21 augustus 2015

Taskforce Scholierenabonnementen Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee spreekt in bij PS commissie V&M

Nadat er begin juli commotie ontstond over de prijzen voor  de busabonnementen voor scholieren voor het nieuwe schooljaar, ontstond er al snel een taskforce van lokale politici uit de Hoeksche Waard en van Goeree-Overflakkee. Hieraan wordt meegewerkt door PvdA HW en GO en CDA en SGP Korendijk. Ons bereikten voorbeelden een veelvoorkomend abonnement in onze regio waarbij de prijs maar liefst 41 % zou stijgen !

Een internetenquête werd uitgezet en op basis van de eerste resultaten werd overleg gevoerd met ARRIVA en CONNEXXION.
Complicerende factor is dat CONNEXXION per 13 december het busvervoer in deze regio overneemt van ARRIVA en daarbij overstapt op het zogenaamde Zone-Sterrensysteem.
De ‘vertrekkende’ partij, ARRIVA, kwam ons (de reizigers) al snel tegemoet met het zogenaamde ‘uitzwaaiabonnement’, geldig t/m 12 december.
Het overleg met CONNIXXION liep een stuk stroever. De enige toezegging die zij deden was dat ze medio november hun nieuwe tarieven zouden presenteren.
Daarmee blijven ouders in het ongewisse over de prijs die zij voor het nieuwe schooljaar moeten betalen.
Globale berekeningen die wij voor een groot aantal trajecten hebben gemaakt op basis van de CONNEXXION-tarieven van het afgelopen schooljaar beloven voor een aantal van die trajecten al niet veel goeds. Prijsverhogingen van vele tientallen procenten, komen voor.

Aangezien het Provinciebestuur verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer in onze regio, en dus tevens opdrachtgever voor CONNEXXION, hebben wij spreektijd aangevraagd in de eerstvolgende vergadering van de Statencommissie Verkeer en Milieu op woensdag 26 augustus a.s. om deze kwestie aan de orde te stellen.

De vergadering begint om 14:00 uur en is hier live te volgen.
Bent u niet in staat de vergadering live te volgen dat kunt u hem achteraf hier bekijken.

En hier voor het interview met onze 2e woordvoerder busabonnementen, René Krabbe, op Nieuwsradio Hoekse Waard op zaterdag 22  augustus om 10:48:4

GS en PS 2015

Het voltallige provinciebestuur van Zuid Holland in juni 2015