18 april 2015

Hoeksche Waardse politiek a.s. zondag op nationale TV

Hoe de Sociale Dienst doorschiet in haar fraudebestrijding en hoe de nieuwe zorgwet burgers op kosten jaagt.

Kijk zondag om 22.35 uur naar De Monitor op NPO 2.

IMahadew, Iwann de afgelopen periode is door de PvdA fractie in Oud-Beijerland aandacht besteed aan de Regionale Sociale Dienst Hoekse Waard met betrekking tot de werkwijze bij het opsporen van bijstandsfraude. De PvdA vindt dat fraude hard aangepakt moet worden, maar dat dit wel binnen de regels moet met een menselijke maat en niet mag doorslaan naar situaties zoals de laatste weken in de pers zijn verschenen. Het gaat o.i. veel te ver om zéér langdurig inbreuk te maken op de privacy van niet alleen de cliënt, maar ook die van derden; zeker zolang er geen fraude is aangetoond.  We hopen dat de aangehaalde voorbeelden incidenten zijn en geen gangbare werkwijze is.  Ook hopen wij dat er een einde komt aan het op basis van “no cure no pay”  inhuren van externe bureau’s om de fraude op te sporen. Dit zou tot perverse prikkels kunnen leiden om steeds dieper te graven in het privé domein van burgers.
Dit laatste is de reden geweest dat, naast de landelijke  en lokale dagbladen, nu ook de KRO/NCRV op zondag 19 april 2015 om 22:30 uur in het programma ‘De Monitor’ aandacht zal besteden aan de werkwijze van de RSDHW. In dit programma komt onze fractievoorzitter in Oud-Beijerland, Iwan Mahadew, ook aan het woord.

Krantenartikelen over deze zaak van de afgelopen week vind u hier .

Uitzending gemist: klik hier.