Door op 25 januari 2017

Gunter Demnig plaatst Stolpersteine in Strijen

STRIJEN – Dit jaar is het precies 75 jaar geleden dat de eerste van in totaal vijftien Joodse Strijenaren tijdens de Tweede Wereldoorlog werden opgepakt en uiteindelijk vermoord in Auschwitz of Sobibor. Om de herinnering aan de plaatsgenoten in leven te houden worden binnenkort op alle adressen waar zij hebben gewoond, zogenaamde Stolpersteine geplaatst.

Stolpersteine (ook bekend als struikelstenen) is een project van de Duitse kunstenaar Gunter Demnig

Hij brengt de gedenktekens aan in het trottoir voor de huizen van mensen die door de nazi’s verdreven, gedeporteerd, vermoord of tot zelfmoord gedreven zijn. Op de stenen zijn, in een messing plaatje, de naam, geboortedatum, deportatiedatum en plaats en datum van overlijden gestanst. De kunstenaar noemt ze Stolpersteine omdat je erover struikelt met je hoofd en je hart, en je moet buigen om de tekst te kunnen lezen.

Gunter Demnig komt maandagmiddag 6 februari 2017 hoogst persoonlijk de eerste stenen inmetselen. Dit gebeurt in de straat voor het pand aan de Kerkstraat 35 in Strijen. Hier woonde destijds de familie  Zwarenstein. De overige adressen waar Stolpersteine in de kern Strijen komen zijn: Kerkstraat 62, Kerkstraat 37, Kerkstraat 10 en Molenstraat 32.

Het plaatsen van de eerste stenen wordt een plechtig moment, waarbij onder andere nabestaanden aanwezig zullen zijn. Ook andere geïnteresseerden worden nadrukkelijk door de gemeente Strijen uitgenodigd de plechtigheid te bezoeken. De ceremonie duurt ongeveer een half uur en begint om 15.00 uur.

Waar ben je naar op zoek?