20 november 2014

Buurtbus Hoeksche Waard van de ondergang gered.

BuurtbusNa de noodkreet van de coördinator van de Buurtbus Hoeksche Waard, Klaas Veerman, op 27 september jl. ,  heeft de PvdA Hoeksche Waard de zaak opgepakt en  partijgenoot Lodewijk Asscher, Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, een brief geschreven.

Hierin werd uit de doeken gedaan dat de continuïteit van de buurtbus in gevaar komt door de interpretatie van de wet door het UWV. Vrijwillige chauffeurs met een UWV uitkering kregen geen toestemming enkele uren per week  de bus te besturen. De brief aan minister Asscher kunt u hier nog eens nalezen.

Lodewijk Asscher

Inmiddels ontvingen wij van hem op 17 november een reactie waarin hij aankondigt de regels te versoepelen.
Hij schrijft: “In het algemeen zullen werkzaamheden straks vaker met behoud van WW-uitkering worden toegstaan als deze al langere tijd door vrijwilligers en voor een niet-commerciële organisatie met maatschappelijk nut worden verricht”.

Voor de vrijwilligersorganisatie is dit natuurlijk een enorme opsteker.

Daarnaast is het maar weer eens het bewijs dat een lokale afdeling van een landelijke politieke partij  voor de burgers het verschil kan maken!

De brief van onze vice-premier kunt u hier lezen.

Het AD/HW schrijft hierover op 20.11.2014 het volgende artikel.
Het Kompas komt op 21.11.2014 ook met een mooi artikel.

Lodewijk bedankt !