Hoe stemde de Hoeksche Waard in 2019 voor Provincie en Waterschap.

Door René Krabbe op 28 maart 2019

Verkiezingen vormen een momentopname, kunnen grillige en onverwachte uitslagen opleveren maar laten ook vaak grote verschillen zien tussen landsdelen, gemeenten en buurten. Zij vormen een tijdsbeeld dat steeds sneller aan veranderingen onderhevig is.

Politici en journalisten buitelen, nadat de uitslagen bekend zijn, over elkaar heen met analyses en duidingen. De meeste burgers zetten vaak huín eigen stemgedrag in het perspectief van de gewijzigde politieke verhoudingen. Met dit overzicht probeer ik hieraan een objectieve bijdrage te leveren die de oude kranten overleeft.

Het stemgedrag voor Provinciale Staten in de Hoeksche Waard in één oogopslag:

De gedetailleerde uitslagen van de verkiezingen voor de Provinciale Staten van Zuid-Holland vind u hier.

De gedetailleerde uitslagen van de verkiezingen voor het Waterschap Hollandse Delta vind u hier.

De uitslagen voor Provincie én Waterschap per stembureau en per kandidaat in de Hoeksche Waard kunt u hieronder terugvinden.

Provinciale Staten: klik hier

Waterschap: klik hier

René is een laatbloeier in de actieve politiek. Tegen het eind van zijn werkzaam leven als architect is hij in 2010 aan de slag gegaan als lid van de commissies ABZ en RBZ in de gemeenteraad van Cromstrijen. Na zijn verhuizing naar Zuid-Beijerland is hij sinds 2014 burgerraadslid en vanaf 10.04.2018 fractievoorzitter in de gemeente Korendijk.