28 juli 2015

Scholierenbusvervoer: Connexxion komt niet met Welkomstabonnement

Onze publiciteitscampagne om de enorme prijsstijgingen voor het komend schooljaar te voorkomen (zie de eerdere blogs op deze website) leek eind vorige week ook bij Connexxion te zijn aangeslagen.
Wij kregen een hoopgevend telefoontje van Connexxion waarin zij meedeelden de gehele afgelopen week in overleg te zijn geweest met Arriva en de provincie.
Na nog een intern afrondend overleg zouden wij gisteren (maandag) nadere berichten tegemoet kunnen zien.
Die nadere berichten waren zeer teleurstellend. Zij konden niets voor ons doen. De gesprekken waren dus kennelijk op niets uitgelopen.
De leerlingen uit de Hoeksche Waard en van Goeree-Overflakkee die geen gebruik kunnen maken van een collectiviteitskorting via hun school, blijven derhalve aangewezen op het uitzwaaiabonnement van Arriva tot 13 december a.s. gecombineerd met een nieuw abonnement van Connexxion vanaf 13 december. De prijzen en condities van deze laatste worden pas in november door Connexxion bekend gemaakt.

Het enige wat Connexxion kon doen was een artikel plaatsen op hun website  met tarieven voor 2015 voor maandabonnementen. Deze tarieven zijn gebaseerd op het aantal sterren van de route; deze worden bepaald op basis van het aantal zones die voor het traject wordt doorkruist.
Weer een geheel nieuw berekeningssysteem waarvan wij vrezen dat dit in individuele gevallen tot forse prijsstijgingen zal leiden.

De zojuist gepubliceerde pagina op de website van Connexxion vindt u hier.
Om het aantal zones voor uw reis te bepalen klikt u hier voor een handige website.

In eerdere gesprekken hebben beide vervoersmaatschappijen zich op het standpunt gesteld dat zij telkens rekenen met gemiddelde vervoerstarieven. Onze taskforce, die bestaat uit politici van PvdA Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee en CDA en SGP Korendijk, heeft zich steeds op het standpunt gesteld dat gekeken moet worden naar de consequenties voor de individuele reiziger.

Aangezien de provincie Zuid-Holland verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer in onze provincie en ook voor de tarieven die de OV-bedrijven aan hun reizigers berekenen, zullen wij ondanks het zomerreces in Den Haag, trachten zo snel mogelijk de door ons gesignaleerde problemen bij de Gedeputeerde en onze Statenleden aanhangig te maken.
Uiteraard houden wij u weer op de hoogte.

Met vragen en opmerkingen kunt u ons bereiken met het speciaal geopende email-adres:

Waar ben je naar op zoek?