PvdA in de Raad van de Hoeksche Waard, juni 2021

23 juni 2021
PvdA in de Raad Juni 2012.

In dit verslag de uitgangspunten/inbreng van de fractie in deze periode van beeldvormend naar besluitvormend.

Kapitaalaanvraag Stedin

Wat de PvdA betreft kan de verduurzaming niet snel genoeg gaan en Stedin is daarin een grote bepalende speler. Het is voor de fractie van de PvdA volstrekt logisch dat gemeente Hoeksche Waard intekent op de aandelenuitgifte van Stedin. Als we dat niet zouden doen, konden we ons kleine aandelenpakket maar beter verkopen, omdat dit in waarde zou verminderen.

De redenering over de financiering vanuit de liquide middelen is helder. Al rijst in dit verband wel de vraag wat de kritische grens is van die liquide middelen. Het lijkt niet aan de orde, maar stel dat de portie wordt verdubbeld, dan hebben we het al over ruim acht miljoen euro.

Een andere vraag betreft het rendement. Er is sprake van een rendement van drie procent. De uitkering ervan is echter geen wet van Meden en Perzen, begrijpen wij uit het voorstel. Als dat rendement onverhoopt een keer wegvalt, of misschien zelfs enkele keren, hoe wordt dit dan opgelost in de begroting?

Voor de verduurzaming is de infrastructuur van het grootste belang. Zonder Stedin is verbetering ervan niet te realiseren. Het publieke belang is groot. En ook al hoeven we als houder van preferente aandelen niet te rekenen op een voorkeursbehandeling, voor de PvdA staat nut en noodzaak van deze investering vast.

Aanpassen leges verordening horeca

Deze aanpassing is voor de fractie van de PvdA een volkomen begrijpelijke coronamaatregel. Wij stemden van harte in met dit voorstel.

Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht HW

De fractie van de PvdA kon instemmen het voorstel.

Nieuwe invulling voormalig gemeentehuis in Numansdorp

De fractie van de PvdA vindt dit een goed plan. Vastgoed van de gemeente komt langs deze weg ten nutte van de inwoners. Het doel van deze nieuwe invulling van het voormalige gemeentehuis in Numansdorp is uitstekend. Dit is een bijdrage aan de oplossing van huisvestingsproblemen voor diverse groepen.

Er is wel een kanttekening te plaatsen en die betreft het effect ervan op de omgeving in samenhang met andere ontwikkelingen in dat gebied. Zoals een zwembad, een ijsbaan en allerlei andere sportvoorzieningen.

Het is nu niet direct aan de orde, maar de fractie is wel geschrokken van de resultaten van de enquête over het nieuwe zwembad. Veel bezwaren en opmerkingen daarover snijden hout, zoals die over de bereikbaarheid en de zorgen over het toenemende aantal verkeersbewegingen in een kern waar sprake is van grote verkeersproblematiek.

In dat licht bezien zou je haast zeggen dat het verstandig is om die eerst op te lossen voor er ook maar iets wordt ontwikkeld. Wellicht wordt die discussie binnen afzienbare termijn indringend gevoerd. De fractie van de PvdA heeft ingestemd met dit plan.

Bestemmingsplan Ritselaarsdijk in Westmaas

Voor de PvdA gaf het feit dat in dit plan agrarische bebouwing wordt opgeruimd de doorslag. Daardoor krijg je meer open ruimte, zoals wordt betoogd. Het is wel een nadeel dat er dan toch weer wordt gebouwd. Wat ik wil zeggen is dat je op twee manieren kunt kijken naar dit plan.

Nu het blijft bij die ene woning extra en het ruimtelijk zal opknappen, sloeg de balans voor de PvdA in positieve zin door. Wij stemden in met dit plan.

Bestemmingsplan Achterweg 2a Goudswaard

Wat de fractie van de PvdA betreft gold voor dit plan hetzelfde als voor het vorige. Alleen is hier de winst met betrekking tot de ruimtelijke kwaliteit duidelijker. Het knapt ervan op, dus doen.

Bestemmingsplan herziening Buitensluis – Locatie Fortlaan in Numansdorp

Fractievoorzitter Piet Westdijk: “Voor het eerst in mijn bestaan als raadslid, en die periode beslaat inmiddels een jaar of 12, wordt gevraagd om een bestemmingsplan niet vast te stellen. Na lezing van het plan en de daarop namens 33 omwonenden ingediende zienswijze begrijpen wij het waarom van dit voorstel en kunnen wij ermee instemmen.

“Voor het nieuwe ontwerp bestemmingsplan willen wij wel het volgende meegeven: wat de fractie van de PvdA betreft wordt daarin niet een wijzigingsbevoegdheid opgenomen die het mogelijk maakt het aantal appartementen te verhogen. Wij verwachten een voorstel met een vast aantal.

Wij rekenen er ook op dat ernstig rekening wordt gehouden met de zienswijze. Eerlijk gezegd vragen wij ons zo af en toe wel eens af hoe in sommige voormalige gemeenten de besluitvorming tot stand is gekomen. Misschien moeten we besluiten dat we eerst bewegen voordat we bouwen.’’

Bestemmingsplan Oud-Cromstrijensedijk WZ naast nr 75 Klaaswaal.

Geen probleem, hamerstuk

Compensatie buitensportverenigingen

Als gevolg van de Corona heeft de gemeente voor buitensportverenigingen de huren stopgezet. Maar omdat het beleid ten aanzien van deze verenigingen nog niet is geharmoniseerd zijn er ook geen verenigingen die geen huur betaalden. Deze kregen nu andere compensatie in de vorm van een subsidie. De PvdA-fractie kon hier mee instemmen. Uiteindelijk zijn we wel nieuwsgierig naar de definitieve harmonisatie.

Regionale energiestrategie

De PvdA-fractie kon instemmen met de Regionale energiestrategie inclusief de regionale structuur warmte (RSW). In de oordeelsvormende vergadering was de PvdA-fractie kritisch over het proces. Opvallend was dat de bedenkingen van de provincie en het waterschap niet echt leken te zijn meegenomen. Het antwoord en toezegging van de wethouder hierop was dat dit bij de behandeling van de uitvoeringsagenda duurzaamheid komt. Daarnaast hebben we aandacht gevraagd voor effecten van koeltechniek naast alleen warmtetechniek omdat onze zomers in de toekomst warmer zullen worden is dit een kans om mee te nemen in de warmtetransitie. Wordt dus vervolgd in de volgende cyclus.

Beleidsplan Schulddienstverlening

Ronduit teleurstellend was de inhoud van hat beleidsplan schulddienstverlening. Het plan was weliswaar omvangrijk maar tegelijkertijd weinig concreet. In de visie van de PvdA-fractie had het plan een breuk kunnen zijn met een cultuur van wantrouwen en ontoegankelijkheid. Een andere benadering van schulddienstverlening, zoals we bij vele gemeenten kunnen waarnemen. Konden wij onvoldoende in het plan herkennen. Ook de adviesraad Sociaal domein  vroeg om meer concreetheid en integraliteit. De PvdA-fractie herkent zich wel in de opmerkingen van de adviesraad en onvoldoende in het plan en verweer van de wethouder. Daarom hebben wij tegengestemd.

Verordening Jeugdhulp

Alhoewel in december 2020 de raad al een nieuwe verordening had vastgesteld leidde inbreng van de regio nog tot een gewijzigde verordening. Deze aanpassingen konden rekenen op instemming van de PvdA fractie.

Benoeming drie leden van de raad van toezicht De Hoeksche School

De raad heeft unaniem ingestemd met de benoeming van drie leden van de Raad van Toezicht stichting De Hoeksche School.

Bekrachtiging geheimhouding.

De raad heeft de geheimhouding bekrachtigd op de financiële bijlage Meerjarenperspectief Grondexploitaties 2021.

Aanvullend budget startersleningen.

Onze fractie heeft van harte ingestemd met het voorstel voor een aanvullend budget voor startersleningen in 2021.

Waar ben je naar op zoek?