PvdA in de Raad van de Hoeksche Waard, september 2020

1 januari 2020

PvdA in de Raad, september 2020

Overvolle agenda’s, zowel van de oordeelsvormende als van de besluitvormende vergaderingen, kenmerkten de raadscyclus van september. Het gevolg is dat een aantal onderwerpen is doorgeschoven naar de vergadercyclus van oktober.

Onder die doorgeschoven onderwerpen zijn voor de PvdA belangrijke onderwerpen, zoals bijvoorbeeld het verlengen van het beleidsplan integrale Schulddienstverlening. Ook de eerste wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), die over het luiden van de klokken in kerktorens gaat, is doorgeschoven.

Het voteren van een aanvullend krediet voor de verbouwing en aanbouw van het Oude Raadhuis in Oud-Beijerland komt ook in oktober aan de orde.

– Projectsteiger Rhoonse  veer
– Opheffing stichting Openbaar Voortgezet  Onderwijs Hoeksche Waard

Benoemingen

De benoeming van Ruben Smit als burgerraadslid voor de PvdA was een bespreekstuk, maar in de uitvoering een formaliteit. Na zijn installatie kreeg Ruben bloemen van zowel de gemeente en van de partij. Wij wensen Ruben veel succes!

Ook de benoeming van raadsadviseur W.F.M. Peijs tot plaatsvervangend griffier was een bespreekstuk, maar zijn installatie leidde evenmin tot een gedachtewisseling.

Bestemmingsplan Vierwiekenplein Oud Beijerland

Het bestemmingsplan Vierwiekenplein heeft de fractie van de PvdA getoetst aan de uitgangspunten van het eigen verkiezingsprogramma. Op basis daarvan heeft ingestemd met het voorstel. Een amendement over een verandering van de voorgestelde aantallen appartementen, dat door onder meer werd ingediend door Groen Links, heeft de PvdA niet gesteund. Dat amendement is ook door een meerderheid van de raad afgewezen.

Beleidsplan Openbare Ruimte

Met de vaststelling van het Beleidsplan Openbare Ruimte is het beheer en het onderhoud van de vijf voormalige gemeenten, dat zij op verschillende manieren uitvoerden, geharmoniseerd. De fractie van de PvdA is tevreden over de uitgangspunten van het beleidsplan.

In de aanloop naar de besluitvormende raad op 22 september werd onder meer een discussienota besproken en heeft de raad gereageerd op stelling met betrekking tot dit onderwerp. De PvdA ziet veel van zijn inbreng terug in het beleidsplan, zoals een grotere aandacht voor biodiversiteit, klimaatadaptatie en de inclusieve samenleving.

Het onderhoudsniveau is vastgesteld op niveau B. Een amendement op de winkelcentra en entrees van de dorpen op niveau A te brengen heeft de PvdA niet gesteund. Alleen het centrum van Oud-Beijerland werd op dat niveau onderhouden. Naar de mening van de fractie wegen de kosten niet op tegen de baten.

Voorwaarde is wel dat niveau B niet gelijk komt te staan met verwaarlozing. Tevens heeft de fractie de wethouder herinnerd aan zijn belofte om beter samen te werken met andere overheden, zoals de provincie en het waterschap. De breed aangenomen motie over die betere communicatie en samenwerking werd door de fractie niet gesteund.

De partijen die deze motie steunden – waaronder alle coalitiepartijen – steunden destijds de motie van de PvdA niet waarin werd gepleit voor het nakomen van de toezegging voor een beleidsplan voor de bestrijding van armoede. Het argument tegen was toen dat de wethouder had beloofd daarmee te zullen komen, eind september, begin oktober.

Investeringsbijdrage Hockeyclub Hoeksche Waard

Deze vergadercyclus kwam er een voorstel van de wethouder om een eenmalige investeringsbijdrage te verstrekken van € 330.000,– voor de vervanging van een nieuwe veld. Dit hockeyveld zou een zogeheten waterveld worden. De PvdA fractie was kritisch over dit voorstel. Door een dergelijke bijdrage aan de hockeyclub “ De Hoeksche Waard’  zouden andere sportverenigingen zich terecht benadeeld kunnen voelen.  Een effect dat kan worden versterkt door het uitblijven van een geharmoniseerd sportaccommodatiebeleid. Tijdens de oordeelsvormende vergadering bleek dat er geen meerderheid was voor het voorstel van de wethouder. Toen de wethouder tijdens deze vergadering met extra opties kwam werd het allemaal nog ingewikkelder en onoverzichtelijker. Op de besluitvormde vergadering was er een amendement van de SGP waarin werd voorgesteld een meerjarige lening te verstrekken aan de hockeyclub. De PvdA fractie kon hiermee instemmen. Voor ons is het van belang dat er geen precedentwerking zal optreden. Curieus was nog wel dat de wethouder ter plekke nog amendementen op het amendement indiende.

HW Werkt!

Het vaststellen van de kaders voor de doorontwikkeling van HW werkt zijn doorgeschoven na de nieuwe cyclus. De PvdA fractie staat overigens positief tegenover het voortel en ziet een belangrijke rol voor HW werkt binnen het beleid van de gemeente om iedereen aan de slag te helpen en armoede en uitsluiting te bestrijden.

Stimuleringsregeling duurzaamheid

De PvdA fractie kon instemmen met de verordening stimuleringslening duurzaamheid gemeente Hoeksche Waard 2020. Deze regeling sis vooral bedoeld voor sportverenigingen, midden en kleinbedrijf en kerken en kan worden gebruikt voor bijvoorbeeld het financieren van duurzame maatregelen aan gebouwen. Voor particulieren bestaat een dergelijke regeling al. Omdat er ook vragen waren over het effect van de lening en de aansluitkosten zal de maatregel worden geëvalueerd.

Bestuur Sportstichting Strijen

Uiteindelijk is dan toch het oude bestuur, bestande uit drie oude collegeleden van de voormalig gemeente Strijen, vervangen door een nieuw bestuur, bestaande uit drie leden van het college van de gemeente Hoeksche Waard. Voor februari 2021 staat besluitvorming gepland over de aanpak van renovatie. De PvdA kon instemmen met de benoeming van het nieuwe bestuur en is benieuwd naar het plan van aanpak.

Windpark Spui

Bij het agendapunt motie vreemd aan de orde van dag werd het voorstel gedaan een brief te sturen naar de voorzitter van het overleg Windpark Spui over de trage voortgang aangaande de afwikkeling van de toezeggingen aan de betreffende bewoners. Deze brief werd unaniem door de raad gesteund.

Projectsteiger Rhoonse  veer

Opheffing stichting Openbaar Voortgezet  Onderwijs Hoeksche Waard