13 januari 2015

Ook Reformatorisch Dagblad stort zich op censuur in Binnenmaas

Commotie in Binnenmaas over kunstwerk

Commotie in Binnenmaas over kunstwerk -

In Binnenmaas is commotie ontstaan over het verwijderen van twee kunstwerken uit het gemeentehuis omdat die voor bezoekers aanstootgevend kunnen zijn. De reacties op het besluit werden vandaag door het college besproken.

Het betrof afbeeldingen van Jezus en van Adolf Hitler. Ze waren onderdeel van een reeks van zes portretten van Dirk Hardy. De gemeente Binnenmaas nodigt ieder jaar net afgestudeerde studenten van de Willem de Kooning Academie uit hun werk te exposeren, ter ere van de Kunstprijs die jaarlijks door de Zuid-Hollandse gemeente wordt uitgereikt.

Toen Hardy’s foto’s vorige week woensdag werden opgehangen, besloot burgemeester Borgdorff twee ervan te laten verwijderen. De portretten van Stalin, Napoleon, acteur Tom Cruise en de kunstenaar zelf bleven wel hangen.

Bezoekers van een openbaar gebouw als het gemeentehuis moeten niet ongevraagd worden geconfronteerd met een kunstwerk dat door een deel van de inwoners als kwetsend ervaren kan worden, motiveert het gemeentebestuur het besluit. De mensen komen ook niet per definitie voor een tentoonstelling, maar bijvoorbeeld voor het aanvragen van een paspoort of het inzien van stukken. Dan moeten ze niet opeens oog in oog staan met dergelijke foto’s.

„In overleg met de kunstenaar is dan ook die dag besloten de twee desbetreffende afbeeldingen niet in het kunstwerk op te nemen”, meldde de gemeente. „De kunstenaar zal zelf met een voorstel komen voor een andere invulling van de vrijgekomen ruimte.” Uit onvrede met het besluit zocht Hardy echter de publiciteit.

SGP-fractieleider A. D. van der Wulp noemt het verwijderen van de foto’s terecht. „De gang van zaken is echter wel hoogst ongelukkig. De kunstwerken die opgehangen zouden worden, hadden eerder doorgesproken moeten worden, dan was dit niet gebeurd. Vier van de zes foto’s hangen er nu; ik kan me voorstellen dat de kunstenaar dat onvolledig vindt. Wij wijzen kunst in de openbare ruimte niet af, maar om tot een verantwoorde expositie te komen, moet bij de selectie grote voorzichtigheid in acht worden genomen.”

De raadsfracties van D66 en de PvdA kondigden aan vragen te gaan stellen. PvdA-fractieleider J. M. Dank sprak tegenover de NOS over „censuur” en inbreuk op artistieke vrijheid. „Daarbij hadden we de afgelopen week allemaal de mond vol van vrijheid van pers en woord”, zei hij met een verwijzing naar de aanslag op het satirisch blad Charlie Hebdo in Frankrijk.

Volgens SGP’er Van der Wulp is dat echter appels met peren vergelijken. „Vrijheid van meningsuiting is nooit waardevrij. Tolerantie is niet: alles moet kunnen.”

De reacties die bij de gemeente binnenkomen na het besluit van de burgemeester zijn heel wisselend, zegt een gemeentewoordvoerster. „Een aantal mensen steunt deze beslissing, anderen vinden dat het een cultuuruiting is die moet kunnen.”

Los van de inhoud verdwijnt het hele kunstwerk waarschijnlijk uit de hal. „Het is veel te groot. Het staat tussen twee publieksbalies in en bezoekers moeten eromheen lopen. Dat is niet handig. Daarom zoeken we er een geschiktere plaats voor.”