PvdA in de Raad van de Hoeksche Waard, mei/juni 2023

1 juli 2023

PvdA in de raad mei/juni 2023

Hierbij het verslag van de twee vergadercycli in de gemeenteraad van de maanden mei en juni. Wij geven hierbij een overzicht van de punten die zijn besproken en besloten op de besluitvormende raadsvergadering van dinsdag 23 mei donderdag 15 juni

Besluitvormende raad 23 mei 2023

De besluitvormende raad stond in het teken van het afscheid van Ruben Smit als burgerraadslid. Ruben zal eind van dit jaar verhuizen naar Zwijndrecht. Ruben werd bedankt voor al zijn bijdragen als burgerraadslid en fractiemedewerker en veel gelukgewenst aan de andere kant van de Oude Maas. Patrick Duijzers werd geïnstalleerd en verwelkomd als nieuw burgerraadslid voor de PvdA-fractie.

Energietoeslag

Bespreekpunt was de toekenning van de energietoeslag. Deze Rijksregeling werd in september 2022 door de gemeente uitgevoerd. Daarbij werd de inkomenstoeslagnorm van 130 % toegepast. Dit is voor veel lokale regelingen gebruikelijk. Voor 2023 stelde het college echter voor om 120 % te hanteren. De PvdA-fractie vond dat verwarrend voor de inwoners en stelde voor om de 130% te hanteren. Uit de onverwachter hoeveelheid aanvragen bleek dat er noodzaak bleef bestaan. Helaas vonden wij te weinig steun voor ons voorstel om de energietoeslag toe te passen voor inwoners tot 130 % van de bijstandsnorm.

Sport (accommodaties)

Het voorstel van de PvdA-fractie om de keuzenota Sport en bewegen en de nota voor de harmonisatie van de buitensportaccommodatie alsnog in de volgende cyclus te bespreken werd aangenomen. Bij beide nota’s vond de PvdA-fractie het van belang dat de raad zijn kaders kon stellen.

Bestemmingsplannen

Hamerstukken waren onder meer bestemmingsplan Kreupeleweg Westmaas en Oudendijk Strijen, Schaweg Mookhoek, Zuidzijdsedijk Nieuw-Beijerland, Hitsertsekade Zuid -Beijerland en Volgerlandseweg in Numansdorp.

Besluitvormende raad 15 juni 2023

Op initiatief van PvdA, Groen Links en Burger Belangen zijn de wachttijden voor de WMO-aanvragen met de wethouder besproken. Deze wachtlijsten zijn verdubbeld. De PvdA had vragen hoe er meer onderscheid kan worden gemaakt in urgente vragen en hoe er meer kan worden gelet of de kwetsbaarste mensen aan bod komen. Deze discussie kwam aan de orde in een extra oordeelsvormende vergadering, vooraf aan de besluitvormend vergadering.

Daar werd tevens gesprokken over hoe het er nu voor staat met de gemeentelijk organisatie na de stormachtige discussies over het rappoort Andersson. Het leek erop dat het herstel van vertrouwen en rust de belangrijkste opgave was. Voor de PvdA-fractie bleef veel nog onduidelijk, we hebben gepleit voor het verhelderen en concretiseren van verwachtingen tussen raad, college en organisatie.

In de besluitvormende vergadering ging het over zaken als de onverwachte splitsing van de fractie Constructief Hoeksche Waard, de afhandeling van klachten van huurders bij woningbouwcorporatie HW wonen.

De PvdA heeft ingestemd met een gewijzigde en verbeterde gemeentelijk veiligheidsplan. Wij konden niet instemmen met een per opzet vaag geformuleerd ambitiedocument voor de Zuid-Hollandse Delta. Een goed bedoelde poging voor een zienswijze vanuit de raad maakte het helaas niet beter. Ook daar hebben wij tegengestemd.