PvdA in de Raad van de Hoeksche Waard, mei/juni 2024

8 juli 2024

PvdA in de Raad van de Hoeksche Waard, mei/juni 2024

 

Rust en Activiteiten op zondag

 

Op dinsdag 18 juni kwam er een eind aan een roerige vergadercyclus. Het belangrijkste punt daarbij was de discussie over de adviesnota Rust & Activiteiten op zondag. Bij het aantreden van de coalitie CDA/Lokalen/VVD en SGP was al bekend dat er grote verdeeldheid heerste over dit onderwerp.

De VVD was voor een forse verruiming, terwijl de SGP vasthield aan absolute zondagsrust. Als tovermiddel werd daarom een onderzoek uitgevoerd en een inwonersforum ingesteld om zich te buigen over deze kwestie. Voor de fractie van de Partij van de Arbeid was het onderzoek onnodig.

Aan het begin van deze raadsperiode hadden wij gepleit om dit onderwerp te behandelen als ‘vrije kwestie’, laat ieder raadslid naar zijn of haar eigen eer en geweten een besluit nemen.

Toen het onderzoek was afgerond, heeft de fractie serieus gekeken naar het advies van het inwonersforum. Dat ging uit van een openingstijd van 12 tot en met 17 uur, elke zondag. In het voorstel werd geen onderscheid gemaakt tussen dorpen of tussen winkels in het dorp of op de bedrijventerreinen.

Dat voorstel ging minder dan wij zelf wellicht zouden willen. maar het voldeed aan twee belangrijke uitgangspunten van de PvdA-fractie: ten eerste, het zorgt voor een verruiming, ten tweede, het ging uit van rechtsgelijkheid. Bovendien was het een eenvoudig voorstel. In overleg met de overige oppositiepartijen hebben we het amendement ingebracht, gebaseerd op het advies van de inwoners.

Het college had een tamelijk uitgebreid, uitgewerkt en complex voorstel gedaan. Kennelijk was hiervoor weinig steun bij de eigen coalitiepartijen. De VVD-fractie bracht diverse voorstellen in waarin steeds onderscheid werd gemaakt naar dorp of bedrijventerrein.

De SGP-fractie weigerde in de raadsvergadering van 28 mei kleur te bekennen. Tijdens de vergadering brachten twee andere coalitiepartijen, CDA en Lokalen, weer een eigen voorstel ter tafel, wat niet minder complex was dan van het college.

Kennelijk was dit amendement een onplezierige verassing voor de coalitiepartner VVD, die daarop het eigen voorstel terugtrok en zich schaarde achter het amendement van de oppositie. De stemmen staakte met 18 tegen 18. Het amendement werd behalve door de indieners gesteund door de VVD en het raadslid van der Linden van de Lokalen. Omdat het raadslid Klaassen van de fractie VoorWaards ontbrak was er net geen meerderheid.

Na de raadsvergadering van 28 mei kwamen de gemoederen niet tot bedaren. Het leidde er zelfs toe dat de VVD uit de coalitie stapte. Als oppositiepartij zou je daar verheugd over kunnen zijn, maar wij hebben aangegeven het een treurige zaak te vinden.

Het eerste slachtoffer in dit drama was Robin Heij, de wethouder van wonen die opviel door een uiterste prettige stijl. Hij zocht actief de verbinding met alle partijen in de raad. Als fractie hebben wij waardering uitgesproken voor zijn inzet.

Het onderwerp Rust en Activiteiten kwam uiteindelijk op 18 juni tot een (voorlopige) ontknoping. Met 19 raadsleden voor en 16 tegen werd het amendement van de oppositie aangenomen. Na een schorsing verdween het amendement van CDA en Lokalen als sneeuw voor de zon en stemden de overgebleven coalitiepartijen tegen het geamendeerde voorstel.

Het is nu wachten hoe aangenomen voorstel wordt verwerkt in een nieuwe winkeltijden verordening.

 

Crisis in de coalitie

 

Door de beraadslagingen omtrent de zondagsrust was de VVD dus uit de coalitie gestapt. Deze coalitie blonk al niet uit door daadkracht, maar hierdoor zullen  nog meer belangrijke dossiers vertraging oplopen. De fracties van Groen Links en PvdA vroegen daarom een spoeddebat aan. In dat debat deden wij het voorstel om een onafhankelijke verkenner aan te snel zoeken naar een stabiele en werkbare coalitie. Het voorstel werd verworpen.

De overgebleven coalitiepartijen hadden inmiddels alle fracties uitgenodigd voor een gesprek. De fractie van de PvdA is op deze uitnodiging ingegaan. Wij hebben daar ons wensen met betrekking tot inhoud en de samenwerking op tafel gelegd.

Het heeft ons niet verbaasd dat de drie overgebleven coalitiepartijen het liefst verder wilden praten met de fracties D66 en CU. Voormalig SGP-burgemeester van Cromstrijen, Jan Luiteijn, werd vervolgens aangezocht als formateur van de nieuwe vijf partijen combinatie. Deze combinatie is tot stand gekomen. De PvdA zal deze beoordelen op de inhoud van de voorstellen en daarmee samenhangende daadkracht.

 

Vervolg aanpak verbeteren ontsluiting Hoeksche Waard Zuid-West

 

Een ander belangrijk onderwerp waar tijdens de besluitvormende vergadering op 18 juni een klap werd gegeven waren de college-voostellen voor verbetering van de ontsluiting Hoeksche Waard Zuid-West.

Er werd ingestemd met de uitgangspunten voor de aanpak van de korte termijn maatregelen voor het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid van Hoeksche Waard Zuid-West.

Tevens kreeg het college de opdracht op basis van deze uitgangspunten, samen met het waterschap, bewoners en ondernemers, de verkeersmaatregelen te verkennen.

Een eerdere motie, mede door de PvdA ingediend, om aanvullend de trillinghinder door zwaar verkeer te verminderen en waar nodig de kwaliteit van de dijken (als kenmerkend onderdeel van het polderlandschap) te verbeteren, haalde het niet.

Tijdens de oordeelsvormende vergadering had de fractie van de PvdA verwezen naar de vergadering van 23 april, waarin feitelijk de uitgangspunten al waren vastgesteld. De fractie betitelede het collegevoorstel als een volstrekt overbodige tussenstap, die pijnlijk duidelijk maakt hoe langzaam in dit dossier vorderingen worden geboekt.

Al in het Regionale Verkeers- en Vervoersplan van 2013 stond een lijst met knelpunten die prioriteit verdienen. Een daarvan waren Sluisjesdijk en Zwartsluisje. Die moeilijkheden zijn sindsdien niet aangepakt en de fractie heeft er voor gepleit nu eindelijk eens iets te doen, maar dan wel in samenspraak met de bewoners.

Er moet niet verder worden verkend, de problemen moeten worden aangepakt. De problemen in de zuidwesthoek spelen al decennia en zijn deels het gevolg van gemeentelijk falen. Wat de fractie erg stoort is de valse belofte van bedrijfsuitplaatsingen die kansrijk zouden zijn.

De fractie heeft desondanks ingestemd met het voorstel nadat aan het eerste beslispunt de begrippen ‘verkeersveiligheid en leefbaarheid’ waren toegevoegd. Een grote angst van de fractie is dat er met de voorgestelde oplossingen voor de korte termijn, zoals het op sommige plaatsen weren van vrachtverkeer, een waterbed effect ontstaat. De druk wordt verlegd van de ene dijk naar de andere.

De fractie bracht in dat op het kaartje dat werd getoond in de presentatie tijdens de beeldvormende vergadering precies te zien was dat de oplossing vor mobiliteitsproblemen, ook in de zuidwesthoek, vooral ligt bij aaneensluitende doorgaande wegen, die daarvoor geschikt zijn. ,,Haal het zware en doorgaande verkeer van de dijken.’’

De fractie van de PvdA had al groen licht gegeven voor het vergroten van de veiligheid op de dijken en voor het  treffen van de benodigde maatregelen. Zij drong er op aan dat het college dit nu eindelijk eens concreet maakt en niet elke keer terugkomt bij de raad met abstracte tussenstappen die bestaan uit onderzoeken, verkennen, bepalen van uitgangspunten of denkrichtingen  et cetera.