PvdA in de raad van de Hoeksche Waard, juli 2024 – zomervakantie

22 juli 2024

PvdA in de raad juli 2024

In de eerste helft van juli heeft de gemeenteraad van Hoeksche Waard twee volledige raadscycli doorlopen. Het waren volle agenda’s met belangrijke onderwerpen, zoals een beslissing over het nieuwe zwembad in Numansdorp, een onderzoek naar een Huis van de gemeente, het inrichten van een Cultuurhuis en een nota voor actief grondbeleid. Dat speelde zich af op 9 juli.

Twee dagen later stonden de Zomerraportage, de Perspectief Nota 2025 en een aanvulling van het college met D66 en Christen Unie, die nodig was na het opstappen van de VVD. Het hoofdlijnenakkoord is aangepast en twee nieuwe wethouders zijn benoemd, plus een raadslid voor een opengevallen plek.

Al met al zijn er besluiten genomen met ingrijpende gevolgen.

Actualisatie Plan nieuw zwembad Numansdorp

De fractie van de PvdA toonde zich uiteindelijk tevreden over de wijziging van het raadsvoorstel. Daar was de samenhang met zwembad De Wellen in ’s-Gravendeel uitgehaald. In september begint een onderzoek naar de toekomst van De Wellen. In het oorspronkelijke raadsvoorstel voor de vervanging van de Waterstee stonden met betrekking tot her zwembad in ’s-Gravendeel irrelevante, niet uitgewerkte en niet onderbouwde aannames.

Met instemming van de fractie van de PvdA werd het voorstel voor het nieuwe zwembad in Numansdorp, in combinatie met een multisport accommodatie, geamendeerd. In 2022 ging het nog om een bedrag van ruim 10 miljoen euro, nu was dat bedrag opgelopen tot bijna 17 miljoen.

Onderdeel van dit bedrag zijn de beloofde compensaties aan de ijsvereniging, het beachvolleybal en andere verenigingen die gebruik maken van de multisport accommodatie. Met het aangenomen amendement is de investering beperkt tot ongeveer 15 miljoen euro.

Tijdens een vertrouwelijk overleg werden de raadsleden geïnformeerd over de ins en outs van de financiën. Die informatie heeft onze angst niet weggenomen dat de bedragen waarover het gaat onvoldoende zullen blijken. Er is geen garantie dat het hierbij blijft en dat is zorglijk.

Als was besloten om het nieuwe zwembad te bouwen aan de Wethouder Van der Veldenweg – waar onder meer de fractie van de PvdA voor was – dan zou het zwembad er al hebben gestaan en werd er al gezwommen.

Nota Grondbeleid 2024

Met het gewijzigde voorstel voor de vaststelling van de Nota Grondbeleid 2024 was de fractie van de PvdA tevreden omdat daardoor de jaarlijkse uitgaven voor mogelijke grondaankopen door het college zijn gelimiteerd.

Een amendement om een in de ogen van de PvdA en enkele andere partijen omissie te repareren werd niet aangenomen. Het betreft een bepaling met betrekking tot een ingrijpende buitenplanse omgevingplan activiteit (Bopa).

De meerderheid van de raad besloot met het verwerpen van het amendement ‘Regie raad bij grondaankoop door gemeente’ zijn beslissingsbevoegdheid ook op dit terrein uit handen te geven.

Het is volgens de fractie van de PvdA de raad die moet beslissen over ingrijpende ontwikkelingen. ,,Onze opvatting is dat vertrouwen in het college goed is, maar controleren beter.’’

Onderzoek naar huis van de Hoeksche Waard

Eigenlijk was de fractie tegen dit voorstel. Er staat namelijk precies in om schreven wat het moet worden; één huis van de gemeente, nieuw te bouwen, vermoedelijk in Oud-Beijerland.

Dat in het raadsvoorstel verpakt zat dat er dan 250.000 euro beschikbaar wordt gesteld voor het onderzoek en het uitwerken van een voorkeursvariant in een definitief ontwerp ging de fractie veel te ver. Dit had een beslispunt moeten zijn.

Een amendement dat op dit voorstel werd ingediend met steun van de PvdA, haalde de angel uit het raadsvoorstel. Het geld voor het definitieve ontwerp is uit het voorstel gehaald en geparkeerd.

Willem Alexanderschool transformeren naar Cultuurhuis

Uiteindelijk heeft de fractie van de PvdA ingestemd met het voorstel om de Willem Alexander school aan de Jordaensdreef in Oud-Beijerland te renoveren en de bestemming ‘Cultuurhuis’ te geven. In feite ging het om een herhuisvesting van de Omroep HW, de Popschool, de Muziekschool en een aantal cultuurmakers uit het voormalige Actief college.

De bezwaren tegen dit voorstel zijn samengevat: teveel geld voor een niet toereikend gebouw op een verkeerde locatie met een te groot jaarlijks exploitatietekort.

Bovendien zou de herhuisvesting in de Willem Alexanderschool de kans op een publieke bestemming van het voormalige Actiefcollege belemmeren. Het college had via een informatiebrief al aangegeven hier vooral appartementen te willen realiseren.

In de vergadering is een moeizaam compromis bereikt met een aanzienlijke verlaging van het begrotingstekort en een opzet voor een betere exploitatie. Er zitten nog veel onzekerheden in het plan, zoals de onzekere verstrekking van subsidies.

Er was een schorsing voor nodig om overeenstemming te bereiken, met als resultaat dat het geamendeerde voorstel werd aangenomen. Overigens tot grote vreugde van Omroep Hoeksche Waard, de muziekschool en de popschool, plus de kunstenaars die er onderdak zullen krijgen.

De discussie werd door divers partijen, waaronder de PvdA, gekoppeld aan de toekomst van het oude Actief College aan de Koninginneweg in Oud-Beijerland. Het college is dus van plan daar 22 appartementen te bouwen. Het gebouw is een gemeentelijk monument. Dat plan voor die appartementen is door het college voorlopig in de ijskast gezet omwille van nader onderzoek naar een eventueel andere bestemming. In het pand is Creactief redelijk succesvol.

Hamerstukken

Het Ontwerpbestemmingsplan Beneden Oostdijk 50 Oud-Beijerland, Even Buiten, voor onder meer de realisering van 14 woonzorgappartementen voor MooiMens, zes levensloopbestendige woningen voor senioren en zes bovenwoningen voor starters was een hamerstuk. Net als de realisatie van 38 sociale huurappartementen aan de Roerdompsingel in Numansdorp.

Tijdens een acht en een half uur durende vergadering (met een onderbreking voor het diner) werden op donderdag 11 juli achtereenvolgens de Zomerrapportage, de Perspectief Nota 2025 en het herziene hoofdlijnenakkoord behandeld. Vervolgens werden twee wethouders benoemd van de twee coalitiepartners die de plaats van de VVD innemen; Huibert Steen namens de Christen Unie en Miranda den Tuinder namens D66. Jan van Westen – al meerder raadslid – vult de vrijgekomen zetel van Steen in de raad.

Inbreng Zomerrapportage, 11 juli 2024

,,Neem geen onomkeerbare besluiten maar bereid je voor op het zware financiële tijden. Dat is kort samengevat de lijn als we het hebben over de mogelijke gevolgen van het zogeheten ravijnjaar 2026. Op dat moment worden gemeenten, dus ook de gemeente Hoeksche Waard geconfronteerd met een miljardentekort, een tekort waarvoor nog steeds geen oplossing is gevonden.

,,Het nieuwe, vorige week aangetreden kabinet, laat deze korting ongemoeid en dat leidt tot pijnlijke keuzes in uitgaven voor voorzieningen die vooral zijn gericht op onze inwoners.

,,Raden in verzet was een motie vant de CU die wij als Partij van de Arbeid graag hebben gesteund. Die motie vraagt juist nu om meer steun en kracht bijvoorbeeld via de VNG naar Den Haag. Wij vragen het college hierin om deze lijn voort te zetten. Deze opmerking geldt ook voor de Perspectiefnota.

,,De reserve van de gemeente is weliswaar nog steeds aanzienlijk, maar in hoog tempo wordt deze verminderd, wat betekent dat de buffer voor tegenvallers voor de toekomst ook wordt verminderd. Voor nu en in de toekomst blijft het van belang om scherp en realistisch te begroten.

,,Dat valt ons eerlijk gezegd nogal eens tegen. Zo konden wij de energietoeslag eerst niet de eerder gehanteerde 130 % van de bijstandsnorm uit keren wegens de krappe budgettaire ruimte. Achteraf moeten wij constateren dat dit een schijndiscussie is geweest omdat die ruimte er wel was. Wij moeten ons als raad, college en ambtelijke organisatie nauwgezetter een beeld kunnen vormen van de stand van zaken van onze financiën!

,,Alle gemeentelijke organisaties hebben het zwaar in deze krappe arbeidsmarkt. Tegelijkertijd nemen de verwachtingen ten opzichte van de gemeente toe. Het heeft onze voorkeur om zoveel te werken met een gemeentelijke organisatie waarin de medewerkers met plezier, vakmanschap en energie aan de slag gaan. Dat kan niet zonder externe inhuur, maar we willen dat er strakker en consequenter wordt gestuurd op het beperkt houden van deze externe inhuur.

,,Is het nu 22 % dat wordt gehanteerd als inhuurpercentage of een ander percentage? De ingezette organisatieontwikkeling, waar je vragen bij kunt stellen, mag geen vrijbrief worden voor extra uitgaven aan externe inhuur.

(beantwoording vragen PvdA-fractie) Wij dienen graag een motie in.

,,Bij de jaarstukken hebben wij gezien dat het college hoopvol spreekt over het feit dat we de komende periode meer betaalbare woningen zullen realiseren. In 2025 zou dat 67% moeten zijn. Misschien wordt er een inhaalslag gemaakt maar het gaat nog langzaam.

,,Het college spreekt de verwachting uit hierin vordering te kunnen boeken. Onze fractie is er niet gerust op. We hebben te maken met een overspannen bouwmarkt, HW wonen heeft weinig tot geen posities en de vraag neemt toe. Onze vraag blijft: waarop baseert het college deze verwachtingen en welke stappen zal het zetten om te komen tot een inhaalslag?

Inbreng PPN 2025 11 juli 2024

,,Net als bij de andere financiële stukken speelt hier een onzeker financiële toekomst. Deze vraagt om meer dan wat nu ‘denkrichtingen’ worden genoemd. Uiteindelijk gaat het om voor inwoners herkenbaar beleid met concrete doelstellingen.

,,Dank voor de beantwoording van onze vragen. Op een aantal punten hebben wij nog vervolgvragen. Zoals over onze vragen over de verzwaring van taken van BOA’s. Wij kunnen ons voorstellen dat er een steeds groter beroep op hen wordt gedaan. Zo bereiken ons berichten over bijvoorbeeld illegale bewoning van woningen of op bedrijventerreinen. Herkent het college deze signalen en in hoeverre kunnen de huidige BOA’s dit effectief oppakken?

,,Verduurzaming van het vastgoed van de gemeente vraagt investeringen en aandacht. Daarbij willen wij aandacht voor de mensen die het kwetsbaarst zijn. Een bezoek van een aantal raadsleden aan HW Werkt leerde recent dat het niet in de haak is met bijvoorbeeld de ventilatie van de werkruimtes. Het kan er ondraaglijk heet zijn waardoor het bijna onmogelijk is om er te werken.

,,De beantwoording van de vragen van onze fractie liep mis. Een beloofd verduurzamingsrapport, wat in de beantwoording van het college is aangegeven, is bij ons nog steeds niet bekend. Hoe dan ook, bij de verduurzaming van het vastgoed willen wij dat er prioriteiten worden gesteld, wat komt eerst en wat volgt daarna? Wij willen dat er voorrang wordt gegeven aan meest urgente noden en kwetsbare mensen. Concreet: de situatie bij HWwerkt moet worden aangepakt. Wij zullen hiervoor een motie indienen.

,,Wij bespreken hier een nota die de Perspectiefnota wordt genoemd. Gewoonlijk geeft die een beleidsdoorkijkje naar de begroting voor het komend jaar. Maar, eerlijk gezegd dekt de Perspectiefnota de lading niet. Het ontbreekt aan inhoudelijk perspectief.

,,Sinds de herindeling van 2019 ging de energie vooral naar het bijeen plakken van de verscheidene regelingen en praktijken van de voormalige vijf gemeenten op dit eiland. De verwachtingen voor de herindeling werden niet waargemaakt, er was nauwelijks tot geen ruimte voor nieuwe beleid: deze gemeente verdient zoveel beter.

,,Ook de afgelopen raadsperiode heeft weinig gebracht. Samen doordacht doen werd vooral apart en ondoordacht aanrommelen, zoals bleek uit het dossier rust en activiteiten op zondag. ,,Een draak van een voorstel”, noemde de CDA-fractievoorzitter het uiteindelijke geamendeerde collegevoorstel.

,,Het was een draak van een proces dat door dit college in gang is gezet en hopeloos uit de hand liep. Alleen dankzij een verantwoordelijk en koelbloedig voorstel van de oppositie kon de zaak worden gered. Het illustreert de ideeënarmoede van de afgelopen periode, waar we beleid missen.

,,Een belofte over een actieplan om armoede en schulden te bestrijden werd ingewisseld voor een zoveelste tussenstap. Het Sociaal Domein snakt naar een heldere visie op het gebied van WMO, ouderen en jeugdzorg. Juist de omvang van de budgetten en zorgen over de betaalbaarheid dwingen ons om een heldere visie te ontwikkelen. Hier en daar zijn initiatieven ontstaan vanuit werkgroepen en het college, maar het is nog te voorzichtig.

,,Het ontbreekt nu nog aan beleid en aan keuzes.  Deze gemeente verdient zoveel beter. Wij dienen hiertoe daarom een motie in.

,,Als er financieel moeilijke tijden aanbreken is het wat de Partij van de Arbeid betreft vanzelfsprekend dat wij de hoogste norm hanteren, namelijk dat de  financieel kwetsbare inwoners zoveel mogelijk worden ontzien. Dat was de strekking van de motie die vorig jaar 6 juli 2023 door deze raad is aangenomen.

,,Wij vragen het college om dit het komende jaar in alles als leidraad te blijven hanteren. Immers, wanneer er toch bezuinigen en/of lastenverzwaringen nodig zijn dan moeten degenen die het al moeilijk hebben om hun eigen huishoudboekje op orde te krijgen zoveel mogelijk worden ontzien en waar nodig worden ondersteund. Dat verdienen onze inwoners en vooral degenen die dat het hardste nodig hebben.

,,Als Partij van de Arbeid-fractie zullen wij alles op alles te zetten om perspectief te geven juist aan de inwoners die het moeilijk hebben.

,,Met trots spreek ik de volgende tekst uit, niet alleen namens de Partij van de Arbeid fractie maar ook namens de Vrouwenin, het netwerk van onze vrouwelijke raads- en burgerraadleden die zich terecht sterk maken voor meer vrouwen in de lokale politiek.

,,Een perspectief put je soms uit het verleden, Hoeveel inwoners weten dat het eerste vrouw in de Tweede Kamer afkomstig was uit de Strijensas, de Hoeksche Waard? Een vrouw zich tijdens haar parlementaire carrière met een sterk gevoel voor sociale rechtvaardigheid met hartstocht heeft ingezet voor de zwakkeren in de samenleving en daarmee voor altijd mensen blijft inspireren. In 2025 is het 150 jaar geleden dat zij werd geboren. Hoe mooi zou het zijn dat vrouwen en mannen uit deze raad de handen ineenslaan om hieraan een gepast eerbetoon te geven.

,,De PvdA-fractie gaat hier graag met de Vrouwen In Hoeksche Waard, die zich inzetten voor meer vrouwen in de gemeenteraad, mee aan de slag. Ik heb het idee dat er een toekomstige wethouder is die daar ook graag aan wil meewerken. Als inspiratie voor nu en de toekomst.

,,De gemeente Hoeksche Waard heeft nog veel te doen. De breuk in het college, na het vertrek van de VVD, wordt nu geplakt door de aangeschoven fracties van D66 en CU. Als raad, college en ambtelijk organisatie moeten we scherper aan de slag. Wij zijn goed bezig. De griffie kan weer rustig ademhalen, de waarnemend burgemeester pakt veel op. Mooi!

,,Een onafhankelijke Rekenkamer hoort daarbij om ons bij tijd de spiegel voor te houden. We kunnen niet zonder. Ik neem aan dat de collega raadsleden dit ondersteunen.

,,Perspectief betekent scherper op de inhoud en de keuzes maar altijd, zeker nu en in de toekomst, socialer in het belang van onze inwoners. Wij gaan daar als Partij van de Arbeid samen met u allen graag mee aan de slag.’’

Moties

Een motie met betrekking tot inhuur is naar aanleiding van de uitleg van de burgemeester teruggetrokken. Wij blijven als fractie de totale externe inhuur kritisch volgen. Die ligt met 22 procent dit jaar namelijk boven het voor gemeenten geldende gemiddelde van 18 procent. Met deze kritische houding beoogt de fractie een aanzienlijk daling te bewerkstelligen.

Een motie over het voorrang verlenen aan HWwerkt! bij de verduurzaming, om zo de arbeidsomstandigheden te verbeteren werd niet aangenomen. Dat is vooral jammer voor de werknemers van HWwerkt! Die kwetsbaar zijn en onvoldoende mondig om zo’n belangrijke verbetering van hun arbeidsklimaat af te dwingen.

Die verwerping gold ook voor een motie die vroeg om op het gebied van het Sociaal Domein beleid en keuzes te maken. Die afwijzing was merkwaardig omdat de wethouder positief op de motie reageerde en het voornemen uitsprak dien uit te voeren. Er is  dus nog steeds geen beleidsplan voor de bestrijding van armoede en schulden, voor ouderen, voor jongeren en voor de Wmo.

v.l.n.r: Piet Westdijk (raadslid), Jan Robbemond(burgerlid), Mark de Koning(raadslid en fractievoorzitter )en Anil Jagroep (burgerlid). We missen nog Patrick Duijzers (burgerlid)

namens de fractie PvdA Hoeksche Waard wensen wij u een fijne vakantie.

Volg ons ook op Facebook, Instagram en X.