Kaart uit 1968 voorspelde de mobiliteitsproblemen van nu

9 februari 2022

Kaart uit 1968 voorspelde de mobiliteitsproblemen van nu

Piet Westdijk (PvdA): ‘Infrastructuur is in ruim 50 jaar nauwelijks verbeterd’

Piet Westdijk (72) uit Puttershoek, fractievoorzitter van de PvdA in de gemeenteraad van Hoeksche Waard, viel van zijn stoel van verbazing toen hij een kaart zag die in 1968 was uitgebracht. Daarop staan de contouren van wegen en ontsluitingen op het eiland die ruim 50 jaar na dato onverminderd actueel zijn.

,,Wij staan nog altijd voor dezelfde problemen, die ontstaan doordat de gemeente groeit en bouwt. Het inwonertal is sinds die tijd meer dan verdubbeld, maar de infrastructuur is nauwelijks verbeterd’’, vertelt Westdijk. ,,Steeds meer en steeds zwaarder verkeer maakt gebruik van kwetsbare dijken en polderweggetjes.’’

In de periode waarin de kaart door bouwbedrijf Van Bohemen uit Voorburg, destijds de actiefste bouwer op het eiland, werd gepubliceerd – vier jaar na de opening van de Haringvlietbrug en een jaar voor de opening van de Heinenoordtunnel – waren er plannen voor ‘Groot ’s-Gravendeel’. Westdijk: ,,Dat ging over de bouw van zo’n 20.000 huizen. Het besef was dat dit gevolgen zou hebben voor de infrastructuur. Uiteindelijk is dat plan niet doorgegaan, al was er wel sprake van grote groei.’’

Tot verbazing van Westdijk is er vrijwel niets gedaan met de inzichten (over de te verwachten ontwikkelingen) van ruim 50 jaar geleden. ,,Alles is nog geënt op die oude structuren. Er is sprake van een enorme toename van het verkeer dat je eigenlijk voor de doorstroming zou moeten weghalen uit de dorpen en van de dijken.’’

De PvdA-politicus ziet op de kaart uit 1968 zijn opvatting bevestigd dat de oplossing ligt in een ring door de Hoeksche Waard. ,,De N217 loopt van ’s-Gravendeel naar Nieuw-Beijerland, met een stukje randweg naar Piershil. Daar stopt het. Ook bij Strijen stopt de randweg. Veel verkeer moet daardoor over de dijken, die daar niet op berekend zijn. Het landbouwverkeer van vandaag de dag is van een andere orde dan de tractor met wagen erachter van vroeger. En denk ook aan het zware vrachtverkeer.’’

Een bezwaar is dat de capaciteit van de Haringvlietbrug en de Heinenoordtunnel onvoldoende is voor het hedendaagse verkeer; je kunt aan twee kanten niet weg. ,,Zolang daar niets aan wordt gedaan, heeft de Hoeksche Waard te maken met dreigende verkeersinfarcten. Het zou wel helpen als je met behulp van zo’n ring ook bij Numansdorp een volwaardige aansluiting zou hebben. Dan spreid je de toestroom.’’

Op die kaart van 1968 staat het tracé voor de A4 Zuid ook ingetekend. Westdijk: ,,De doortrekking van de A4 naar Steenbergen heeft tot een aanzienlijke  toename van verkeer geleid op de A29. Een aansluiting van de A4 Zuid op de A29 zou veel van de druk kunnen wegnemen.’’ Wel constateert de PvdA’er dat de worsteling met de mobiliteit een stuk minder zou worden met een beter openbaar vervoer.

De kaart richt zich vooral op wegen en dus op autoverkeer en ontvouwt geen visie op het openbaar vervoer. ,,Dat is gebrekkig in de Hoeksche Waard’’, zegt Westdijk, ,,en het wordt nog minder nu er door de coronacrisis minder gebruik van is gemaakt en buslijnen worden geschrapt. Dat helpt allemaal niet. Een oplossing zou kunnen zijn dat er betere verbindingen komen, zoals bijvoorbeeld een tramverbinding tussen het busstation Heinenoord en Barendrecht. Ook zou kunnen worden onderzocht wat het doortrekken van de metro naar Oud-Beijerland voor invloed zou hebben op de mobiliteit. Met alleen wegen los je de moeilijkheden niet op.’’

Inmiddels verenigen inwoners zich omdat zij moeite hebben met slechte ontsluitingen en vaak bezwaar hebben tegen plannen van de gemeente op dit terrein. Er zijn initiatieven in Numansdorp, Klaaswaal, Zuid-Beijerland, Goudswaard et cetera. Westdijk: ,,Bijna alle werkgroepen dragen oplossingen aan waar de gemeente positiever naar moet kijken dan tot dusver doorgaans het geval is.’’

Een schrijnend voorbeeld is in zijn ogen de aanleg van het fietspad langs de Kortweg bij Zuid-Beijerland: ,,Het gebeurt nu uiteindelijk zoals de bewoners het 20 jaar geleden al voor zich zagen. Dat is niet dankzij maar ondanks de gemeente’’, constateert Westdijk

Inmiddels is er een burgerinitiatief met betrekking tot de ontwikkeling van de Leenheerenpolder in Goudswaard. Dat staat in februari op de agenda van de gemeenteraad. Piet Westdijk: ,,Op 6 juli vorig jaar heeft de gemeenteraad een door de PvdA ingediende motie aangenomen waarin wordt gepleit voor een integrale aanpak van wonen en mobiliteit. In 1968 voorzagen ze al dat het nu vast zou lopen. Misschien moet de kaart die toen werd gemaakt weer eens op tafel komen, om dat besef tussen de oren te krijgen.’’