PvdA in de Raad van de Hoeksche Waard, maart 2021

9 april 2021

De volgende onderwerpen zijn naar behandeling in de oordeelsvormende vergadering als hamerstukken doorgeleid naar de besluitvormende vergadering:

Woningbouw

Bestemmingsplan Achterstraat 2-4 te Strijen (sloop voor nieuwbouw),
Bestemmingsplan Smidsweg e.o. te Westmaas(sloop voor nieuwbouw)
Bestemmingsplan Burg. De Zeeuwstraat t.h.v nr.68 te
Numansdorp(uitbreiding).
Vaststellen normenkader jaarstukken 2020.
Het normenkader is het door de raad vast te stellen van de normen waarop de accountant de jaarrekening controleert.
Coronacompensatie 3 e steunpakket.
Gebiedsmarketing

Met betrekking tot het agendapunt Aanscherping positionering en ontwikkeling propositie gebiedsmarketing heeft de fractie een stemverklaring afgelegd en zich uitgesproken tegen het voorstel. Dat was in lijn met de tegenstem tegen het rapport Gebiedsmarketing Hoeksche Waard in januari 2020. De nu gezette tussenstap voegt naar de mening van de PvdA niets toe aan wat tot dusver is besloten. Naar de mening van de fractie is de opzet te
grootschalig van opzet, ineffectief en te duur. Het beleid zou zich moeten baseren op bestaande structuren. Ook is de Hoeksche Waard veel aantrekkelijker dan de gebiedsmarketing zoals die nu wordt ontwikkeld ons wil doen geloven. Er is geen sprake van een integrale benadering, zoals die van een zorgvuldig huisvestingsbeleid, gekoppeld aan een aantrekkelijke ruimtelijke inrichting en verbetering van de mobiliteit. Met de populariteit van de Hoeksche Waard is
niets mis, maar de ontsluiting is matig, er is onvoldoende werkgelegenheid en vooralsnog te weinig huisvesting voor jongeren, en er is geen goed openbaar vervoer. De gekozen route is volgens de PvdA een doodlopend pad.

Ambachtscentrum Samen circulair.

Voor de besluitvorming lag het voorstel voor van een garantstelling van een deel van de financiering voor een circulair ambachtscentrum. Het circulair ambachtscentrum is een initiatief van Welzijn Hoeksche Waard, RAD HW B.V. en Denniswerk. De fractie heeft in de eerder besprekingen vragen kunnen stellen. Met een aantal aandachtpunten ziet het voorstel er goed uit en konden wij daar dan ook mee instemmen.

Integraal Huisvestingsplan onderwijs.

Deze cyclus kwam het integraal huisvestingsplan Onderwijs 2021 -2024 aan de orde. In dit document geeft de gemeente aan waar ze de komende jaren wil investeren in de huisvesting voor het onderwijs. Het plan is tot stand
gekomen in overleg met de schoolbesturen. Een belangrijk document maar onderwijs is natuurlijk meer dan het stapelen van stenen. Wat dat betreft is het jammer dat de zogeheten lokale educatieve agenda pas gereed is na het
huisvestingsplan. Al met al kond de fractie instemmen met het plan. Wel heeft de PvdA-fractie aandacht gevraagd voor de extra Rijksgelden die beschikbaar zijn gekomen voor het investeren in het binnenklimaat van de scholen.
Ventilatie is juist van belang voor zowel leerlingen en leraren in deze Corona tijden. De Rijksoverheid heeft aangegeven dat schoolbesturen en gemeente in gesprek moeten gaan over de financieringen van deze investeringen. De wethouder heeft aangeven om de raad te infomeren over de planning en inhoud van de gesprekken met de schoolbesturen.

De volgende onderwerpen zijn in de besluitvormende vergadering als bespreekstukken behandeld:

Nota van uitgangspunten Transitievisie Warmte
De nota van uitgangspunten is een tussenstap op weg naar gemeentelijk transvisie warmte. In het kader van het nationaal klimaatakkoord moet ieder gemeente een dergelijk document opstellen. De gemeente Hoeksche waard
heeft de ambitieuze doelstellingen uitgesproken om in 2040 energieneutraal te worden. De uiteindelijke Transvisie warmte zal eind 2021 gereed moeten zijn. Dan zullen de plannen wat verder moeten worden uitgewerkt hoe bijvoorbeeld wijken en buurten van het aardgas af moeten komen. De uitgangspunten gaan om haalbaarheid, betaalbaarheid, maximale inzet op duurzame bronnen en keuzevrijheid voor huurders en eigenaren. De fractie kon in stemmen met deze uitgangpunten met de kanttekening dat veel nog in een later stadium concreter gaat worden.

TONK-regeling

TONK-regeling in het kader van bestrijding van de corona effecten (tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten)
De TONK biedt de gemeente de mogelijkheid om huishoudens, die door de coronacrisis in financiële nood zijn gekomen en hierdoor hun vaste lasten (huur, hypotheek) niet meer kunnen betalen, financieel te ondersteunen.

De gemeente krijgt hier van het rijk een bijdrage die naar verwachting circa65% dekt van de te maken kosten. Het gaat respectievelijk om 630.00 euro (rijk) en 275.000 euro (gemeente). De PvdA-fractie heeft uit volle overtuiging ingestemd met dit voorstel.