PvdA in de Raad van de Hoeksche Waard, juli 2022

19 juli 2022

PvdA in de raad juli 2022

De laatste cyclus van de raad voor het reces werd op 5 juli afgesloten met een besluitvormende vergadering.

Fysiek Domein

Na pittige debatten in de oordeelsvormende vergadering werden zes bestemmingsplannen als hamerstuk doorgeleid naar de besluitvormende vergadering van 5 juli:

Het bestemmingsplan Hofstraat Westmaas kwam voor de tweede keer in de raad. Het was teruggenomen na kritiek en werd opnieuw ingebracht na aanpassingen. De hoogte van het beoogde pand op de kop van de landtong, waar tot voor kort een transportbedrijf en een camping waren gevestigd, werd verlaagd. Tevens werd de publieke toegankelijkheid vergoot en de zichtlijnen verbeterd.

Veel fracties bleken ook deze tweede keer niet erg tevreden. Zij verloren echter uit het oog dat het om een ontwikkeling gaat op een privéterrein. Voor de fractie van de PvdA was het plan voldoende verbeterd, al plaatste de fractie wel de kanttekening dat zij zelf niet op het idee was gekomen om er slechts vijf nogal dure huizen te bouwen.

Bestemmingsplan Stougjesdijk 153 Mijnsheerenland. Geen opmerkingen.

Bestemmingsplan Oud-Bonaventurasedijk 26 Strijen.

Ook daarvan heeft de fractie gezegd dat de raad er niet of nauwelijks invloed op heeft, dat het een duur plan is, waarin desondanks vier appartementen in de goedkope prijsklasse zijn opgenomen en dat de overige 19 appartementen vallen in de middeldure en dure prijsklasse. Belangrijk voor de fractie is dat het gaat om een inbreiding waarvan Strijen opknapt doordat een bedrijf op die plaats verdwijnt.

Bestemmingsplan bedrijfslocatie Van Iperen Smidsweg 24 Westmaas.

Bij dit bestemmingsplan heeft de fractie de kanttekening geplaatst dat de bedrijfsbestemming exclusief moet zijn voor het bedrijf dat er nu zit en dat er geen bedrijventerrein mag ontstaan.

Bestemmingsplan Prins Bernhardlaan 1 Puttershoek.

Dit bestemmingsplan draagt volgens de fractie stevig bij aan de reeks kwalitatieve verbeteringen die is ingezet in Puttershoek. Dat er sprake is van verlies aan uitzicht is volgens de Raad van State geen grond voor een effectief bezwaar tegen het plan.

Bestemmingsplan Schouteneinde 52-54 en Zijdewinde 12 Puttershoek.

Bij de behandeling van dit plan was de cirkel rond. De fractie betoogde dat participatie grote gevolgen kan hebben. Het oorspronkelijk op deze plaats geplande appartementencomplex is gesneuveld wegens bezwaren van de omwonenden die met verve hun weerstand over het voetlicht brachten.

Het nieuwe plan beslaat een grotere oppervlakte en er komen 15 huizen in de dure klasse. De projectontwikkelaar heeft echter toegezegd dit elders te zullen compenseren met goedkopere bouw. Uit de beantwoording door de wethouder bleek dat het gaat om 14 huizen in ’s-Gravendeel (Strijensedijk en op de plek van voormalig dorpshuis Concordia).

De fractie heeft nog eens gewezen op het belang van ten minste 30 procent sociale woningbouw, maar kon uiteindelijk met dit plan instemmen. Het Schouteneinde knapt enorm op van dit plan. De omwonenden zijn kennelijk tevreden met de verkeerstechnische maatregelen. De participatie heeft hier haar werk gedaan.

Bij het bestemmingsplan Hofstraat Westmaas werden in de besluitvormende vergadering opnieuw kanttekeningen geplaatst die vrijwel allemaal losstonden van de bestemming. Het ging vooral over de participatie die niet goed zou zijn verlopen.

De fractie van de PvdA heeft daarover gezegd dat zij zich niet aan de indruk kon onttrekken dat veel insprekers alleen maar tevreden zijn als zij volledig hun zin krijgen. Zo niet dan zou het participatieproces niet deugen. Dat is een merkwaardige opvatting, naar ons idee betekent participeren meedenken en bereid zijn tot het sluiten van compromissen.

Participatie staat voor het meedoen en -denken door inwoners, van wie dan wel wordt verwacht dat zij een constructieve inbreng hebben. Alleen nee zeggen is niet participeren. Bij de afweging van de raad, die ophaalt, afweegt en beslist, gaat het om het algemeen belang en niet om het belang van een individuele burger.

In een participatieproces kan niet iedereen volledig zijn zin krijgen en gaat het erom een voor de meesten haalbaar compromis te bereiken. In die zin stond de houding van de inwoners van Westmaas in schril contrast met die van Puttershoek.

Bestuur en middelen

Bij bestuur en middelen kwamen de volgende onderwerpen aan bod.

De PvdA-fractie kon akkoord gaan met het vaststellen van de 7e wijziging GR DG&J. In de oordeelsvormende vergadering brachten wij naar voren dat we graag meer zichtbare sturing en verantwoordelijkheid wilde zien van de bijdragen van de gemeente Hoeksche Waard in de DG&J. Nu lijkt het erop alsof we vanuit de planeet Hoeksche waard tevergeefs berichten sturen naar het ruimteschip DG&J. In die vergadering van 30 juni kwam ook nog kritiek van de fractie D66 op het taalgebruik van de zienswijze aan de orde. De PvdA-fractie heeft daarop naar voren gebracht dat de raad inderdaad zelf moet kunnen geven hoe zowel toon en inhoud van de zienswijze eruit moeten komen te zien.

De fractie hield, met anderen, een pleidooi om als nieuwe raad snel in gesprek te gaan over de jeugdzorg en de rol die de gemeente daarin kan en moet spelen.

Het voorstel van het nieuwe college voor Procesbegroting 2023-2026 en uitwerking coalitieakkoord hield in om inzicht te geven in hoe de raad de komende periode betrokken zou worden bij de belangrijkste financiële stukken.  De bespreking van de Perspectiefnota was komen te vervallen waardoor de verschillende fracties niet hun visie konden geven op het (nieuwe)beleid. Hiervoor in de plaats zou een kaderbrief komen. Het geheel van de stappen bleef echter nog tamelijk vaag waardoor de rol en positie van de gemeenteraad onduidelijk bleef. De PvdA-fractie was ook niet tevreden over de wijze waarop is gesproken over het hoofdlijnenakkoord en ook de bespreking van de uitwerking gaf weinig perspectief.  De PvdA-fractie stemde daarom ook tegen het voorstel.

Het rapport van de rekenkamer Hoeksche Waard-Eindrapport informatiebeveiliging & Privacy is in de oordeelsvormende vergadering besproken. De PvdA-fractie was, net als andere fracties tevreden over de inhoud en kwaliteit van het rapport van de Rekenkamer. Tegelijkertijd zijn we nieuwsgierig naar de effecten van de concrete maatregelen. Op 5 juli was het een hamerstuk.

Meerjarenperspectief Grondexploitaties 2022. Dit stuk was op 30 juni een hamerstuk.

Jaarrekening 2021 Gemeente Hoeksche Waard

Men leek in zijn sas over de positieve afsluiting van de jaarrekening. Bij de behandeling van deze stukken heeft de PvdA-fractie naar voren gebracht dat er bij ons zorgen leven over de ambtelijke capaciteit met name in combinatie met het doorschuiven van diverse investeringen en kredieten. Deze zorgen werden gedeeld en voor een deel wegegnomen. De jaarrekening was op 30 juni een hamerstuk.

Bij de bespreking van de zomerrapportage 2022 heeft de PvdA-fractie nogmaals de zorgen over de ambtelijke capaciteit, het ontbreken van beleid en heeft gevraagd om een aanpassing van de rapportagevorm (de stoplichtrapportage). Via de huidige vorm van rapporteren wordt niet alles zichtbaar. De wethouder gaf overigens aan een aanpassing van de rapportagevorm te bekijken.

Begrotingswijziging vluchtelingen crisis Oekraïne dit was een hamerstuk

Jaarrekening 2021, 1e wijziging Begroting 2022 en Begroting 2023 SVHW. Hier heeft de fractie schriftelijk vragen over gesteld, voor het overige was dit een hamerstuk.

Aanwijzing twee leden Algemeen Bestuur Wegschap Kiltunnel. Dit was voor ons een hamerstuk.

Bemensing van diverse organen en posities in het raadsdomein. Vanuit de PvdA-fractie zal Piet Westdijk participeren in de werkgeverscommissie, Ruben Smit in de begeleidingscommissie voor de Rekenkamer, Jan Robbemond in de communicatiewerkgroep en Mark de Koning zal fungeren als plaatsvervangend lid van de agendacommissie.

Moties vreemd aan de agenda. De PvdA-fractie was, met Constructief Hoeksche Waard, indiener van een motie om het inkomen opnieuw een rol te laten spelen bij de toekenning van de WMO huishoudelijke hulp. Het kabinet gaat het WMO-abonnementstarief aanpassen en heeft gemeenten de mogelijkheid gegeven hierop vooruit te lopen. De PvdA is ervoor dat diegene die het zelf kan betalen dat ook te laten doen waardoor de mensen die dat niet kunnen beter kunnen worden geholpen. In de beantwoording gaf de wethouder aan dat er een onderzoek naar die inkomenstoets gaande is, daarop heeft de fractie de motie ingetrokken.

Samen met Constructief Hoeksche Waard heeft de PvdA-fractie een motie ingediend om de vooruitlopend op de wijziging van de Participatiewet in 2023, per direct een ontheffing te verlenen van de kostendelersnorm tot de leeftijd van 27 jaar in plaats van 21 jaar. De kostdelersnorm leidt in veel situatie tot onwenselijke situaties met mogelijk zelfs dakloosheid tot gevolg. Deze ontheffing is volledig in de geest van de wijziging van de Participatiewet en in het belang van onze inwoners. De wethouder gaf weliswaar 24 casussen opnieuw te bekijken maar wilde de motie niet overnemen. Een gemiste kans om een belangrijk sociaal signaal te geven.  De motie werd met 19 tegen 14 stemmen verworpen.

Een motie die de nodige beroering veroorzaakte was de motie “Samen schouders onder de stikstofaanpak” ingediend door het CDA.  Vreemd was het dat de tekst van de motie rechtsreeks uit de koker van de Land- en Tuinbouworganisatie Nederland leek te komen. Vanzelfsprekend moet er worden geluisterd naar iedereen die zich zorgen maakt over de plannen van het kabinet en er moeten nu eens concrete stappen worden gezet in het terugbrengen van de stikstofproblemen. Een sterk aangepaste motie, waarin geen valse verwachtingen werden gewekt, was voor ons geen probleem om te ondersteunen. Wij hopen wel dat ook lokale politici in deze onrustige tijden het hoofd koel houden.

Met deze vergadering kon het zomerseizoen dan eindelijk beginnen.

Vanuit de PvdA-fractie wensen wij iedereen een mooie zomer en graag tot binnenkort in het nieuwe politieke seizoen.