PvdA in de Raad van de Hoeksche Waard, maart/april 2023

28 april 2023

PvdA in de raad maart/april 2023 (leestijd ca 7 minuten)

Hierbij het verslag van de twee vergadercycli in de gemeenteraad van de maanden maart en april. Wij geven hierbij een overzicht van de punten die zijn besproken en besloten op de besluitvormende raadsvergadering van 28 maart en 18 april.

Besluitvormende raad 28 maart

Cultuurhuis Willem Alexanderschool

Er lag een voorstel van het college om de voormalige Willem Alexanderschool te transformeren tot een cultuurhuis. Hiervoor was een voorbereidingskrediet nodig van € 52.000, — om te kijken hoe het voormalige schoolgebouw geschikt kon worden gemaakt voor nieuwe gebruikers.

De muziekschool, de popschool en de omroep Hoeksche Waard hadden in ieder geval dringend behoefte aan een nieuw onderdak. De term cultuurhuis lijkt nog niet helemaal op zijn plaats. De PvdA-fractie had in de oordeelsvormende vergadering hier al opmerkingen bijgemaakt.

Een vraag was of de voormalige school wel genoeg ruimte voor cultuuraanbieders kan bieden voor bijvoorbeeld de mensen die nu gebruik maken van de voormalige Actief college. De gekozen plek heeft allerlei nadelen (parkeermogelijkheden, mogelijkheden in het gebouw). Daarbij hadden wij de vraag of er alternatieven onderzocht voor een meer volwaardig cultuurhuis.

De PvdA-fractie heeft aandacht gevraagd voor het behoud en ontwikkeling van ‘cultuurhuizen” in alle dorpen van de Hoeksche waard. Bijzonder actueel na een onhandige manoeuvre van het college rondom de aangekondigde verplaatsing van buurtactiviteiten vanuit het Korstanje huis in Klaaswaal. De gebruikers waren hier terecht ontstemd over met name omdat een goede communicatie en overleg ontbrak. Inmiddels zou er weer overleg zijn.

Onze op- en aanmerkingen op de plannen omtrent de voormalige Willem Alexanderschool hebben ertoe geleid dat de PvdA-fractie samen met de fracties van Voorwaards, de VVD en de SGP een amendement heeft ingediend. Daarin werd het college gevraagd om alternatieve locaties in beeld te brengen, huisvestingsmogelijkheden voor cultuurmakers beschikbaar te houden totdat een nieuwe locatie beschikbaar is en een overzicht te verschaffen van de stand van zaken van activiteiten met betrekking tot kunst en cultuur in verschillende dorpskernen in Hoeksche Waard.

Het amendement werd door de raad unaniem aangenomen.

Rekenkamerrapport Leges

De PvdA-fractie kon weer lovend zijn over een helder rapport van de Rekenkamer over de gemeentelijke leges. De Rekenkamer gaf aan dat het nog wel leek te ontbreken aan een meer beleidsinhoudelijke afweging bij vaststellen van de leges. Het college heeft hierbij aangegeven dat het meer informatie zal verschaffen over de baten en lasten van de leges. Hiermee wordt begonnen bij de eerste technische briefing vooraf aan de begroting.

Met de voorstellen met betrekking tot het Waarborgfonds Veiligheidsregio’s, de suppletie uitkering onderzoek niet explosieven en het Normenkader 2022 ging de PvdA-fractie akkoord. Deze voorstellen werden zonder noemenswaardige discussie aangenomen.

Besluitvormende raad 18 april

Integraal Veiligheidsplan

In de aanloop naar de besluitvormende raad was er vanuit diverse fracties kritiek op de nota integraal veiligheidsbeleid. De PvdA-fractie had vragen over wat nu de richtinggevende principes zijn voor het integraal veiligheidsbeleid, heeft aandacht gevraagd voor de capaciteitsproblemen van de politie en de BOA’s en wilde een scherpere afbakening van wat nu precies op het bordje van de gemeente ligt en wat bij partners op dit terrein.

Daarbij viel op dat bepaalde thema’s onbenoemd bleven, zoals bijvoorbeeld de aanpak van discriminatie. De PvdA-fractie heeft, met andere fracties, de portefeuillehouder (de burgemeester) geadviseerd het stuk nog eens onder de loep te nemen.

De PvdA-fractie heeft aangegeven dat het stuk niet onmiddellijk in één keer goed kan zijn en heeft daarom gevraagd het beleid na een jaar te evalueren op zijn effecten. De burgemeester ging hiermee akkoord. Gevolg was wel dat de nota is doorgeschoven naar een volgende cyclus.

Actuele vragen

De PvdA-fractie had kennisgenomen van de besluitenlijst van het college van burgemeester en wethouders van 28 maart 2023 waarin stond dat het had besloten de energietoeslag voor 2023 te willen toepassen op 120 % van de bijstandsnorm. Tot die tijd werd de energietoeslag in de gemeente Hoekse Waard op 130 % van de bijstandsnorm vastgesteld.

Die hogere norm was mede dankzij de PvdA tot stand gekomen. In de Raadsinformatie brief wordt aangeven dat de norm wordt aangepast wegens een budgetoverschrijding. Voor de PvdA-fractie is dat een onbegrijpelijk en onnavolgbaar besluit. Dit onderwerp zal in de komende vergadercylcus worden besproken.

De wijziging gemeenschappelijke regelingen SVHW was nodig wegens de naamsverandering van een van deelnemende gemeenten. Deze was voor de PvdA-fractie akkoord.

Fysiek Domein

De volgende bestemmingsplannen zijn behandeld en vastgesteld:

Bestemmingsplan Sportlaan westzijde in Strijen

Door de Raad van State werd dit bestemmingsplan terugverwezen naar de gemeente met de mogelijkheid om een herstelbesluit vast te laten stellen door de gemeenteraad. Onze fractie heeft hiermee ingestemd met het advies om in de toekomst het juridische traject nog eens goed onder de loep te nemen om dit soort dingen te voorkomen.

Het bestemmingsplan Kreekkade in Heineoord betreft het on zetten van een agrarische woonbestemming naar woningbouw als bestemming.

Onze fractie heeft ingestemd met dit voorstel om dat het een ruimtelijk verbetering tot gevolg heeft.

Ook voor het bestemmingsplan Buitendijk Strijensas werd een bestemmingswijziging van Agrarische bestemming naar woningbouw voorgesteld. Onze fractie heeft van harte ingestemd met dit voorstel gezien de ruimtelijke verbetering en de versterking van de lintbebouwing.

Herstelbesluit Bestemmingsplan Laan van Heemstede 44b Puttershoek

De PvdA-fractie was van meet af aan tegen het bestemmingsplan Laan van Heemstede 44b in Puttershoek. Aan dat standpunt doet de voorgestelde aanpassing van de regels en de verbeelding van het bestemmingsplan niets af.

De PvdA stemde niet in met het voorstel om dit plan gewijzigd vast te stellen en sprak de hoop uit dat bestemmingsplannen voortaan zorgvuldiger tot stand zullen komen.

Bouw tijdelijke Woningen in Numansdorp.

Het voorstel bestaat uit twee delen, het afgeven van een verklaring van geen bezwaar door de raad en het doorgeleiden van een drietal subsidiebedragen van uit rijk (en de provincie).

De gemeente Hoeksche Waard en HW Wonen zijn samen een project begonnen  om in totaal 120 tijdelijk woningen te realiseren (voor 15 jaar).

De eerste 40 woningen zullen in Numansdorp worden gebouwd. Voor de overige loopt onderzoek naar geschikte locaties.

Vanuit het Rijk is besloten dat een derde van de woningen moet worden toegewezen aan statushouders, voor de overige is vastgesteld dat de helft wordt bestemd voor jongeren in onze gemeente en de helft voor andere woningzoekenden. Dit project wordt betaald door rijk en provincie.

Onze fractie heeft ingestemd met het voorstel tot het bouwen van de eerste 40 woningen in Numansdorp en de daarvoor beschikbare gelden van rijk en provincie als subsidie door te sluizen neer HW Wonen.

Het bestemmingsplan Tiengemetenpad heeft kunnen rekenen op de instemming van onze fractie.

Het voorstel verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed heeft de instemming van onze fractie.

Leidraad ontwikkeling Hoeksche Waard

Onze fractie heeft niet in kunnen stemmen met deze Leidraad (een vaag afwegingskader in aanvulling op de Omgevingsvisie) en gaf daarvoor de volgende stemverklaring;

“Tijdens de oordeelsvormende vergadering  heeft onze fractie uitgebreid haar bezwaren uiteengezet tegen dit voorstel van een leidraad voor de ontwikkeling van de Hoeksche Waard. Wij hadden al bezwaar tegen de 75% versie van anderhalf jaar geleden. Die bezwaren zijn niet weggenomen in de versie die nu voorligt. Sterker nog er is eigenlijk niets aan toegevoegd sinds de bespreking in 2021. Ook de wethouder heeft ons in zijn beantwoording niet kunnen overtuigen van de noodzaak van dit vage stuk. Naar onze mening is de leidraad een overbodig document zonder status het zal naar de mening van de PvdA geen enkele bijdrage leveren aan het in samenhang realiseren van ambities, projecten en initiatieven. De PvdA-fractie stemt om die redenen niet in met dit voorstel”

“De kern van ons betoog is dat het geweldig is om te filosoferen over het realiseren van ambities, projecten en initiatieven, en dat dan ook nog eens in samenhang met elkaar. Maar de olifant in de kamer is natuurlijk de mobiliteit. Zolang er geen zicht is op oplossingen voor de immobiliteit zijn er geen kansen voor woningbouw, economie en recreatie”.

Al op de 75 procentversie had de fractie van de PvdA ingebracht indringend grote inhoudelijke bezwaren te hebben tegen het stuk. Een enorm bezwaar is dat het mobiliteitsprobleem in deze gemeente in de verste verte niet zal worden opgelost op basis van dit overbodige stuk.

De zin ‘we optimaliseren de bestaande infrastructuur waar dat nodig en wenselijk is’ klinkt prachtig, maar het is taal, een abstractie die niet concreet wordt gemaakt, en dat geldt voor elk onderdeel van de leidraad.

De discussie over wonen, mobiliteit en het behoud van ons open landschap is hiermee nog niet beëindigd.