PvdA in de Raad van de Hoeksche Waard oktober 2020

26 oktober 2020

Ook de raadscyclus van oktober werd  gekenmerkt door overvolle agenda’s, zowel van de twee oordeelsvormende als de besluitvormende vergadering.

Na bespreking in de beeldvormende en de twee oordeelsvormende vergaderingen zijn de volgende voorstellen als hamerstuk doorgeleid naar de besluitvormende vergadering:

• Bestemmingsplan nieuwbouwwoning Julianastraat/ Prins Bernhardstraat in Oud-Beijerland.
  • Bestemmingsplan Binnengebied-Noord in Oud-Beijerland.
  • Bestemmingsplan Agrarische Bouwstede Buitendijk in Zuid-Beijerland.
  • Verordening naamgeving en nummering gemeente Hoeksche Waard.
  • Een vijftal BIZ-verordeningen.
  • Gemeentelijk rioleringsplan 2021-2025.
Dragen mondkapjes
Vanaf het moment dat de minister president in de Tweede kamer op 30 september het advies gaf om mondkapjes te dragen in publieke binnenruimten heeft de PvdA fractie vragen gesteld aan college om inwoners met een laag inkomen kosteloos  mondkapjes te verschaffen.  De vragen werden op 5 oktober ingediend en op 6 oktober verscheen het bericht dat de gemeente 6.000 herbruikbare en dubbellaagse mondkapjes aangeschaft voor inwoners van 13 jaar en ouder met een laag inkomen. Een goede zaak! Bij het vragenhalfuur hebben wij vragen gesteld over de distributie en communicatie omtrent deze actie.

Harmonisatie begraafplaatsenbeleid
De fractie heeft ingestemd met het voorstel voor Harmonisatie begraafplaatsenbeleid Hoeksche Waard 2021-2040. Veel van haar opvattingen zijn terug te vinden in het plan. Er zijn wel kanttekeningen geplaatst bij de toekomstige uitbreiding van de begraafplaats in Oud-Beijerland. De voorgestelde aanpak is traditioneel en sluit niet aan bij de funeraire ontwikkelingen. Tevens heeft de fractie ingestemd met een amendement om de termijn van kindergraven te verlengen en de mogelijkheid te creëren om de grafmonumenten na het verstrijken van die (lange) termijn bij elkaar te plaatsen.Lees hier het gloedvolle betoog van ons burgerraadslid Jan Robbemond

Verlengen plan schulddienstverlening

De PvdA fractie heeft tegen de verlenging van het beleidsplan integrale schulddienstverlening gestemd, omdat dit feitelijk betekent dat voor de zomer van 2021 geen sprake zal zijn van een actueel en adequaat Armoedebeleid. Er was de raad beloofd dat er uiterlijk in oktober een plan van aanpak zou liggen. Dat is er niet en ook voor de komende cycli staat het niet op de agenda. Het beleidsplan met betrekking tot schulden is gebaseerd op verouderde uitgangspunten. In heel het land zijn er tal van initiatieven op het gebied van schulddienstverlening, maar niet in de gemeente Hoeksche Waard. Een meerderheid van de raad heeft wel ingestemd met die verlenging.

Bomenverordening

De Bomenverordening gemeente Hoeksche  Waard 2020 kon op instemming van de PvdA fractie rekenen. Een verordening die door onze fractie als een evenwichtig voorstel is beoordeeld.

Zienswijze begrotingswijziging Dienst Gezondheid & Jeugd

Opnieuw stonden stijgingen van de uitgaven  op de agenda, kosten besparingen zijn niet gerealiseerd, dat leidde tot een aanpassing van de begroting 2020 van €  6,6 miljoen. De onderliggende stukken gaven geen helder beeld. Een geamendeerde zienswijze kon niet op instemming van de PvdA fractie rekenen. Jeugdzorg en de organisatie daarvan in Zuid Holland Zuid blijft op de agenda staan, binnenkort met een mogelijk nieuwe besturing en een nieuw kader voor wat betreft de inkoop van zorg.

Zwembad Numansdorp

De presentatie in de beeldvormende vergadering en  de behandeling in de oordeelsvormende vergadering hebben onze fractie duidelijk gemaakt dat vervanging van het zwembad in Numansdorp noodzakelijk is. De plannen voor de  nieuwbouw aan de Meestoof klinken goed.

Dit zwembad is nodig in deze hoek van de gemeente en biedt zeker meerwaarde. Wat ons ook aanspreekt dat het college heeft gekozen voor een aanpak op de schaal van de Hoeksche Waard. De fractie heeft niet ingestemd met een (overigens wel aangenomen) amendement om het besluit van de voormalige gemeente Cromstrijen mee te nemen in de afwegingen. Onze fractie heeft het college verzocht goed te kijken naar de verkeersveiligheid en de parkeergelegenheid  en zo snel mogelijk de participatie met de omwonenden en de belanghebbende verenigingen op te pakken. Dit is door het  college toegezegd. Het voorstel van het college kon dan ook onze instemming krijgen. Zodra er duidelijk is wat de  definitieve kosten zijn wordt een definitief  besluit gevraagd  aan de raad.

Aanvullend krediet verbouwing Oude Raadhuis te Oud Beijerland

Het aanvullend krediet van € 849.000,– voor de verbouwing en aanbouw van het Oude Raadhuis heeft geleid tot veel vragen in de raad. Zo ook van de PvdA fractie. De fractie wilde weten of het hier nu echt gaat om een plafondbedrag waarop binnen het bouwteam stevig op gestuurd zal worden. En uiteindelijk natuurlijk door de wethouder. ‘Er komt geen stuiver meer bij’ aldus de wethouder.  Voor de PvdA fractie was deze toezegging van belang, daarnaast hebben wij gekeken naar de nieuwe huurders: de bibliotheek, het historische genootschap en de VVV. Met het realiseren van de verbouwing en de aanbouw wordt het oude Raadhuis meer en toegankelijk voor alle inwoners van de Hoeksche Waard. De bibliotheek krijgt de kans om haar nieuwe en bredere rol op te pakken. Dat vindt de PvdA belangrijk bijvoorbeeld in de strijd tegen ongeletterdheid.

Harmonisatie marktverordening

De harmonisatie van de marktverordeningen is nodig in de gehele harmonisatie  Bij de behandeling kwam aan de orde dat het participatieproces met de marktlieden niet vlekkeloos is verlopen. Ook bleef er onduidelijkheid bestaan of de nieuwe verordening voldoet aan de Europese regelgeving. Daarom kon de PvdA ook niet instemmen met deze nieuwe verordening.

Eerste herziening Algemeen Plaatselijke Verordening

Het college kwam met een voorstel om de APV aan te passen waardoor het weer mogelijk werd dat de kerkklokken konden slaan in de nacht. Directe aanleiding was het verzoek van omwonende in Mijnsheerenland waar men graag de kerkklok van de Laurentiuskerk  in de nacht wilde horen. Ook waren er klachten omdat met het slaan van de kerklokken de nachtrust werd verstoord. De PvdA heeft zich uitgesproken tegen deze aanpassing. De kerktorens zijn als sinds de Bataafse Republiek eigendom van de gemeente. Met het aanpassen geeft de gemeente het slechte voorbeeld en probeert ze een ‘Grapperhausje’ en geeft daarmee dus niet het goede voorbeeld.

Doorontwikkeling HW werkt

Uiteindelijk kwam ook (doorgeschoven) onderwerp aan de orde. De PvdA fractie kon instemmen met de doorontwikkeling van HW werkt. Een motie om mogelijke beloningsmogelijkheden te inventariseren voor bijstandsgerechtigden die werk verrichten bij HW werkt werd met onze steun aangenomen.

Moties vreemd aan de orde van de dag

Bij het agendapunt moties vreemd aan de orde van de dag zijn twee moties ingediend en aangenomen. De motie Samen Spelen werd door onze fractie gesteund. Daarin wordt opgeroepen speeltuinen ook toegankelijk te maken (opgang, paden, inrichting) voor kinderen met een handicap. Dit in het kader van de inclusieve samenleving. De motie Stoepenbeleid werd door onze fractie niet gesteund omdat daarin onderscheid wordt gemaakt tussen grote kernen en kleine kernen. Onze fractie is van mening dat de in de motie genoemde onderwerpen met betrekking tot toegankelijkheid in kleine kernen mogelijk een hogere urgentie kunnen hebben  dan in de grote kernen. Wij zijn per slot van rekening één gemeente Hoeksche Waard.