PvdA dient met steun van GL en D66 motie in over muzieklessen op basisscholen

10 november 2019

De PvdA-fractie zal tijdens de besluitvormende raadsvergadering over de begroting 2020-2023 van a.s. dinsdag een motie indienen.

Muziekonderwijs moet terug op de basisscholen, vinden de fracties van PvdA, D66 en GroenLinks. Zij betogen dat in een motie die dinsdagavond  wordt ingebracht tijdens de behandeling van de begroting 2020-2023.

De drie oppositiepartijen vinden dat het college ervoor moet zorgen dat het cultuuronderwijs en dan vooral muziekonderwijs onderdeel zal zijn van het Cultuurbeleid. en te bepalen dat de middelen die nodig zijn voor structureel muziekonderwijs op de basisscholen beschikbaar worden gesteld.

Het wegvallen van het muziekonderwijs op de scholen wordt als een groot gemis ervaren. Dat bleek ook uit de inbreng van muziekdocent Bart-Jan van der Linden, tevens bestuurslid van de Stichting Muziekschool Hoeksche Waard, tijdens de beeldvormende vergadering van 29 oktober.

PvdA-raadslid Mark de Koning: ,, Goed cultuuronderwijs is belangrijk voor de persoonlijke ontwikkeling van kinderen, voor hun creativiteit en voor de creativiteit van onze samenleving. Muziekonderwijs geeft niet alleen plezier, maar heeft een bewezen positief effect op schoolprestaties. Het bespelen van een instrument draagt bij aan de motorische ontwikkeling van kinderen en bevordert de discipline en het doorzettingsvermogen.’’

De oppositiepartijen onderstrepen dat samen muziek maken kinderen leert rekening te houden met anderen en de ontwikkeling van sociale en emotionele vaardigheden stimuleert. ,,Samengevat kun je stellen dat muziekonderwijs aandacht schenkt aan de brede en diepe leerprocessen bij leerlingen en de totale ontwikkeling’’, betoogt Mark de Koning. Hij en zijn collega-raadsleden vinden de behandeling van de begroting een erg geschikt moment om te bepalen dat het muziekonderwijs in de Cultuurnota komt. ,,Bij dit onderwijs gaat het om meer dan meetbare opbrengsten en resultaten, het is een zegen voor de samenleving. Cultuureducatie heeft een breed draagvlak.’’