PvdA in de Raad van de Hoeksche Waard, augustus/september 2023

18 september 2023

PvdA in de Raad augustus/september 2023

Na het reces is weer een volledige vergadercyclus via het BOB-model gehouden, met de besluitvormende vergadering op 12 september.

Tijdens die vergadering is afscheid genomen van de raadsleden Rianne Koole (VoorWaards) en Odilla Sibrijns (VVD), en burgerraadslid Jan van Westen (CU). Vervolgens zijn als nieuwe raadsleden Marijke Boorsma (VVD) en Rob Claassens (VoorWaards) geïnstalleerd. Ook werden drie nieuwe burgerraadsleden beëdigd: Henk van der Drift (D66), Gerrit-Jan van Asperen (CU) en Maurice Roubos (VVD).

Bij het vaststellen van de agenda werd op verzoek van de Lokalen (LHW) een interpellatiedebat aan de agenda toegevoegd over (mogelijk) omstreden grondverkopen in de Hoeksche Waard.

Voor onze fractie was, in overeenstemming met de schriftelijke reactie van het college, heel duidelijk dat dit geen zaak was en is voor de gemeenteraad. Als er in deze onjuist gehandeld zou zijn, dan kunnen koper en verkoper zich wenden tot de rechter. De bespreking leidde feitelijk tot niets. Een door de Lokalen ingediend motie voor een lobby in Den Haag voor regelgeving met betrekking tot grondsplitsingen werd niet aangenomen.

Na behandeling in de beeldvormende- en oordeelsvormendevergadering zijn de volgende voorstellen van de agenda afgevoerd omdat die naar de mening van de raad nog niet rijp waren voor besluitvorming:

– Gevolgen schuifpoortoperatie De Lindenhoeve voor IKC DE wereld op Noord. Dat betreft de aanleg van een zogenaamd sportplein. Er lag een negatief ambtelijk advies wegens het verhogen van de kapitaallast op de meerjarenbegroting en het nadelige effect op het begrotingssaldo voor 2024.

– De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) 2023, verschillende fracties gaven aan de aanpassingen nog te weinig doordacht te vinden.

Mede op verzoek van de fractie van de PvdA is de Raads Informatie Brief (RIB) over het VNG-onderzoek ‘Waar staat je gemeente?’ geagendeerd voor de volgende cyclus. De reden voor dit verzoek is het bedroevend slechte resultaat dat Hoeksche Waard boekt in dit onderzoek naar tevredenheid onder de bevolking.

Na bespreking in de beeldvormende-en oordeelsvormende vergadering zijn de volgende onderwerpen als hamerstuk vastgesteld:

Treasury-Statuut 2023

Zienswijze 2e wijziging GR SVHW.

Zienswijze DG&J,P&C Cyclus

Bestemmingsplan Gorzenweg 1 (Witte Boerderij)

Bespreekstukken fysiek domein:

De raad heeft unaniem ingestemd met het afgeven van een verklaring van geen bedenkingen voor het realiseren van 40 tijdelijke woningen in Numansdorp.

Over het Integraal Accommodatie Plan (IAP) voor de dorpen Goudswaard en ’s-Gravendeel is tijdens de oordeelsvormende vergadering stevig gedebatteerd. De conclusie was dat het collegevoorstel volstrekt onvoldoende en onlogisch was. De fractie van de PvdA was tegen de drie beslispunten, die automatisch tot het schrappen van zwembad De Wellen in ’s-Gravendeel zouden leiden.

Om die reden heeft de fractie meegewerkt aan een amendement dat het voorstel van het college ingrijpend heeft gewijzigd. Dat heeft de PvdA mede ingediend samen met de VVD, SGP, CDA en LHW. Alle wensen en verlangens van de PvdA zijn verwoord in dit amendement dat is aangenomen.

Amendement Integraal Accommodatieplan Hoeksche Waard

De raad van de gemeente Hoeksche Waard, in vergadering bijeen op 12 september 2023

Kennis te hebben genomen van het Integraal Accommodatieplan (IAP) en de beraadslagingen hierover in de vergadering op 5 september 2023, alsmede van enkele actuele ontwikkelingen in de dorpen Goudswaard en ’s Gravendeel.

Overwegende dat:

· Het van belang is dat bij de verdere uitwerking van het IAP voor de dorpen Goudswaard en ’s-Gravendeel een zo volledig en actueel mogelijk situatie wordt gebruikt in de uitwerking van scenario’s;

· Gelet op de doorlooptijd van het plan het van belang is deze scenario’s voortvarend op te stellen en inzicht te geven wanneer het college naar de raad komt.

· Er in 2020 een rapport is opgesteld door het Mulier Instituut inzake de behoefte aan overdekt zwemwater in de gemeente Hoeksche Waard.

Wijzigt het raadsbesluit als volgt:

De voorgestelde beslispunten komen te vervallen en worden vervangen door:

1. Het Integraal Accommodatieplan vast te stellen met daarin een algemeen gedeelte dat de uitgangspunten bevat voor alle dorpen, alsmede de uitwerkingen voor de dorpen Goudswaard en ’s Gravendeel.

2. Het rapport van het Mulier Instituut uit 2020 betreffende de behoefte aan overdekt zwemwater voor zover nodig te actualiseren, inclusief cijfers over het huidige gebruik van de zwembaden.

3. Het college opdracht te geven voor de dorpen Goudswaard en ’s-Gravendeel ieder afzonderlijk minimaal 2 scenario’s nader uit te werken.

a. Waarbij voor Goudswaard geldt dat scenario’s worden uitgewerkt met de mogelijkheid voor een combinatie met de dokterspraktijk en rekening wordt gehouden met de voorkeuren en recente ontwikkelingen van Dorpsvereniging “de Coorndijk”.

b. Waarbij voor ’s Gravendeel geldt dat ook een scenario wordt uitgewerkt met behoud van het zwembad, waarbij het rapport van het Mulier Instituut en de actualisatie daarvan wordt betrokken bij dit scenario.

4. Het college te verzoeken om bij de scenario’s voor ’s Gravendeel alsmede de accommodaties en de behoefte hieraan in Schenkeldijk en Mookhoek te betrekken.

5. Deze scenario’s, voorzien van een advies en globale kostenraming, ter besluitvorming voor te leggen aan deze raad en de raad in het vierde kwartaal van 2023 te informeren over de planning hiervoor.

6. Het college opdracht te geven een planning te overleggen aan de raad inzake de uitwerkingen van het accommodatieplan voor de overige dorpen. Hierbij voorziet het college tevens in een toelichting over de samenhang met verschillende andere trajecten, waaronder levendige dorpen, harmonisatie buitensportaccommodaties en verduurzaming vastgoed.

Sociaal domein

Bij de wijziging van de Verordening Participatiewet IOAW en IOAZ hield het nieuwe burgerlid van de PvdA, Patrick Duijzers, zijn maidenspeech tijdens de oordeelsvormende vergadering:

,,Mijn ouders, beide hardwerkende middenstanders leerden mij en mijn twee toffe broers dat je, als je wat wilt bereiken, er hard voor moet werken. Dat is dan ook wat wij allemaal doen, al heeft de één meer zijn hart gevolgd dan de ander.

Er moest namelijk worden voldaan aan een beeld dat onze ouders voor ogen hadden, omdat zij dachten dat dit juist was. Mijn broers en ik moesten voldoen aan verwachtingen en dat leverde wel eens spanningen op.

Dit is geen klaagzang. Ik heb naar mijn gevoel een prima jeugd gehad. Een belangrijke les was dat je weliswaar uit hetzelfde nest kunt komen en daardoor ergens hetzelfde bent, maar vooral ook heel verschillend.

Toen ik uitvloog dacht ik het allemaal wel te weten, al bleek natuurlijk snel dat je op zo’n moment eigenlijk nog helemaal niets weet. Het eigen leven begon met keuzes maken die soms goed of soms slecht uitpakten. Ik keek wat de wereld te bieden had en ging geregeld op mijn gezicht.

Relatie hier, huisje daar en zo wisselde dat nog wel eens. Allemaal leerwegen, weer terug moeten naar het ouderlijk huis, helemaal opnieuw beginnen, meer geld uitgeven dan kon, maar uiteindelijk was alles weer opgeruimd. Dat ging niet in alle gevallen zonder hulp, want sommige dingen kun je als mens alleen, voor andere dingen heb je anderen nodig.

Ondertussen heb ik veel mensen leren kennen die voor langere dan wel kortere tijd een rol speelden, en in een aantal gevallen nog, in mijn leven.

De basis lag voor mij altijd in mijn werk.

Met alleen inzet was ik er zeker niet gekomen. Veel hulp had ik ook van een portie geluk en de juiste mensen die mijn pad kruisten.

In al die dingen en mensen die in mijn leven samen kwamen ligt de basis van mijn motivatie om een bijdrage te leveren aan de lokale politiek. Daarbij wil ik vooral opkomen voor de mensen die dat zelf niet kunnen. Het is mijn stellige overtuiging dat de politiek is gebaat bij een stevig sociaaldemocratisch vangnet.

Dit had ik overigens nooit kunnen doen als ik Mark de Koning, de fractievoorzitter van de Partij van de Arbeid Hoeksche waard niet via mijn werk was tegengekomen. En dank ook aan de fractie en het partijbestuur voor het gestelde vertrouwen.

Schulden, armoede, ziekte, plots veranderende thuissituaties voor kinderen of volwassenen zijn ingrijpende ervaringen. Te vaak wordt de burger gezien als klant in plaats van als inwoner naar wie moet worden omgekeken door een zorgzame overheid, die niet formalistisch is, maar oog heeft voor de menselijke maat.

Er is naar mijn mening te vaak sprake van kilte, van een gebrek aan bekommernis om een groep waartoe je niet behoort, de houding dat regels nu eenmaal regels zijn, een neiging die we als gemeente zouden moeten bedwingen. Te vaak wordt mensen zonder goede redenen de hulp onthouden die zij nodig hebben.

Ik zou aan deze raad en aan dit college willen vragen om meer durf te tonen, meer fantasie te hebben, buiten de gebaande paden te treden en van de gemeente geen gesloten beleidsbolwerk te maken. De tijden veranderen en we kunnen alleen mee als we voortdurend vernieuwen.

Dit brengt mij op een natuurlijke manier bij het onderwerp dat nu ter discussie staat, de wijziging van de verordening Participatiewet IOAZ en IOAW.

De wijzigingen van deze verordening zijn gebaseerd op een wetswijziging van de Participatiewet op basis van het zogenoemde ‘breed offensief’. Waarom heeft dit vijf jaar geduurd. Er is sinds die tijd al veel meer gebeurd met betrekking tot de Participatiewet.

Naar mijn mening liet die wet altijd al meer ruimte dan deze gemeente wilde gebruiken in de uitleg van de regels, maar elders in het land worden, voortuitlopen op verdere wijzigingen, de regels zo ver mogelijk opgerekt, vaak veel verder dan deze gemeente zich kennelijk kan voorstellen.

Wie niet kan werken in Hoeksche Waard kan, zo is de conclusie, dan altijd nog wel ergens een kopje koffie schenken. Met dit voorbeeld illustreer ik dat ik de mens mis in deze verordening. Ik mis in de nogal precieze uitwerking van de regels bijvoorbeeld een uitzonderingsclausule voor mensen die echt niet kunnen.

Mensen met psychische moeilijkheden die hun handen vol hebben alleen al aan het bestaan. Mensen wier cognitieve vermogens zijn verminderd door de armoede en tijd nodig hebben voor herstel, van vertrouwen en van het denken. Deze mensen helpt de gemeente niet met de woorden plicht en dwang.

Voor mij ademt deze verordening nog altijd de rigide sfeer van de toepassing van regels omdat het nu eenmaal de regels zijn, zonder oog voor de menselijke context. Misschien was dit denken in 2018 nog gewoon, maar vandaag de dag zeker niet meer. Er is dus sprake van een gemiste kans.

Eerlijk gezegd hoort voor mij in zo’n verordening ook iets te staan over de lankmoedigheid die nodig is bij het beoordelen van fouten, of gewoon het verlenen van een beetje steun. Ik zei het al eerder, met aandacht voor de menselijke aspecten boor je mensen die hulp zoeken niet in de grond, maar tover je een lach op de gezichten.

Ik heb ook nog drie detailpunten van kritiek. Het gaat vooral om de rode en de gele vlakken.

Bij 2.4 punt 6 staat de goedkoopst passende voorziening wordt aangeboden, dat moet in de ogen van de PvdA de beste passende voorziening zijn.

2.4.3 punt 3 de duur van de participatieplaats, na maximaal 2 jaar weten beide partijen wel of ze op reguliere voet met elkaar verder kunnen. Daar is geen maximaal 4 jaar voor nodig.

En tot slot bij 2.4.3 punt 5 staat dat iedere inwoner die voldoende heeft meegewerkt na elke 6 maanden een premie van 100 euro ontvangt. Is dit bruto

of netto? Dat is een onduidelijkheid die mogelijk verkeerde verwachtingen schept.

Wat de fractie van de PvdA betreft lezen we dit als een nettobedrag. Het zou wel fijn zijn als we dat vermelden om misverstanden te voorkomen.’’

De wethouder gaf aan dat het om een nettobedrag gaat.

Bij de bespreking van de verordening heeft een voorstel van de PvdA om de duur van een participatieplaats op 2 jaar te houden in plaats van de voorgestelde 4 jaar. Binnen 2 jaar moet voor iedereen wel duidelijk zijn of er een definitieve plaatsing kan volgen. Veel gemeenten in Nederland hanteren deze termijn. Het voorstel van de PvdA werd helaas niet overgenomen.

Motie(s) vreemd aan de agenda

De door de PvdA geformuleerde motie verruiming mogelijkheden zonnepanelen aan onder meer zijgevels werd op de besluitvormende raad van 12 september aangenomen. Het vormt en belangrijke stap in de versnelling van verduurzaming en verlaging van energiekosten.

Het volgende persbericht is vervolgens verstuurd:

Hoeksche Waard moet plaatsing zonnepanelen veel makkelijker maken

Gemeente Hoeksche Waard moet het gemakkelijker maken om zonnepanelen ook elders te plaatsen dan alleen op daken, zoals bijvoorbeeld op zijgevels.

De gemeenteraad heeft het college van burgemeester en wethouders in een motie de opdracht gegeven beleidsregels te formuleren die de mogelijkheden verruimen.

Indiener van de motie, PvdA-fractievoorzitter Mark de Koning: ,,Er is nu geen apart afwegingskader op basis waarvan aanvragen kunnen worden beoordeeld. Het college vond dan een beoordeling op brandveiligheid, veiligheid van de constructie en de eisen van welstand voldoende was.’’

De Koning, wiens motie mede werd ingediend door de VVD, GroenLinks, D66 en de ChristenUnie, pleit voor een beleid van ‘ja, mits’. ,,Elders zijn wel criteria geformuleerd en het resultaat daarvan is dat er meer mogelijkheden zijn. Volgens ons helpt dit bij het verduurzamen van woningen en gebouwen, een belangrijke doelstelling van gemeente Hoeksche Waard.’’

Versnelling van de verduurzaming is een van de beoogde doelen van de indieners van de motie, die met een ruime meerderheid werd aangenomen door de gemeenteraad. De Koning: ,,Het is de bedoeling om initiatieven van bewoners te stimuleren met een verruiming van de mogelijkheden. Onze indruk is dat het beleid dat tot dusver gold mensen vooral ontmoedigde.’’

De motie messenverbod, ingediend door LHW werd na bespreking aangehouden en wordt mogelijk meegenomen tijdens de behandeling van de APV later dit jaar.

Naast de raad waren leden van de fractie ook buiten parlementair actief. Op de jaarmarkt van zaterdag 9 september in Oud-Beijerland waren partijgenoten (waaronder het bestuur) actief met de collega’s van Groen Links via een gezamenlijke kraam. De sfeer was prettig en productief.

Op woensdag 13 september hebben leden van de fractie overleg gevoerd met onze partijgenoten vanuit Goeree Overflakkee en vanuit de Provinciale Staten over de nieuwe openbaar vervoer concessie. Inzet is om een verder verschraling van het openbaar vervoer te voorkomen. De concessie wordt in oktober in de Provinciale Staten besproken.