Bustour ‘Kunst en Cultuur’ door de Hoeksche Waard waardevolle kennismaking met het nieuwe gemeentebestuur

Door René Krabbe op 28 mei 2019

Op  zaterdag 25 mei werden de leden van de raad en het college van de Hoeksche Waard uitgenodigd voor een bustour, georganiseerd door DOK C , het kunst-en cultuurplatform in de Hoeksche Waard, en diverse vrijwilligers.

Klik op de rode links naar de betreffend website om nader met hen kennis te maken. De opkomst was enigszins teleurstellend; voor de deelnemende gemeenteraadsleden was het evenwel zeer inspirerend!

Vanuit de PvdA fractie nam Mark de Koning deel aan het programma. Het was een zeer gevarieerde dag. De tocht begon bij het het prachtige Museum Hoeksche Waard in Heinenoord en ging vervolgens naar het het oudheidkundige museum  “Land van Strijen”.

Daarna werd het atelier van de befaamde Hoeksche Waardse kunstenaar Aris Roskamm bezocht, het Rhotoneel theater in Numansdorp, Hoeve Doelwijck  in Nieuw-Beijeland, De Graanschuur in Nieuw Beijerland, de Bibliotheek Hoekschewaard, Studio ‘on Stage’ in Oud-Beijerland en  Muziekschool Hoeksche Waard in de Lindenhoeve in Oud-Beijerland.

De toer maakt duidelijk dat op het gebied van kunst en cultuur de Hoeksche Waard nog veel meer in petto heeft. Van festivals tot dans en van muziek tot beeldende kunst.

Er is een lange geschiedenis van initiatieven en resultaten. Deze grote variatie en kwaliteit vraagt om een volwassen kunst-en cultuurbeleid. Het college van B&W begint daar nu heel voorzichtig mee.

Hieronder een kleine impressie van de tour:

René is een laatbloeier in de actieve politiek. Tegen het eind van zijn werkzaam leven als architect is hij in 2010 aan de slag gegaan als lid van de commissies ABZ en RBZ in de gemeenteraad van Cromstrijen. Na zijn verhuizing naar Zuid-Beijerland is hij sinds 2014 burgerraadslid en vanaf 10.04.2018 fractievoorzitter in de gemeente Korendijk.