog maar gaat over de keuzes op principeniveau, heeft de fractie har standpunt met betrekking tot de mobiliteit herhaaldelijk voor het voetlicht gebracht.

Op de Keuzenota werden tijdens de besluitvormende vergadering op 23 april twee amendementen ingebracht, mede ingediend door de PvdA. Met de denkrichting – meer aandacht voor lopen, fietsen, veiligheid en leefbaarheid, versneld inrichting op herinrichting conform duurzaam veilig, het scheiden van verkeerssoorten, het inzetten op het bundelen van publiek vervoer, openbaar vervoer en deelmobiliteit – is de fractie van de PvdA het zeer eens.

Moeite heeft zij echter met wat bij beslispunt f stond omschreven: het zodanig ontwikkelen dat het verkeer binnen de huidige vorkstructuur afgewikkeld kan worden.

Die tekst is gewijzigd in: ontwikkelen zodanig dat het verkeer binnen de huidige vorkstructuur afgewikkeld kan worden en de hoofdwegenstructuur in de zuidrand van de Hoeksche Waard uit te breiden waar dit nodig is in het kader van de verkeersveiligheid en/of de leefbaarheid.

De toelichting op het amendement:

,,In de Hoeksche waard zijn veel kwetsbare dijken waar grote aantallen en zwaar verkeer overheen gaan. Dit leidt tot problemen met de verkeersveiligheid en/of leefbaarheid.

Om deze problemen op te lossen moet het verkeer van andere doorgaande routes gebruik gaan maken, die zo min mogelijk over kwetsbare dijken lopen. In de zuidrand van de Hoeksche waard zijn deze alternatieve schaars door het ontbreken van een onderliggend hoofdwegen netwerk, zoals de N217 in de noordrand.

Het aanleggen van een volledig hoofdwegen netwerk in de zuidrand is niet uitvoerbaar. Daarom stelt dit amendement voor om hoofdwegen daar aan te leggen waar dit een gepaste, noodzakelijke en uitvoerbare oplossing is voor de verkeersveiligheid en/of leefbaarheid.’’

In 2021 had de fractie al ingebracht dat de basis van de infrastructuur dateert van de jaren 60 van de vorige eeuw. Toen al omschreef zij de voorgestelde vorkstructuur als een oplossing op het niveau van middeleeuwse karresporen. Ze leiden naar nergens.

Uit de inbreng van de fractie in april: ,,Al in 1968 werd een kaart van de Hoeksche Waard gepubliceerd met daarop een ring, een rondweg die het verkeer van de kwetsbare, eeuwenoude dijken haalde. Destijds, 56 jaar geleden, was met de ingebruikneming van de Heinenoordtunnel al duidelijk dat de bevolking zou groeien en het aantal verkeersbewegingen zou toenemen.

Het vorige college beloofde dat er voor eind 2019 een nieuw mobiliteitsplan zou zijn. Dit voorjaar, vijf jaar later, leren wij dat het denken erover is begonnen. En wat aan ons wordt gepresenteerd is een andere verwoording van het Regionale Verkeers- en vervoersplan van 2013. Aan alle daarin benoemde knelpunten is sindsdien niets gedaan, er is niet één concreet resultaat geboekt.

Het was in 2013 niet veilig in de Hoeksche Waard en het is nu nog onveiliger. Het idee van de ring door de Hoeksche Waard duikt ook steeds vaker op in de inbreng van insprekers, bewoners van bedreigde huizen op kwetsbare dijken en mensen die in toenemende mate hinder ondervinden van de  gebrekkige ontsluitingen.

Denk aan de Centrale As in Numansdorp, de Randweg in Klaaswaal, de Zuidwesthoek en een uitbreidingsplan bij ’s-Gravendeel, om enkele voorbeelden te noemen.

Al eerder heeft de fractie van de PvdA betoogd dat een robuuste verbetering van de infrastructuur nodig is. Ook insprekers die zich inzetten voor behoud van het landschap zijn van mening dat een ringstructuur los van de dijken zeer wel mogelijk is. Dat moet dan wel met zorg gebeuren.

Voor een groot deel ligt die ring er al. De N217 en de randweg bij Nieuw-Beijerland en Piershil kunnen worden doorgetrokken. Het is onbegrijpelijk dat dit nog niet is gebeurd. Op de kaart van 1968 staat aangegeven hoe dat bij Strijen kan, en ook voor de Zuidwesthoek staat er een idee op.

Uiteindelijk zal deze oplossing voor enige verlichting zorgen, vooral doordat de verkeerstromen worden gespreid. In combinatie met een verbetering van de op- en afritten op de A29 bij Numansdorp zullen knelpunten, zoals bij de Reedijk in Heinenoord, worden ontlast.’’

Duidelijk is dat het amendement in deze richting wijst. Wat de PvdA betreft had de formulering nog iets dwingender gemogen, maar ook met deze formulering zijn nu oplossingen mogelijk voor de door ons geschetste knelpunten, waar al sinds de opsomming ervan in 2013 niets aan is gedaan.

Het is natuurlijk niet de ultieme oplossing. Zolang de capaciteit van de Haringvlietbrug, de Heinenoordtunnel en de A29 niet groter wordt, blijft de kern van het probleem bestaan. Ontwikkelingen als Stougjesdijk in de Noordwesthoek en de Molenpolder in de Zuidwesthoek zullen de moeilijkheden substantieel vergroten.

De fractie heeft gepleit voor het afmaken van de ringstructuur en extra ontwikkelen in de zuidrand. Aan die wens is in belangrijke mate tegemoet gekomen met het amendement ‘Hoofdwegen waar nodig’.

De wethouder heeft op vragen van de PvdA toegezegd dat:

het langdurige besluitvormingsproces over het nieuwe mobiliteitsplan de uitvoering van lopende projecten, zoals de parallelweg tussen ’s-Gravendeel en Maasdam, de randweg Klaaswaal, de Kortweg en de ontsluiting van de Zuidwesthoek niet zal beïnvloeden.

Het tweede amendement  ‘Efficiënt herinrichten, ook mede ingediend door de PvdA haalde het niet in de raad.

De tekst ‘Versneld inzetten op herinrichting conform duurzaam veilig en ‘grijze’ 50km/h-wegen 30km/h maken’ is daardoor niet gewijzigd in ‘De huidige aanpak van de aanpassing van wegen bij beheer en onderhoud doorzetten en waar de verkeersveiligheid het eist dit te versnellen; inzetten op herinrichting conform duurzaam veilig.’

De toelichting bij dit amendement was: ,,Het huidige beleid van de aanpassing van wegen bij beheer en onderhoud zorgt ervoor dat de herinrichtingen goedkoper kunnen worden uitgevoerd. Financiële middelen zijn schaars en deze efficiënte manier van werken is daarom belangrijk.

Dit amendement stelt voor om dit beleid door te zetten met de belangrijke aanvulling dat waar dat noodzakelijk is de herinrichting wel kan worden versneld. Ook wordt met dit amendement bij herinrichtingen meer gefocust op het duurzaam veilig inrichten van wegen en niet op het beleidsmatig verlagen van de snelheidslimiet van 50 naar 30 kilometer per uur.’’

Tot onze spijt heeft de door de Christen Unie geformuleerde en mede door de PvdA ingediende motie ‘DIJKAANPAK’ het niet gehaald. Deze motie riep het college op tot:

– actieve inzet op korte termijn, in samenwerking met het Waterschap Hollandse Delta, om de verkeersveiligheid en leefbaarheid op de dijken te verbeteren en er de trillinghinder door zwaar verkeer te verminderen;

– waar nodig, kwaliteitsverbetering van de dijken zelf (als kenmerkend onderdeel van ons polderlandschap).

De veiligheidssituatie op de dijken in de HW laat op meer plaatsen te wensen over en eigenlijk kan, gezien de ernst van de veiligheidssituatie op de dijken, niet worden gewacht op nog te maken uitvoeringsplannen/-programma’s die zullen voortvloeien uit het nog op te stellen mobiliteitsplan.