Aan het woord: Piet Westdijk

23 februari 2022

‘Openbaar vervoer en fietsroutes kunnen verkeersdruk verminderen’

Om te illustreren waar het met betrekking tot het openbaar vervoer in de Hoeksche Waard aan schort, schetst PvdA-fractievoorzitter Piet Westdijk (72) uit Puttershoek een busreis van Goudswaard naar ’s-Gravendeel. ,,In de huidige situatie moet je dan onderweg een keer overnachten. Maar er zijn geen hotels.’’

Het lijkt een gechargeerd beeld, maar Westdijk voegt eraan toe: ,,Middenin de Hoeksche Waard ligt een recreatieoord waar je vanuit Rotterdam gemakkelijker en sneller kunt komen dan vanuit Goudswaard of Nieuw-Beijerland. Ik wil hiermee zeggen dat verbetering van het openbaar vervoer tussen de dorpen in onze gemeente van wezenlijk belang is.’’

Westdijk was vorig jaar juli de indiener van een door de raad unaniem aangenomen motie met als strekking ‘eerst bewegen, dan ontwikkelen’. ,,We kunnen hoog of laag springen, maar de capaciteit van de Heinenoordtunnel, de Haringvlietbrug, de A29 en de Kiltunnel wordt niet groter, daar helpt geen enkele renovatie aan. Alleen een fijnmaziger openbaar vervoer en fietsroutes kunnen de druk van de wegen in de Hoeksche Waard mogelijk iets verminderen.’’

Naar de mening van de PvdA’er moeten de P&R bij het busstation Heinenoord en die bij Numansdorp aan de A29 iedere dag volstaan. ,,Er moet veel verkeer van de weg wil je op den duur verkeersinfarcten voorkomen. Er komen grote bouwprojecten bij Greup-Oost, de Tienvoet en ’s-Gravendeel-West. Het gaat om honderden huizen die een veelvoud aan verkeersbewegingen tot gevolg zullen hebben. En als het vastloopt zoeken mensen sluiproutes via de dijken.’’

Van Westdijk moet het verkeer juist zo goed als van de dijken af. Hij pleit voor simpele maar efficiënte aanpassingen van de bus routes. ,,Een voorbeeld is de buslijn die bij Heinenoord stopt langs de N217. De bus zou ook naar sporthal de Tienvoet kunnen rijden en daar een lus maken. Dan is de halte tegen het dorp aan. Als je moet bellen voor een bus als je weg wilt, dan ben je over drie weken in de stad. Dat is niet van deze tijd, dat is de Wielewaal op grote schaal.’’