PvdA in de Raad van de Hoeksche Waard, januari 2021

11 februari 2021

De vergadercyclus begon op dinsdag 5 januari 2021 met een parallelle sessie, een sessie gewijd aan fysiek domein/bestuur & middelen en een sessie gewijd aan sociaal domein/ duurzaamheid & economie. Hier ging het op de 5e januari om de beeldvorming. De oordeelsvormende vergaderingen werden gehouden op dinsdag 12 januari. Twee weken later vond de besluitvormende vergadering plaats.

Initiatiefvoorstel Beleidsplan Armoede 2020-2021
De vergaderingen in januari werden gedomineerd door het eerste initiatiefvoorstel in de gemeente Hoeksche Waard. Raadslid Mark de Koning heeft het voorstel gepresenteerd in de beeldvormende vergadering en verdedigd in de oordeelsvormende en besluitvormende vergadering.

Beeldvorming 5 januari 2021.

een armoedebeleid. Dat ondersteunen we natuurlijk.

De fracties van Groen Links en Pahladsingh en Rood hebben daarna ook schriftelijke vragen gesteld aan de PvdA-fractie over het voorstel. De Christen Unie stelde schriftelijke vragen aan de wethouder.

Oordeelsvorming 12 januari 2021

Tijdens de oordeelsvorming ging het om echt het inhoudelijk oordeel te geven, De PvdA trapte af met de opvatting dat
Initiatiefvoorstel Beleidsplan Armoede gemeente Hoeksche Waard 2020-2024 de kaders vastlegt voor een beleid dat er tot dusver niet was. Naar de mening van de fractie van de PvdA gaat aan het opstellen van een Uitvoeringsprogramma onontkoombaar de vaststelling vooraf van beleidsargumenten en -uitgangspunten.

Iedereen moet weten op grond van welke overwegingen een gemeente stappen zet op een bepaald beleidsterrein. Het voorstel gaat uit van een cultuurverandering van wantrouwen naar vertrouwen en baseert zich op een ruimhartige aanpak. Het is de stellige overtuiging van de PvdA dat investeren in het armoedebeleid uiteindelijk zal leiden tot besparingen. Het voorstel gaat uit van een cultuurverandering van wantrouwen naar vertrouwen en baseert zich op een ruimhartige aanpak. Het is de stellige overtuiging van de PvdA dat investeren in het armoedebeleid uiteindelijk zal leiden tot besparingen.

In deze redenering weet de PvdA-fractie zich gesteund door o.a. het Sociaal Cultureel Planbureau en de Nationale ombudsman. Los van een financieel voordeel heeft een op dit voorstel gebaseerde aanpak nog enkele andere grote voordelen, zij het immaterieel; het vergroot de deelname aan de samenleving, beschermt kinderen en bestrijdt ook de verborgen armoede. Het is absoluut noodzakelijk dat de gemeente haar beleid transparant en toegankelijk maakt. Waarvoor kan bijzondere bijstand worden aangevraagd? Bijvoorbeeld: rechtsbijstand, verhuis- en inrichtingskosten, hoge stookkosten, babyuitzet, medische kosten, acute geldnood

Ook hebben wij gepleit voor meer transparantie. Als mensen een uitweg zien, zetten zij gemakkelijker de stap naar de hulpverlening. Mensen schamen zich en moeten een drempel over met als gevolg dat zij vaak pas laat hulp vragen. Daarom is ondersteuning nodig bij het aanvragen van voorzieningen en het invullen van formulieren.

Naar de mening van de PvdA zal de vaststelling van het Initiatiefvoorstel dat nu aan de orde is niet leiden tot vertraging in de uitvoering. Sterker nog, het zal aan het inzetten van de praktische actiepunten een degelijke onderbouwing geven. Van veel van die actiepunten is het overigens onbegrijpelijk dat we daar twee jaar op hebben moeten wachten. Omdat de uitvoeringsagenda nog in de steigers staat lijkt er weinig in de weg te staan om het beleid vast te stellen. Het is ook een beetje vreemd dat het college zich juist nu beklaagt over mogelijke vertraging, terwijl de raad al twee jaar vraagt om een armoedebeleid en niet om een wankel ongefundeerd plan van aanpak.

Het gesprek ging over tal van onderwerpen van de tegenprestatie tot de verhogen van de inkomensgrens voor voorzieningen tot 150 % van het bijstandsniveau. De sfeer en toon was deze vergadering anders dan tijdens de beeldvormende vergadering. Negatiever. De fractie van het CDA nam daarin het voortouw. Kern van het betoog van de grootste coalitiepartij was dat er al beleid is, vastgelegd in het hoofdlijnenakkoord (een stuk van de coalitiepartijen) en in het programmaplan Inclusieve Samenleving, een stuk van het college. Dat is onjuist. Twee weken na het aanbieden van het initiatiefvoorstel, eind oktober 2020, kwam het college met een Uitvoeringsagenda Samen tegen Armoede. Dit stuk is nog altijd niet door de raad besproken, het is een stuk met door het college geformuleerde uitgangspunten en dus geen beleidsplan. In het gesprek heeft de PvdA-fractie erop gewezen dat het fracties vrijstaat om amendementen in te dienen. Suggesties van bepaalde fracties om het initiatiefvoorstel om te bouwen tot een motie of “meedenk notitie” waren eigenlijk niet echt serieus te nemen en deden afbreuk aan het initiatiefvoorstel als raadsvoorstel.

Besluitvorming
26 januari 2021

Omdat er geen amendementen werden ingebracht was het al wel duidelijk hoe de vork in de steel zat.  Met name de coalitiepartijen wilde onder geen beding het initiatiefvoorstel als volwaardig
raadsvoorstel behandelen. Die onwennigheid heeft de PvdA-fractie in zijn bijdrage scherp aan de kaak gesteld. Door de coalitiepartijen, onder aanvoering van het CDA werd wederom gesproken over het belang van de uitvoeringsagenda en het programmaplan. Maar die Uitvoeringsagenda is de inhoudelijk alleen zijdelings aan de orde is gekomen tijdens de behandeling van het Initiatiefvoorstel van de PvdA.

Ook het programmaplan is een zaak van het college waarover in de raad niet is gesproken dan wel besloten. De PvdA heeft aangegeven dat het teleurstellend is om te moeten constateren dat deze raad het instrument van beleidsbepaling en kaderstelling bij het college laat en zijn tijd verspilt met gedetailleerde discussies over de uitvoering. Overigens blijkt uit zowel de tekst als de woorden van de wethouder dat de uitvoeringsagenda nog maar in de steigers staat. Veel moet nog gebeuren, veel moet nog worden onderzocht. Er is dus nog alle ruimte om de kaders vast te stellen. En wie kan dat beter doen dan het hoogste orgaan van de gemeente? Juist de gemeenteraad! Iets anders is armoede en armoedebeleid niet serieus nemen. Met alle kostbare gevolgen van dien. Juist voor de inwoners.

De fractie heeft aangekaart dat de gemeente voor heel het Sociaal Domein geen beleidsplannen heeft, hoewel dat wettelijk wel verplicht is.

De PvdA-fractie heeft gevraagd om een hoofdelijke stemming. Naast de PvdA-fractie was er steun van GroenLinks, Pahladsingh en Rood en D66; 8 stemmen voor en 29 stemmen tegen. Er is in de gemeente Hoeksche Waard als gevolg van de beslissing van de raad om het initiatiefvoorstel af te wijzen, nog altijd geen volwaardig armoedebeleid. Het verweer dat dit er wel is en dat dit in allerlei stukken en programmaplannen en het hoofdlijnenakkoord is te vinden, snijdt geen hout. De PvdA houdt staande dat er geen door de raad geformuleerd beleid is op het gebied van armoede. De raad geeft keer op keer het belangrijkste sturingsinstrument, het formuleren en vaststellen van beleid, uit handen aan het college

Er is veel tijd en energie gestoken in het initiatiefvoorstel. En naar de mening van de fractie zal het de komende tijd ongetwijfeld terugkeren in het handelen van dit college, al was het maar omdat alle uitgangspunten overeind zijn gebleven en alle actiepunten feitelijk door iedereen worden gedeeld en uiteindelijk stiekem zullen worden overgenomen.

Voor de fractie zit de winst van deze exercitie in het indringend op de kaart zetten van een voor onze partij belangrijk onderwerp. De komende jaren zullen Armoedebestrijding, Sociale Ongelijkheid en Klimaatadaptatie de belangrijkste onderwerpen zijn, ook voor gemeenten.

Nota bene: het initiatiefvoorstel en persberichten dienaangaande zijn te vinden op de website van de PvdA Hoeksche Waard.

Fysiek Domein en Bestuur en Middelen, 12 januari 2021

Visie Buitenzomerlanden

In zijn bijdrage heeft de PvdA-fractie erop gewezen dat sinds 1 januari 2019 geldt dat de besluiten die zijn genomen door de vijf gemeenten die zijn opgegaan in gemeente Hoeksche Waard worden overgenomen. Als er wijzigingen zijn of als ervan wordt afgeweken op een manier die je kunt definiëren als nieuw beleid, worden besluiten aan de gemeenteraad voorgelegd ter beoordeling.

Met de visie met betrekking tot de Buitenzomerlanden zijn we in het stadium van uitvoering.

De PvdA heeft vragen hoe het is gegaan of zal gaan met de participatie van de inwoners. Deze raad vindt dat een belangrijk punt, hoewel de burgers met wisselend succes bij dit soort beslissingen worden betrokken.

Keuzescenario renovatie Sportcentrum Strijen

Ook voor dit agendapunt gaat het om het overnemen van een besluit dat is genomen door een voormalige gemeente, in dit geval Strijen. Dat moeten wij dus overnemen.

De fractie van de PvdA constateert dat scenario 2 is gebaseerd op de beslissing van Strijen, met uitzondering van de ruimten voor fysiotherapie en fitness. De fractie heeft aangegeven die afweging te begrijpen, omdat de kosten hoger zouden zijn dan de opbrengsten en omdat de huur niet kan worden opgebracht.

Mijn fractie kan leven met de uitvoering van scenario 2. Tijdens de beeldvormende vergadering is een goede presentatie gegeven van de oorzaken van de stijging van de kosten. We zien overal dat de budgetten stijgen. In dit geval gaat de instemming van de PvdA gepaard met de hoop en de wens dat het uit te voeren voorstel past in het budget, dat goed moet worden bewaakt. Het besluit van de raad was conform deze inbreng.

Extra krediet voor dorpshuis De Swaensvoet in Nieuw-Beijerland

Op 13 februari 2018 heeft de voormalige gemeente Korendijk zich akkoord verklaard met een krediet voor renovatie van het dorpshuis in Nieuw-Beijerland. In november van dat jaar was de constatering dat het krediet ruimschoots onvoldoende was en dat ten minste 500.000 euro meer nodig zou zijn.

Uit de presentatie tijdens de beeldvormende vergadering werd ons duidelijk wat de oorzaken en gevolgen zijn van bijvoorbeeld het langdurige uitstel. Er blijkt nog eens 280.000 euro extra nodig.

De redelijk goede toelichting op de stijging van de kosten maakt dat de PvdA ook dit besluit van een voormalige gemeente wil overnemen. Ook voor dit plan geldt dat mijn fractie aan die instemming de voorwaarde verbindt dat er alles aan wordt gedaan om kostenoverschrijding te voorkomen. Daar moet sterk op worden gestuurd. Het besluit van de raad was conform deze inbreng.

Vragenhalfuur 26 januari 2021

Tijdens het vragen halfuur heeft de PvdA-fractie vragen gesteld over het handhaven van de avondklok en welke acties het college heeft ondernomen inzake het voorkomen van ongeregeldheden en welke rol het jeugd en jongerenwerk hierin speelt. Aanleiding hiervoor was zowel de invoering van de avondklok en de ongeregeldheden in o.m. Eindhoven, Amsterdam, Rotterdam en Urk. De burgemeester gaf aan dat het hier ging om tientallen overtredingen en relativeerde daarbij het aandeel van jongeren in de ongeregeldheden.