PvdA in de Raad van de Hoeksche Waard, januari/februari/maart 2023

20 maart 2023

PvdA in de raad januari/februari/maart 2023

De eerste en de tweede vergadercyclus van het begin dit jaar waren gecombineerde vergaderingen, waarin zowel het fysiek domein als het sociaal domein werd besproken.

Eerste vergadercyclus

Rollen van de raad

Hoe stel je kaders? Hoe stuur je als gemeenteraad? Hoe organiseer je de informatie richting de raad. De Rekenkamer had een mooi rapport opgeleverd over de rollen van de raad, waarbij voorbeelden vanuit diverse gemeenten naar voren werden gehaald. zoals van de gemeente Ede en Sud West Fryslân. Mooie voorbeelden waar de gemeenteraad direct mee aan de slag kan.

De PvdA-fractie was dan ook verbaasd dat veel collega raadsfracties op de rem leken te gaan staan. Het ontwerp raadsbesluit zou te ambitieus zijn. Vooral de inbreng van het CDA was daarbij tekenend.  De ambities om als raad beleid te bespreken en vast te stellen werd door deze partij op een wel heel laag pitje gezet.

Voor de PvdA mag het ambitieuzer, met ook meer visie. Immers: ,,Waar visie ontbreekt komt het volk om.”

De raad kon uiteindelijk toch instemmen om aan de slag te gaan met de aanbevelingen vanuit het rapport

Participatieverordening

Het voorstel voor de participatieverordening werd uitgebreid besproken. Dit leidde tot aanpassingen.  Rondom participatie ontstaan vaak verschillende verwachtingen en teleurstellingen Op welk moment kunnen inwoners bijvoorbeeld participeren? Wij hebben hier, net als anderen aandacht voor gevraagd. Ook hebben wij ervoor gepleit dat de gemeente meer doet om inwoners te ondersteunen bij hun participatie. Het is immers niet voor iedereen gesneden koek.

Laan van Heemstede

Tot verbazing van de fractie hield de wethouder bij de beslissing over het herstelbesluit voor de bouw van een woning aan de Laan van Heemstede in Puttershoek vast aan twee beslispunten waarin de raad bepaalde dat hij kennis had genomen van een extern juridisch advies en van het verweerschrift.

Het is niet duidelijk geworden wat deze beslispunten inhoudelijk zouden toevoegen, want het is vanzelfsprekend dat de raadsleden kennis nemen van alle relevante stukken. Het voorstel kwam er inhoudelijk feitelijk op neer dat de raad ermee zou moeten instemmen omdat de gemeente zich zou moeten houden aan afspraken. Wat de PvdA betreft waren die afspraken niet gemaakt.

Het dreigement dat wij ons bij afwijzing van dit voorstel geconfronteerd zouden kunnen zien met juridische en financiële gevolgen was ongepast en heeft ons niet op andere gedachten gebracht. De fractie van de PvdA heeft zich is tegen de herstelpoging en voor het verzoek om intrekking van dit bestemmingsplan uitgesproken.

Ontwikkelbeeld Numansdorp

De fractie heeft bij de vaststelling van het Ontwikkelbeeld Numansdorp geconstateerd dat het kennis nemen ergens van in deze gemeente ook wordt gezien als een beslissing. Het Ontwikkelbeeld Numansdorp bevat een lijst met wensen en verlangens die tegenstrijdig zijn. De erin geformuleerde opvattingen over de mobiliteit bieden weinig hoop op oplossingen.

De fractie heeft dus kennis genomen van het Ontwikkelbeeld dat geen uitspraken doet over welke ontwikkelingen er besluitvormend moeten plaatshebben en wacht op concrete voorstellen.

Tweede vergadercyclus

Regionale Realisatieagenda

Op initiatief van de GroenLinks fractie werd de regionale realisatieagenda voor vergadering van 21 februari geagendeerd. De PvdA vond dat belangrijk omdat de terugkoppeling naar de raad ontbrak. In onze bijdrage hebben we er vooral op gewezen dat het ontwikkelen van onze gemeente vraagt om een behoedzame aanpak met oog op de kwetsbare landschappelijke kwaliteiten.  Dat vraagt overigens ook voor een aanscherping of actualisering van de woonvisie.

Rekenkamer rapport Verbonden partijen

Wederom een helder rapport met veel praktische en concrete aanknopingspunten hoe de raad kan omgaan met verbonden partijen, zoals bijvoorbeeld Bres B.V., de gemeenschappelijke regelingen of het inkoopbureau dat voor de gemeente werkt. Voor de PvdA een prima rapport om snel mee aan de slag te gaan.

Verhoging budget sociaal vangnet volwassen

Het voorstel van het college was om het noodfonds te verhogen voor (volwassen) inwoners die in financiële nood verkeerden. Op zich een goede (bescheiden) stap, zeker in deze tijden. Toch had PvdA-fractie wat kanttekeningen.

In de onderliggende stukken werd een vergelijking gemaakt met Stichting Urgente Noden Nederland (SUNN) die aantoonbaar niet geheel op feitelijk juiste informatie was gebaseerd. Hierbij werd het SUNN-onrecht aangedaan. Dat is een gemiste kans omdat een dergelijk fonds aanvullend kan werken op het armoedebeleid. Juist ook omdat het tussen de regels door kan werken, sneller werkt voor een bredere doelgroep en ook jongeren kan helpen.

Bovendien is een stichting urgente noden een maatschappelijke samenwerking waarbij donateurs, kerken en ondernemingen ook een rol kunnen spelen. De PvdA-fractie heeft er, samen met GroenLinks en Constructief Hoeksche Waard op aangedrongen dat er opnieuw wordt gesproken met een vertegenwoordiger van SUNN. Doel is om te kijken of er in de Hoeksche waard draagvlak is voor een lokale stichting urgent noden. Daarop heeft de wethouder aangegeven dat hij dit zal doen.

Bestemmingsplan Land van Essche III Strijen

De PvdA was vooral positief over de manier waarop wethouder Heij in de herkansing ging met dit voorstel, dat na kritiek van omwonenden en politieke partijen was aangehouden. De inbreng van de insprekers was aantoonbaar meegenomen. Het voorstel was daardoor ook kwalitatief verbeterd.  De ontsluiting bleef nog wel een punt van aandacht. Dat was ook al door een van de insprekers naar voren gebracht.

Subsidieaanvragen Stougjesdijk-Oost en beschikbaar stellen cofinanciering

Dit onderwerp ging niet zomaar over een subsidieaanvraag en het ter beschikking stelen van een krediet.  Het ging over een uitbreiding bij Oud-Beijerland met zeker 2200 woningen. De verdeling van 30% sociale woningen 40 % betaalbare woningen en 30 % vrije sector was voor ons een plus punt naast de toezegging dat het mobiliteitsplan naar voren zal worden gehaald.

Veel van die toezeggingen bleken boterzacht. De PvdA-fractie had al eerder aangegeven grote twijfels te hebben over de omvang en de plek van de woningen. Daarbij komt de vraag hoe de verkeersontsluiting eruit moeten komen te zien. De verbinding met het Routenet is mooi maar waarschijnlijk niet de oplossing.

Behalve de gammele financiële onderbouwing heeft de fractie aangeven meer te zien in kleinschalige bouwprojecten bij dorpskernen die zodoende verder worden versterkt, bijvoorbeeld in de zuidwest hoek.

De PvdA-fractie heeft tegen het voorstel gestemd wegens de volstrekt onvoldoende onderbouwing, de talrijke onzekerheden die aan dit plan kleven (zoals de verdeling 30-40-30), als gevolg waarvan feitelijk een blanco cheque werd verstrekt. Een ander belangrijk bezwaar was dat het uitsluitend over een subsidieaanvraag zou gaan terwijl in het raadsbesluit de overweging voor die aanvraag is dat er sprake is van een mooi plan dat goed zou zijn voor heel de Hoeksche Waard. Daar zet de fractie vraagtekens bij.

Waar ben je naar op zoek?