PvdA in de Raad van de Hoeksche Waard, september 2022

1 oktober 2022

PvdA in de raad september 2022

De raadscyclus stond in het teken van diverse bestemmingsplannen, de kaderbrief, het opnieuw herkauwen van het hoofdlijnenakkoord, en natuurlijk de energiearmoede.

Ongeval Zuidzijde

Het begin van de vergadercyclus werd overschaduwd door het verschrikkelijke ongeluk in buurtschap Zuidzijde. De fractie heeft steun uitgesproken aan de nabestaanden en hen sterkte gewenst. Dank en waardering zijn er voor de inzet van de hulpverleners.

Oordeelsvormende vergadering Sociale Leefomgeving 6 september 2022

Kaderbrief 2023-2026

Op 6 september stond de kaderbrief 2023-2026 op de agenda. Daaruit bleek dat de meicirculaire van het Rijk en de aanvullende afspraken die zijn gemaakt tussen Rijk en VNG belangrijke gevolgen hebben voor de financiën van onze gemeente. Wij zien een verbetering van het begrotingssaldo tot en met 2025, waarna onze financiën over de klif kukelen in het financiële ravijn van 2026.

Vragen had de PvdA over de indexatie van de uitgaven en inkomsten met een inflatiecorrectie van 3%. Nadat de inflatie in augustus 12% bereikte komt dat toch wat voorzichtig over. De PvdA-fractie heeft aangegeven bij de keuzes die moeten worden gemaakt de gemeente er juist moet zijn voor de mensen die in de knel komen. Daar moeten we het maximale voor doen.

Het amendement van de raad om de middelen van de energietoeslag beschikbaar te houden voor aanvullende maatregelen is een kleine stap daarin. De fractie vroeg om een noodplan om armoede en schulden te bestrijden. Overigens heeft de PvdA-fractievoorzitter met de fractievoorzitter van Groen Links een oproep gesteund die het kabinet opriep om nu in actie te komen tegen de stijgende kosten.

Laten we middelen beschikbaar houden voor diegenen die het hardst geraakt worden. De PvdA vindt dat juist in moeilijke tijden de sterke schouders de zwaarste lasten moeten dragen. Dat betekent keuzes maken en soms anders organiseren. Op dit punt is de fractie ook benieuwd wat de interne onderzoeken naar een mogelijke eigen bijdrage voor de huishoudelijke hulp WMO kunnen betekenen en welke concrete stappen de gemeente hierin zal nemen. De kaderbrief vraagt om concreet uitgewerkte politieke keuzes. Die moeten o.a. duidelijk worden in het collegeprogramma. De PvdA heeft in ieder geval haar uitgangspunten aangegeven. Op de vergadering van 13 september was de kaderbrief een hamerstuk.

Hoofdlijnenakkoord

De discussie over het hoofdlijnenakkoord van CDA, Lokalen, VVD en SGP dreigde vooral een rituele discussie te worden. Een zogeheten was/wordt lijst toonde aan dat er maar bar weinig is gedaan met de inbreng van de andere fracties. Was /wordt verwijst dan maar naar wat is en wat het had moeten zijn en wat was en wat het nooit zal worden. De ‘wij’ in de tekst verwijst dan vooral naar de partijen van de coalitie. De PvdA-fractie heeft de gelegenheid aangegrepen om de sociaaldemocratische visie naar voren te brengen.  Een citaat uit onze bijdrage:

,,Voor de PvdA, en denk ik alle partijen, is het wel duidelijk dat de wereld om ons heen in een snel tempo grimmiger begint te worden. Een wereld die vraagt om een actieve en snel reagerende overheid. Samen doordacht lijkt dan meer de titel van een programma voor de wereld van gisteren.

,,De prioriteiten van de PvdA die van belang zijn voor onze inwoners staan nog recht overeind: Sociaal, Wonen en Mobiliteit. Op deze terreinen zal de komende periode echt geleverd moeten worden. Het is duidelijk dat we te maken hebben met een bestaanscrisis, groeiende armoede, tekorten in de zorg, een grote vraag naar betaalbare huizen en dat dit alles vraagt om actie en concreetheid. Juist de gemeente zou er nu moeten zijn voor de mensen en er voor moeten zorgen dat in tijden van tegenwind de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.”

,,Zoals bekend is de PvdA-fractie voor een actieve gemeente met een actief sociaal beleid.

“Een zin als “WMO en Participatiewet laten slechts beperkte beleidsruimte” nodigt eerder uit tot een verlammende passiviteit. Het is ook niet waar. Om ons heen zien we talloze gemeenten die de grenzen van de wet opzoeken, wethouders van verschillende politieke kleur die beleidsruimte pakken in het belang van de mensen, ja zelfs leden van het kabinet die uitnodigen om de grenzen op te zoeken. Waarom wordt daar niet voor gekozen? Wij zouden dat graag zien. Er is ook een noodzaak toe.

,,Ook zien wij graag op het sociaal domein de komende periode concrete beleidsplannen, waarin we aangeven wat we willen bereiken en hoe we dat gaan doen. In iedere geval op het gebied van de ouderen, de WMO, de jeugdzorg en op het gebied van het voorkomen en bestrijden van de armoede. Het is vaak wettelijk een vereiste, inwoners snakken ernaar en als we het nu niet doen wanneer dan wel?”

Kanttekeningen plaatste de PvdA-fractie bij de zogeheten “innovatieve woonvormen” zoals flexwonen en tinyhouses. Wij willen vooral structureel duurzame oplossingen en niet iets wat lijkt op hatseflatse woningen. Graag willen we dat meenemen in de aanpak. Mooi trouwens dat de term volkshuisvesting weer terug is. De fractie riep op tot concretisering en daadkracht op het gebied van mobiliteit. Verbaasd reageerde de fractie op de gang van zaken rondom de nota Rust & activiteiten op Zondag. Die was er en toen was die er weer niet. Het leek wel een onderdeel van het balletje-balletje spel. We kregen wel even een inzicht in de tekst en zijn vooral benieuwd naar de nieuwe versie. Deze discussie krijgt een vervolg in de volgende vergadercyclus.

Motie acties om inwoners bij te staan

Samen met Groen Links en Constructief Hoeksche Waard heeft de PvdA-fractie op 13 september een motie ingediend om inwoners bij te staan in tijden van sterk gestegen energiekosten en inflatie.

De tekst van het persbericht:

,,Unaniem heeft de gemeenteraad van Hoeksche Waard het college van B en W in een motie opdracht gegeven inwoners de komende maanden te helpen bij het opvangen van de enorm oplopende energiekosten en de stijgende inflatie.

De motie was ingediend door de fracties van de PvdA, GroenLinks en Constructief Hoeksche Waard. Mark de Koning (PvdA): ,,Deze motie heeft weinig uitleg nodig. Het is het gesprek van de dag tussen werkende mensen, mensen met een uitkering, jongeren. De vraag die hen bezig houdt is: Hoe kunnen we het redden, deze winter?’’

Er is een morele verplichting om naast de inwoners te staan, vinden de indieners van de motie. ,,Er komt weliswaar een pakket van het rijk, maar er is meer nodig’’, constateert De Koning. ,,Veel regelingen, lokaal en landelijk, blijven onbenut. Er moet in de communicatie een tandje bij.’’

Wethouder Paul Boogaard (CDA) kon zich prima vinden in de oproep van de gemeenteraad om de financiële moeilijkheden van inwoners ‘laagdrempelig, proactief, transparant en met maatwerk’ te lijf te gaan. Ook moet er volgens hem meer aandacht worden besteed aan de communicatie.

De motie spreekt van een ‘loket eerste hulp’. Volgens PvdA-fractievoorzitter De Koning staat dat voor een ‘actief communicerende en uitnodigende overheid’. ,,Niet alleen de lagere inkomens, ook de middeninkomens worden bedreigd in hun bestaanszekerheid. Velen van hen kunnen hun boodschappen en de hoge energiekosten niet meer betalen. Er zijn nu al veel schrijnende verhalen.’’

De toelichting op de motie kon kort zijn. De stijgende kosten voor de boodschappen en de energie zijn immers het gesprek van de dag. We mogen niemand in de gemeente Hoeksche Waard door het ijs te laten zakken deze winter’. Voor de PvdA-fractie is de motie een goed begin van een beter armoedebeleid en verbetering van de schuldhulpverlening.

In de motie werd opgeroepen om de bestaande regelingen van de energietoeslag actief en laagdrempelig bekend te maken en het bereik te vergroten, om inwoners actief tips te geven voor het verlagen van energiekosten, een loket eerste hulp bij energiekosten te openen en mogelijk maatwerk te bieden.

De motie riep ook uitwonende jongeren en uitwonende studenten gebruik te laten maken van de regeling voor de energietoeslag, stelt de motie. Meer en meer gemeenten gingen de gemeente Hoeksche waard hierin voor. De gemeente moet de kloof die de inwoners ervaren te lijf gaan door schaamte weg te nemen en de drempels weg te nemen.’’

Inbreng oordeelsvormende vergadering Fysiek Domein dinsdag 6 september

Agendapunt 5.

Vvgb rijbak perceel achter Groeneweg Mijnsheerenland/Buijensweg 5.

Na behandeling in de oordeelsvormende vergadering kon het voor onze fractie door als een hamerstuk naar de besluitvormende vergadering.

Agendapunt 6

Vvgb schuur Molendijk 92 in Goudswaard

Na behandeling in de oordeelsvormende vergadering kon onze fractie instemmen met dit voorstel.

Agendapunt 7

Vvgb carport-serre-terras Polderdijk 7 Maasdam

Ook dit voorstel kon na behandeling in de oordeelsvormende vergadering op instemming van onze fractie rekenen.

Agendapunt 8

Bestemmingsplan Laan van Heemstede 44b Puttershoek

Inbreng:

,,Het was voor de fractie van de PvdA een heel gepuzzel om te achterhalen wat er nu precies gebeurt aan de Laan van Heemstede 44b in het voorstel dat nu voorligt.

Ooit was daar een biologische tuinder gevestigd, uit Dubbeldam verdreven door de ruimtelijke ontwikkelingen daar. Op die voormalige tuinderij werd landgoed De Eeckelaer gevestigd.

Als wij het goed begrijpen is een aanzienlijk deel van dat landgoed afgesplitst in een nieuw landgoed. Gezien de omvang van het oude landgoed, ruim 11 hectare,  is die opdeling heel goed mogelijk. Verwarrend is echter dat het voortdurend gaat over landgoed De Eeckelaer.

Op het oude landgoed, om het zo maar eens te zeggen, waarvan plus minus vijf hectare is overgebleven staan al een landhuis, een knechtenhuis en andere gebouwen.  En op het nieuw te vormen landgoed staat kennelijk een illegaal gebouw.

In de samenvatting van het voorstel staat overigens dat het plangebied onderdeel is van landgoed De Eeckelaer. Er is dus een landgoed met bijbehorende bebouwing en op dat landgoed komt dus een nieuw landgoed waar wel iets op aan te merken valt.

In de Nota beantwoording Zienswijzen geeft het college in een reactie op de illegale bedrijfsgebouwen, die alleen zijn toegestaan voor wijnbouw, aan in gesprek te gaan over het opnieuw realiseren van de wijngaard. Kennelijk heeft tot dusver niemand zich afgevraagd waarom daar met wijnbouw is gestopt. Als die wijngaard niet in ere wordt hersteld, en dat acht mijn fractie aannemelijk, blijven de bedrijfsgebouwen illegaal. Wat dan?

Naar onze mening is het alles bij elkaar een niet helder voorstel, waaraan veel haken en ogen kleven, zoals door de indieners van Zienswijzen uit en te na wordt aangegeven. Een van de bezwaren is dat met dit plan de structuur, opzet en essentie van het landgoed geweld wordt aangedaan.

Dat vinden wij eerlijk gezegd ook. Voor ons is het niet goed te begrijpen dat de provincie geen bezwaar maakt tegen de gekozen vorm van drie vrijstaande huizen. De provinciale richtlijnen, vastgelegd in het beleidskader Ruimte voor Regels, zijn namelijk heel duidelijk. Daarin staat: Op de huiskavel mag één woonhuis met maximaal drie wooneenheden worden opgericht.

Dat is echt iets anders dan drie losse woningen met de uitstraling van een landgoed-achtig ensemble, zoals eufemistisch wordt geformuleerd. Volgens ons zet gemeente Hoeksche Waard hiermee de bijl aan de wortel van de landgoederen. Dit is een precedent dat verrommeling in de hand zal werken, ook al omdat het vermoeden van nog meer bewoonbare bebouwing onvoldoende wordt weerlegd met de brievenbusredenering.

Ik ga ervan uit dat de fractie van de PvdA het allemaal goed heeft begrepen en dat ons betoog geen feitelijke onjuistheden bevat. Desondanks hebben wij behoefte aan een verhelderende uitleg van de wethouder over de volgordelijkheid – zoals de splitsing van landgoed De Eeckelaer – het waarom van het goeddeels voorbijgaan aan de kritiek van de provincie en de kennelijke verwachting dat de planregels onvoldoende zullen zijn voor een goede ruimtelijke ontwikkeling. En wat dat dan weer betekent voor de toekomst van het landgoed.

Stemverklaring

,,Allereerst wil ik u erop wijzen dat het vandaag 13 september is en dat het raadsbesluit met betrekking tot de vaststelling van het Bestemmingsplan Laan van Heemstede 44b in  Puttershoek is gedateerd op 11 oktober 2022. Ik neem niet aan dat dit besluit twee keer wordt genomen.

Verder refereer ik aan de inbreng van de fractie van de PvdA tijdens de oordeelsvormende vergadering van vorige week. Ook de uitleg van de wethouder heeft ons niet enthousiast gemaakt over dit voorstel.

Naar onze mening kleven er teveel haken en ogen aan dit niet heldere voorstel. Het belangrijkste bezwaar is dat met dit plan de structuur, opzet en essentie van het landgoed geweld wordt aangedaan, in strijd met de richtlijnen.

Hier wordt een precedent gecreëerd dat verrommeling in de hand zal werken. Om die reden wil de fractie van de PvdA geacht worden tegen dit voorstel te hebben gestemd.

Agendapunt 9

Bestemmingsplan Groeneweg 16 Puttershoek

De fractie van de PvdA kan van harte instemmen met dit voorstel. De motivering van onze mening vindt u in het raadsvoorstel onder het kopje argumenten 1.4. Door de aanpassingen in de verdelingen van de segmenten is het plan nu in lijn met wat ons voor ogen staat.

Agendapunt 10

Bestemmingsplan Laan van Westmolen 90 Mijnsheerenland

Het voorstel betreft een aantal door HW Wonen te bouwen sociale huur woningen.

Onze fractie heft van harte ingestemd met dit voorstel.

Agendapunt  11

Bestemmingsplan woningbouwlocatie Oud-Cromstrijensedijk OZ Klaaswaal

Inbreng:

,,Om maar met de deur in huis te vallen, de fractie van de PvdA heeft in elk geval drie fundamentele bezwaren tegen dit voorstel. Dat betreft het te lage percentage sociale woningbouw, de vraagtekens over de ontsluiting en de inhoudelijk magere reactie op de Zienswijzen. Daarbij komt dat het met de Participatie ook weer niet is geweest wat het had moeten zijn.

In dit geval zijn de meeste indieners van een Zienswijze, die zich gezien de matige reactie van de gemeente ook weer geroepen voelden om in te spreken, niet eens zozeer tegen dit plan Blom. Zij vinden het echter in deze vorm niet rijp voor uitvoering.

Daarbij komt de onder de bevolking breed gedeelde roep om een visie op Klaaswaal. Naar onze mening is onvoldoende onderzocht of het door iedereen verstandig geachte bouwen van west naar oost, met gevolgen voor voetbalvereniging SSS niet beter was geweest. Er was in de voormalige gemeente Cromstrijen al sprake van, maar die gedachte is om onduidelijke redenen niet uitgewerkt. Dat lijkt ons een gemiste kans.

Het heeft geen zin de inspraakreacties en de Zienswijzen te herkauwen. Iedereen heeft daar kennis van genomen. Wel zijn wij verbaasd over de nonchalante reactie van de gemeente op de fundamentele kritiek van de provincie op de ruimtelijke kwaliteit, de dichtheid en de verscheidenheid van de woningbouw en de risico’s van klimaatverandering. En tot onze vreugde deelt de provincie onze mening over de sociale woningbouw.

Al eerder is gebleken dat gemaakte afspraken kunnen worden herzien als de actualiteit dat nodig maakt. Volgens ons staat er in het nieuwe coalitieakkoord, dat door vier partijen, die een meerderheid van de zetels bezetten, is ondertekend dat besluiten van vorige gemeenten worden gerespecteerd, maar dat zij opnieuw zullen worden getoetst aan de actuele financiële, juridische en maatschappelijke context.

Bezwaar tegen deze formulering is dat we de komende tijd nog veel werk erbij krijgen. Maar wat ervoor spreekt is dat het altijd goed is om plannen aan te passen aan de maatschappelijke context, en die vraagt nu om een percentage van ten minste 30 procent aan sociale woningen, huur en koop. Voor de PvdA is dat een breekpunt, 20 procent is te weinig.

Nog een opmerking over de ontsluiting: de kanttekeningen die bewoners hierbij maken worden onvoldoende serieus genomen. Los daarvan is er ook onzekerheid over de bouwweg die uiteindelijk een extra ontsluiting van het plan moet worden.

Het woord participatie kan de fractie van de PvdA eigenlijk niet meer horen. Ook nu weer klagen mensen, die dus niet per se tegen deze ontwikkeling zijn, over onvolledige, deels onjuiste en misleidende reacties van de gemeente, over trage en late beantwoording van vragen, en dus feitelijk over niet serieus genomen worden. Dat is eerlijk gezegd onuitstaanbaar en zou acuut beter moet worden.

Wat mijn fractie betreft mankeert er aan dit voorstel te veel om er nu mee in te stemmen.

Stemverklaring

Onze fractie heeft zich tijdens de besluitvormende vergadering in een stemverklaring tegen dit voorstel uitgesproken op basis van onze bovenstaande inbreng.

Waar ben je naar op zoek?