PvdA in de Begrotingsraad van 4 November 2021

29 november 2021

PvdA in de Begrotingsraad van 4 November 2021

Op donderdag 4 november werd de begroting van de gemeente Hoeksche Waard besproken en vastgesteld.

De begrotingsbehandeling is een vervolg op de Perspectiefnota die is behandeld en vastgesteld op 6 Juli 2021. Het bespreken en vaststellen van de Begroting heeft 4 November 2021 plaatsgehad.

Zowel de Perspectiefnota als de Begroting is de laatste van deze raadsperiode.

De Perspectiefnota bleek beleidsarm te zijn. Dit college wilde namelijk niet over zijn graf regeren.

In de PPN werd voorgesteld voor ruim 4 miljoen aan nieuwbeleid te formuleren.

Deze ruim 4 miljoen zij in de begroting voor 2022 opgenomen en vastgesteld.

Het gaat hierom circa 1,2 miljoen voor duurzaamheid en het overige gaat met name naar het sociale domein.

Tijdens de behandeling van de PPN in juli werd nog een begroting gepresenteerd die niet sluitend was. Tijdens de begrotingsbehandeling werd ook de eerste begrotingswijziging 2022 bekend en vastgesteld .

Deze eerste begrotingswijziging liet een verbetering zien, zowel aan de inkomstenkant als aan de uitgavenkant, met een structurele verbetering van 3,4 miljoen. Door deze positieve ontwikkeling is ook de begroting 2022 op dit moment sluitend. De jaren 2023-24-25 laten in de ramingen zien dat deze eveneens sluitend zijn.

Hieronder de bijdrage van onze fractie tijdens de begrotingsbehandeling en die van de ingediende amendementen en moties .

Hieronder de bijdrage van onze fractie uitgesproken door fractievoorzitter Piet Westdijk.

Inbreng Begroting 2022-2025

Besluitvormende vergadering 4 november 2021

Als we terugdenken aan de bespreking van de perspectief Nota en de uitkomsten daarvan naast de begroting 2022-2025 leggen, zou je kunnen zeggen: Dit is het, er gebeurt wat is afgesproken, prima, we zetten een feestneus op en vooruit maar.

Voegen we daarbij het ambtelijke advies dat ons tijdens de toelichting op de begroting werd gegeven, ‘doe alstublieft maar niets’, dan kan de raad tot de verkiezingen volgend jaar maart op zijn handen zitten.

Wat de fractie van de PvdA betreft is dat te simpel gedacht. Wij zijn het ook niet eens met het college dat in het voorwoord zegt dat onze gemeente er financieel goed voorstaat.

Ik breng even de schriftelijke inspraak over dit onderwerp in herinnering, waarin een inwoner betoogt dat hij aan één plaatje in Het Kompas genoeg had om te zien dat er nogal wat aan mankeert.

Wie goed kijkt naar de cijfers, kan veel genuanceerder denken dan dat het college de raad voorschotelt. De fractie van de PvdA constateert ook deze keer dat de begroting fragiel is. Dat die de komende jaren min of meer in evenwicht is, komt vooral doordat er meer aan de reserves wordt onttrokken dan dat erin wordt gestort.

De eis van de provincie is dat de begroting dekkend moet zijn en dat is zij, maar het positieve resultaat is heel klein. Tegenargument kan zijn dat de reservepositie goed is en dat je die reserves uiteindelijk ergens voor moet gebruiken, maar uiteindelijk is er een eind aan het erop inboeten.

Mijn fractie maakt zich ongerust over de onzekerheden in het Sociaal Domein en op het terrein van de verduurzaming. Er is weliswaar sprake van ruim vier miljoen euro voor nieuw beleid, conform de Perspectiefnota. Maar, dat gaat vooral zitten in het dekken van de tekorten van de Dienst Gezondheid en Jeugd en in een reservering voor de verduurzaming. Voor beide beleidsterreinen zijn we extreem afhankelijk van het Rijk, zoals ook wordt benoemd in de begroting.

Onlangs vertelde de wethouder, bij de behandeling van het voorstel met betrekking tot het beheer van maatschappelijk vastgoed, dat het verduurzamen van de eigen gebouwen ten minste 20 miljoen euro zal kosten.  In dat licht bezien is de reservering van ruim een miljoen op dit terrein klein bier. Het is niet ondenkbaar dat het Rijk het op dit terrein in elk geval gedeeltelijk laat afweten en als dan de afrekening komt op de terreinen klimaatneutraal, energieneutraal en circulair dan zullen de reserves verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Al eerder heeft mijn fractie gepleit voor een grotere realiteitszin en gevraagd om realiseerbare concrete tussenstappen die onze gemeente op eigen kracht kan zetten. Zonder royale financiële ondersteuning door het Rijk zijn onze doelstellingen te ambitieus.

Niet alleen op het terrein van de verduurzaming staat deze gemeente voor de noodzaak om scherpe keuzes te maken. Dat geldt ook voor het wonen, de zorg, de jeugdzorg en de ouderenzorg. De oplopende kosten bij de Dienst Gezondheid en Jeugd baren ons grote zorgen.

Er is een taakstelling vastgelegd in een omdenknotitie. Daarbij gaat het om bezuinigingen die almaar niet worden gerealiseerd. Gemeente Hoeksche Waard komt in 2022 met de schrik vrij doordat het Rijk betaalt.

Wat zijn de effecten op de begroting als die Rijksmiddelen uitblijven? Hoe denken de andere fracties hierover? Zonder inzicht in de afhankelijkheid van de Rijksmiddelen en de financierbaarheid van onze ambities, is het niet mogelijk scherpe politieke keuzes te maken met betrekking tot de reserves.

Er komt tot onze spijt nog meer ellende op ons af. Wat denkt u van de mobiliteit – de veiligheid en de gebrekkige ontsluitingen – of van de kosten van het Wegencategoriseringsplan. Op het gebied van Verkeer en Vervoer heeft onze gemeente grote problemen. Er zijn dagelijks inwoners die dit aankaarten. Wat is er aan extra’s nodig op dit terrein?

Het wordt steeds duidelijker dat niet alles kan, maar er is een dwingende noodzaak voor meer investeringen, terwijl de budgetten krap zijn en veel beleid ontbreekt. Deze gemeente kan de zaken niet op hun beloop laten en zal meer moeten sturen, ook regionaal.

Eerlijk gezegd deelt mijn fractie het voorzichtige optimisme van het college niet.

Moties en amendementen

Bij deze begroting kwamen diverse moties en amendementen aan de orde. Moties met betrekking tot de uitbreiding van het jeugdfonds, het creëren van een fonds monumentale en waardevolle particuliere bomen en vaccinatie oude iepen. Al deze moties werden uiteindelijk ingetrokken (of aangehouden) en komen op een later moment terug.

De PvdA-fractie had samen met Constructief Hoeksche waard een motie ingediend inzake de energie -armoede. Door de sterk gestegen gas en elektriciteitstarieven is de vrees dat inwoners die op onder de armoedegrens leven verder in de financiële problemen komen. De motie riep het college op om lokale maatregelen te inventariseren om inwoners te helpen. De Rijksoverheid heeft weliswaar een pakket aangekondigd maar daarbij wordt geen onderscheid gemaakt in inkomen. Diverse gemeenten hebben al maatregelen genomen om hun inwoners te ondersteunen bijvoorbeeld via energie vouchers.  De motie, een oproep voor een ‘warme winter’ werd met 10 stemmen voor (PvdA, CHW, Burgerbelangen, Groen Links en de Hoeksche Waardse seniorenpartij)en 21 tegen ( CDA, ChristenUnie, D66, Pahladsingh en Rood, Lokalen HW, SGP en VVD) verworpen.

Vanzelfsprekend blijven wij ons inzetten om dit belangrijke vraagstuk aan te kaarten!