3 augustus 2016

Bezwaren Torensteepolderplannen ongerond en niet-ontvankelijk verklaard

De Raad van Staten heeft vanochtend besloten dat de omstreden woningbouwplannen in de Torensteepolder in Numansdorp doorgang kunnen vinden.

De gehele uitspraak vind u hier.

Hiermee staat het de ontwikkelaar, Midstate, vrij om met de voorbereidingen voor de aanleg van de nieuwe ontsluitingsweg en de bouw van de eerste van de 176 woningen te beginnen.
Diverse belanghebbenden dienden voor de tweede keer hun bezwaren in tegen het aangepaste bestemmingsplan.

Het bestemmingsplan ‘Torensteepolder 2015’ kreeg in de gemeenteraad van Cromstrijen slechts de tegenstem van de PvdA en het CDA-raadslid Koos Oostveen.

Het AD plaatste vrijwel direct na het bekend worden van de uitspraak  het volgende artikeltje op hun website.
Wethouder Bas Boelhouwers in 2015 in de Torensteepolder.

Wethouder Bas Boelhouwers in 2015 in de Torensteepolder. © Joep van der Pal

Torensteepolder mag worden volgebouwd met woningen

De kogel is door de kerk: de 176 woningen, die projectontwikkelaar Midstate wil bouwen in de Torensteepolder ten zuiden van Numansdorp, mogen gebouwd worden. Dat heeft de Raad van State zojuist besloten.

Meerdere partijen dienden de afgelopen jaren al een bezwaar in tegen de komst van een woonpolder aan de rand van Numansdorp. Onder hen zijn de stichting Groen en Leefbaar Hoeksche Waard Zuid en de eigenaren van het terrein van de voormalig houthanden ’t Hooft & Van Prooij, die graag zelf op de grond willen bouwen. Daarnaast strijdt een aantal inwoners tegen het plan omdat er een ontsluitende weg naar de Torenstee moet worden aangelegd.

De Raad van State veegde het eerste plan van de gemeente Cromstrijen voor bebouwing van de polder in 2014 resoluut van tafel. Cromstrijen paste daarop de plannen aan en waagde onlangs een nieuwe poging bij het hoogste rechtsorgaan. Die verklaarde de bezwaren ongegrond en niet-ontvankelijk.

Woonwijk Torensteepolder Numansdorp mag er toch komen

Al sinds 2009 is er gesteggel over de woonwijk. Omwonenden zien de wijk niet zitten, omdat onder meer de ontsluitingsweg langs hun huizen komt en ze hun weidse uitzicht over de polder kwijt zijn. Volgens de bewoners is er in verstedelijk gebied genoeg ruimte voor de wijk.

Opvallend
De Raad van State oordeelt nu dat de argumenten van de bewoners ongegrond zijn. De gemeente heeft in het bestemmingsplan voor de woonwijk zorgvuldig de belangen van alle partijen afgewogen.

De raad zei in 2014 echter nog dat de bewoners gelijk hadden. De gemeente Cromstrijen, waar Numansdorp ondervalt, wilde de plannen toch doorzetten en stapte opnieuw naar de Raad van State. Dit keer dus met succes.

‘Teleurstellend’
Een van de Numansdorpers die het besluit van de gemeente aanvocht voor de hoogste bestuursrechter is de heer Zeilstra. Hij woont straks pal aan de ontsluitingsweg naar de nieuwe woonwijk. Die komt 20 meter van zijn achtertuin te liggen. “Dit is een overwinning voor de gemeente”, laat de teleurgestelde bewoner weten.

Hoewel hij niet tegen de uitspraak van de raad in beroep kan, sluit Zeilstra niet uit dat hij nog bezwaar aantekent tegen de omgevingsvergunningen die de projectontwikkelaar zal aanvragen. “Ik ben er nog niet klaar mee.”

Verhuizen
Ook de heer Blok noemt de uitspraak een “grote teleurstelling”. Zijn achtertuin grenst straks direct aan de nieuwe woonwijk. Hij overweegt zelfs zijn huis te koop te zetten.

“Dit is niet waarvoor ik 25 jaar geleden dit huis heb gekocht. Ik wilde uitzicht op de polder, maar straks kijk in tegen een woonwijk aan. Ik vind het moeilijk te accepteren, maar we hebben sinds 2009 wel alle wegen bewandeld.”

‘Positieve uitspraak’
Wethouder Bas Boelhouwers van Cromstrijen laat weten ‘erg tevreden te zijn met de positieve uitspraak’. “Met dit plan gaan wij een mooie nieuwe woonwijk realiseren met 176 woningen voor jong en oud.”

De gemeente Cromstrijen verspreidde het volgende persbericht.

Groen licht voor bestemmingsplan Torensteepolder

(03-08) Het bestemmingsplan Torensteepolder van gemeente Cromstrijen krijgt groen licht. Dat bepaalde de Raad van State vandaag. Wonen aan het water komt daarmee een stap dichterbij.

De Raad van State stelt dat de gemeente in dit bestemmingsplan een zorgvuldige afweging heeft gemaakt in het belang van alle partijen. En stelt de gemeente daarin in haar gelijk. Het bestemmingsplan is nu onherroepelijk.

“Wij zijn erg tevreden met de positieve uitspraak van de Raad van State,” aldus wethouder Bas Boelhouwers. “De afgelopen tijd werkten wij met veel vertrouwen hard aan de actualisatie van het plan. Dit deden we zeer grondig met meerdere deskundige partijen. Met dit plan gaan wij een mooie nieuwe woonwijk realiseren met 176 woningen voor jong en oud. We zijn nu een stap dichterbij en kunnen verder. In de komende tijd werkt Midstate samen met ons het plan verder uit.”

Het bestemmingsplan Torensteepolder maakt de bouw mogelijk van 176 woningen voor diverse doelgroepen. Door de unieke ligging komen de aspecten wonen, recreatie, water en natuur samen. Kijk op www.cromstrijen.nl>wonenenleven>projecten>torensteepolder of op www.detorensteepolder.nl voor meer informatie.

Wethouder Bas Boelhouwers en projectleider Yvonne Lanooij.

Projectleider Yvonne Lanooij en wethouder Bas Boelhouwers.

Donderdag 4 augustus, daags na de uitspraak, verscheen er in het RD Hoeksche Waard het volgende artikel.
 Eindelijk