Door op 4 januari 2016

Wethouder Ina van der Werf ontvangt eerste exemplaar Maatwerkboek 2015

Op maandag 4 januari 2016 ontving de wethouder van Oud-Beijerland het eerste exemplaar van de verhalenbundel van en over mensen en hun gedachten, belevingen en wensen.
De bundel is samengesteld naar aanleiding van de bijeenkomst ZORG AAN-BOD,  die op 12 september jl. werd georganiseerd.

Organisatoren van de bijeenkomst en samenstellers van bundel zijn Sandra Hol (gemeenteraadslid voor Groenlinks), Leontine Guldenaar (gemeenteraadscommissielid voor de PvdA) en Ineke Hoogwerf (betrokken  burger).

Deze bijeenkomst heeft 35 persoonlijke verhalen opgeleverd.
Maatwerk fotoDe samenstellers hopen dat het boekje bijdraagt aan het verbeteren van de kwaliteit van dienst-, zorg- en hulpverlening in de Hoeksche Waard.
Hierbij dient te worden aangetekend dat de ‘interviews’ uitsluitend zijn gehouden in Oud-Beijerland en dus niet persé typerend zijn voor de andere gemeenten in de Hoeksche Waard, hoewel wel degelijk een aantal zaken ‘eilandbreed’ worden aangepakt.

De bundel schetst een ontroerend beeld van de alledaagse praktijk, gezien vanuit het perspectief van de zorg-ontvanger. De toon is mild en respectvol en toont soms ook de machteloosheid van de hulpverleners. De bestuurders, beleidsmakers, uitvoerend ambtenaren  en managers hebben vanwege de decentralisaties een zware periode achter de rug.
Er is een hoop werk verzet en de bedoelingen waren goed.
Het is gebruikelijk dat je de mensen voor wie de overgang soepel is verlopen, ‘niet hoort’.
De samenstellers wagen zich dan ook gelukkig niet aan statistieken.
Het vormt ongetwijfeld een waardevolle bijdrage bij de volgende fase in het proces, het organiseren van Maatwerk.
We kennen inmiddels het fenomeen ‘onderzoeksjournalistiek’.
Ik zou bij deze productie willen spreken van een mooi staaltje van ‘onderzoekspolitiek’.
Sandra, Leontine en Ineke: Petje af voor het mooie werk!

De bundel kunt u hier in digitale vorm lezen.