PvdA in de Raad van de Hoeksche Waard, november 2021

29 november 2021

PvdA in de raad in november

In november is weer een volledige vergadercyclus afgewerkt en op de 16de is deze afgerond met de besluitvormende raad.

De volgende raadsvoorstellen zijn als hamerstuk vastgesteld:

• Krediet Renovatie en verbouwing sporthal Strijen,
  • Heffingsverordening 2022,
  • Aanpassing watertoeristenbelasting,
  • Bestemmingsplan uitbreiding bedrijventerrein Klaaswaal,
  • Bestemmingsplan Polderweg 10 Mijnsheerenland,
  • Visie Vrijetijdseconomie.

Bovengenoemde hamerstukken konden de goedkeuring van onze fractie dragen.

Met de Visie Wonen, Welzijn en Zorg (WWZ) kon onze fractie niet instemmen. De tegenstem is met een stemverklaring kenbaar gemaakt. Onze fractie staat achter het bouwen en verbouwen voor onze oudere inwoners. Dat blijft zo. Maar de PvdA-fractie heeft grote moeite met het benadrukken van het concept zelfredzaamheid in combinatie met het discutabele concept positieve gezondheid en focus op kosten. Daarmee komen juist de kwetsbare inwoners in de verdrukking en daarom konden wij niet voorstemmen.

De volgende twee agendapunten zijn van de agenda afgevoerd:

• Bestemmingsplan Hofstraat Westmaas
  • Concept ontwikkelingsagenda Hoeksche Waard (75%).

De argumentatie van de raad om tot dit besluit te komen was omdat deze onderwerpen onvoldoende waren voorbereid door het college.

Het bespreekstuk Vaststellen voorkeurstracé voor het fietspad langs de Korteweg in Zuid-Beijerland werd in de besluitvormende vergadering na behandeling unaniem, na een wijziging met een amendement, vastgesteld.

De inbreng van onze fractie luide als volgt:

,,De fractie van de PvdA is net als alle andere fracties medeondertekenaar van het amendement dat de keuze voor het voorkeurstracé terug brengt tot de keuze voor optie 4+.

,,Tijdens de oordeelsvormende vergadering heeft de fractie van de PvdA ingebracht waarom variant 5 voor ons geen optie was. De toelichting op het amendement geeft dat juist weer zeker voor wat betreft ons bezwaar tegen de meerkosten ervan.

,,Wij hebben tijdens de oordeelsvorming ook gepleit voor de aanvulling zoals die wordt bepleit door het Comité Duik in de Dijk. De uitleg van de wethouder was niet helemaal helder, maar uiteindelijk bleek wel dat hij hierover in overleg is met het Waterschap en dat hij overleg met vertrouwen tegemoetziet. Het is fijn dat er na 20 jaar eindelijk zicht is op een fietspad langs de Korteweg.’’

Bij het agendapunt moties vreemd van de agenda waren twee moties ingediend:

Motie meer regie van de raad bij woningbouw en de motie meer regie raad bij ruimtelijke plannen.

Als gevolg van het van de agenda halen van het agendapunt Concept ontwikkelagenda Hoeksche Waard (75% versie) werden beide moties niet meer ter besluitvorming ingebracht.

Bij het agendapunt Raadsinformatiebrieven heeft onze fractie het verzoek gedaan de raadsinformatiebrief harmonisatie bewegingsonderwijs (afschaffen schoolzwemmen) op de komend raadsagenda te plaatsen. Dit verzoek werd gehonoreerd.