Door op 30 september 2016

Belastingen in Korendijk 30% omlaag na herindeling

In het herindelingsontwerp dat de provincie heeft opgesteld, staat een voorstel om de lokale belastingen in Korendijk met 30 procent te verlagen. Het herindelingsontwerp is een document waarin de provincie uitschrijft waarom zij de Hoeksche Waard wil herindelen en hoe ze dat wil doen. Op dit moment kan iedereen een zienswijze indienen over dat ontwerp, of je nu voor of tegen herindeling bent.

In het herindelingsontwerp rekent de provincie voor dat de lokale lasten voor een gemiddeld Hoeksche Waards huishouden met 54 euro per jaar kunnen dalen. Voor Korendijk is dat zelfs 186 euro per jaar aangezien de lasten in die gemeente op dit moment veruit het hoogst zijn. Dat is een daling van 29,4 procent ten opzichte van nu.

Fractievoorzitter Jelle Stelpstra van de PvdA in Korendijk reageert verheugd: “Als we de belastingtarieven voor de hele Hoeksche Waard gelijktrekken, dan betekent dat hoe dan ook voor de Korendijkers een groot voordeel. Korendijk is nu nogal duur en voordeliger wordt het dus altijd.” Of de belastingen ook echt met een derde naar beneden kunnen, durft Stelpstra niet met zekerheid te zeggen. “De berekening van de provincie laat zien dat het kan, maar uiteindelijk is het altijd aan de nieuwe Hoeksche Waardse gemeenteraad om de tarieven te bepalen. Dat er een flink voordeel voor Korendijk in zit, durf ik echter zeker te beloven!”

Het herindelingsontwerp kunt u hier inzien.

Het AD/Hoeksche Waard wijdde hier op 30.09.2016 een artikel aan.