Politiek nieuws in de media week 50

17 december 2017

Foto: http://martinvandergiesen.nl/

Wekelijks publiceren wij, in het weekend, een overzicht van nieuwsitems over of in verband met de Hoeksche Waardse gemeentepolitiek, verschenen in de regionale kranten en andere media.

Vanwege het komende politiek reces is het deze keer een dubbeldik Kerstnummer.
De eerstvolgende aflevering verschijnt op zaterdag 6 januari a.s.
Blijf ons de komende week nog wel even volgen want er staan nog een paar interessante blogs op stapel.
Wij wensen al onze volgers hele fijne feestdagen, een beetje rust en aandacht van en voor hen die ons dierbaar zijn.

Kijk op Week 50 voor de berichten van de schrijvende media de afgelopen week.

CDA-er Leo Stehouwer kan het eindelijk aan zijn buurman uitleggen.

Op 19 december 2015 verscheen er in het AD een artikel waarin Leo Stehouwer, CDA-raadslid in Cromstrijen de hoofdrol speelde.
Wij konden lezen dat Leo de doorslaggevende stem had in het standpunt van de gemeenteraad m.b.t. de gemeentelijke herindeling in de Hoeksche Waard.
Zijn motivatie was dat hij hogere gemeentelijke lasten (bij een herindeling) niet aan zijn buurman kon uitleggen.

Leo Stehouwer (r) overlegt met zijn fractievoorzitter (Pieter van der Meer) tijdens de beslissende raadsvergadering.

Inmiddels plaatste Omroep Groningen op 28 november jl. het volgende bericht op haar Website.

Klik hier voor het interview met onderzoeker Tom de Greef.

De discussie rond de woningbouwopgave in de Hoeksche Waard wordt steeds complexer. Werd wethouder en bestuurlijke trekker Piet van Leenen onlangs nog door gedeputeerde Adri Bom-Lemstra naar huis gestuurd met de mededeling dat hij eerst maar eens de achterstand in het reguliere woningbouwprogramma moest inhalen, voordat hij weer aan tafel mocht voor het ‘plusprogramma’, ondertussen vraagt zij tijdens een conferentie de bouwende partijen in de Provincie haast te maken met de uitvoering van het woningbouwprogramma. Tegelijkertijd wordt elders in het land de noodklok geluid over exorbitante prijsstijgingen en capaciteitsproblemen in de bouwnijverheid.

Gedeputeerden Floor Vermeulen en Adri Bom-Lemstra

Lees hier het verslag van de Provincie van de conferentie ‘Toekomstbestendige verstedelijking’.

Statenlid Jan Zwerus uit Dirksland stapt uit de PVV, gaat door als ‘fractie Zwerus’ en gaat als Leefbaar Goeree-Overflakkee deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen in maart.

Lees hier het artikel in de NRC.

Zelfstandigheid zonder zeggenschap

Onder deze titel schreef Jelle Stelpstra, PvdA fractievoorzitter in Korendijk, op 12 december jl. een artikel in het voor politici toonaangevende blad ‘Binnenlands Bestuur’.

De oplaaiende discussie over de op handen zijnde bestuurlijke herindeling van de Hoeksche Waard vormde de aanleiding.
Een aantal reacties hierop waren voor hem aanleiding te reageren.
Zijn reactie werd op 16 december geplaatst.
Deze ‘pennenstrijd’ kunt u hier nog eens teruglezen.
Oordeelt u zelf ?!

Paulien Tanja, PvdA wethouder in Strijen, was op zaterdagochtend te gast in het programma Nieuwsradio Hoeksche Waard.
Zij sprak met presentator Arie Janson over de stand van zaken met betrekking tot de inburgering van de zogenaamde ‘statushouders’.
Paulien hield een zeer verhelderend en optimistisch betoog.
U kunt het interview hier terugluisteren.